.
Efter två decemberfredagar med riktigt risiga 80-talsfilmer, Where the buffalo roam och My dinner with André, lägger Decennierprojektets grundare Fripps filmrevyer och Movies-Noir in en kanske inte högre men väl annan växel. Nu ska vi nämligen ut och resa.
Vi ska till Peru, vi ska mitt in i den peruanska djungeln där en excentrisk man vid namn Brian Sweeney Fitzgerald ”Fitzcarraldo” (Klaus Kinski) fått för sig att han ska bygga en opera – och hela gottepåsen regisseras av Werner Herzog.
Fitzcarraldo ser läskig ut. Han ser ut som en morf mellan Frankenstein och Willem Dafoe, en morf som begåvats med egenskaperna dålig smak samt snålhet vilket resulterar i en hemmablondering som gick fullständigt åt fanders. Det från början mörka håret blev givetvis kycklinggult, alla vet att det blir så, ALLA. Men detta tycks inte störa Fitz, ja, jag kallar honom Fitz för det känns som att jag känner honom nu efter att ha sett den här trettontimmarsfilmen som lika gärna hade kunnat heta Den oändliga historien i Peru.
TRETTON TIMMAR?
En fullt förståelig fråga. Nej filmen är inte tretton timmar men den känns som tretton timmar. Å andra sidan är den 158 minuter och det är inte kattskit det heller, speciellt när filmen inte riktigt handlar om nämnda opera. Filmen handlar nämligen inte om en halvgalen entreprenörs drömmar om en opera, om att bygga något stort och maffigt i en natur som är gjord för kokosnötter och bambumadrasser, nej, tänk om det hade det varit så väl. Filmen handlar om att Fitz köper en båt, en stor jävla ångbåt som han ska köra via en flod till en annan. Kruxet är att floderna inte sitter ihop utan skiljs åt av ett STORT BERG och hans braiga idé är att transportera – dra – båten ÖVER berget, ner på andra sidan och plask ner i rätt flod.
Fitzcarraldo är det vattentäta beviset för att man inte kan lita på IMDb´s betygssystem. Filmen har 8,1. 8,1! Fatta hur högt det är! Nightcrawler har 8,1, Mandomsprovet har 8,1, Exorcisten har 8,0. Fitzcarraldo har liksom ingenting i den där 8-sfären att göra, inte alls, det måste vara nån fascistoid grupp av Kinski-hags eller nåt Herzog Fan Gang som gett sig fan på att gemensamt logga in på IMDb och visa världen hur extraordinär denna film är. Sorry to say, dom har fel.
Fitzcarraldo är verkligen inte en bra film. Jag struntar i om den skulle ha varit baserad på en verklig händelse (vilket den inte verkar vara, det enda som är sant är att båtfan drogs över berget på riktigt), jag tycker den är rätt igenom ointressant. Men, det finns ett MEN, det finns en guldstjärna som jag ska sätta på fodralet. Jag ska ge filmen en stor eloge för ljuden som båten gör ifrån sig när den dras över berget. Knarren, ljudet av träfibrer som dras isär, det är väldigt mysigt att lyssna på (påminner om efterljuden i en gammal berg-och-dalbana när vagnen passerat och hela bygget står och vajar av trycket) och jag skulle gärna ha ett insomningsband med enbart dra-en-ångbåt-över-berget-ljud. Skulle kunna bli en storsäljare. Kanske en app?
Nu är det alltså tre ettor av tre, ett osannolikt lågt medelbetyg på dessa noga utvalda 80-tals-praliner (sa hon med ett stänk av saltsyra). Men kanske, kanske, kanske gick filmen hem bättre, mer, djupare, finare hos mina bloggkollegor än hos mig? Vem vet? Klicka vidare vettja.
Mer fascinerande än bra och jag tyckte faktiskt inte den kändes superlång. Å andra sidan gick jag in med farhågor om att den skulle vara väldigt seg och tråkig, inte minst efter den inledande operabiten. Jag planerade att se halva filmen och sen ta en längre paus, möjligtvis se andra halvan dagen efter. Men när jag kom halvvägs in och ångbåten var på väg på floden genom indianland så var jag fast. Jag ville se mer och beslutade mig för att se hela filmen på en gång.
Det du skriver om IMDb-betyg är lite kul. Man måste lära sig tyda betygen där och det tycker jag att jag har gjort efter alla år. Man vet att en fantasyfilm (typ Harry Potter, Sagan om ringen) eller valfri X-Men, Guardians of the Galaxy och andra filmer som inte förtjänar så högt betyg får för höga IMDb-betyg. Likväl får en sån här film för högt betyg, så är det bara. Men att diskutera IMDb-betyg och vad som är rätt och fel är en helt annan fråga. Man ska dock inte lita på vare sig IMDb-betyg (om man inte lär sig tyda vad de står för) eller kritiker som ger skyhöga betyg till det mesta som bara är högst mediokert i ens egna ögon. Som när jag såg att Aftonbladet gav 5 av 5 till Kick-Ass! Man får ta betygen för vad de är…
Movies-Noir:
Intressant att du redan innan bestämt dig för att ta en paus i filmen. Nånting säger mig att du inte kan ha trott stenhårt på den som en ”bra” film då 😉
Anledningen till att jag reagerar en del på just IMDb-betygen är att jag känner flera som säger sig välja film – eller kanske främst avstå filmer – på grund av för låga IMDb-betyg, jag har för mig att jag hört det till och med från dig nån gång 😉 På så sätt är betyget relevant för filmen, kanske till och med viktigt, eftersom vissa filmer kan stå och falla med ett orättvist lågt betyg. Och vissa filmer kan få klassikerstatus fast dom inte förtjänar det. Typ Fitzcarraldo. 🙂
Orsaken till varför jag planerade att ta en paus var dels för att filmen är 2.40 lång och dels för att det är Herzog. Jag har sett ett par av hans filmer tidigare och vet att de kan vara lite långsamma, men oftast intressanta. En film jag länge skjutit åt sidan, men velat se. Så Decennier var perfekt.
Sant, jag väljer bort filmer mycket pga IMDb-betyget, det kan jag inte sticka under stolen med. Jag väljer även många filmer efter det. Men som jag skrev har jag genom åren blivit ganska bra på att tyda betygen. En viss typ av filmer får alltid väldigt höga betyg medan andra oftast får lägre medelbetyg.
Tyckte själv inte Fitzcarraldo var jättebra, men jag kan förstå att folk hyllar den. Det är en unik film och de som gillar Herzogs stil uppskattar filmen lite extra kan jag tänka mig. Som vanligt en smaksak. En etta tycker jag är på tok för lågt (om man jämför med många skräpfilmer som finns där ute, som t.ex. Where the Buffalo Roam som var klart mycket sämre), men det beror på hur man betygsätter och hur man ser på en film 🙂
Movies-Noir:
Jag är glad över att filmen inte blev en flopp för dig eftersom du haft den på ska-se-så-småningom-listan. För egen del hade jag inte hört talas om filmen alls förrän ni släppte titlarna på dom utvalda filmerna.
Vad gäller betyget så måste jag ju sätta betyg efter hur jag själv uppfattar filmen, dom som gillar Herzogs stil och tycker det är en unik film kan kolla IMDb-betyget. 😉 Men jag tycker helt ärligt att detta är skräp, förutom båtljuden spelar den i samma division som buffelfilmen.
Ja, alla måste gå efter sin magkänsla och filmupplevelse. Du tycker en trea (ok film) är på tok för högt i det här fallet 😉 Och jag som brukar vara snål med betygen, haha. Fast å andra sidan är det sällan jag delar ut ettor…
Movies-Noir:
Du är liksom snål åt båda hållen ;D
Åh spännande! Själv är jag ganska förtjust Herzog och Kinski – just denna har jag inte sett men tänkte ha hängt med på projektet men hann inte riktigt med men så småningom kommer Fitz öden och äventyr på en blogg nära dig.
Jag har dock full förståelse att man kan finna Herzog lite trist men för mig är det lite nostalgi då jag i barndomen såg många av hans filmer och det var något som satte sig – har jag sagt att jag gillar Staffan Westerberg också 😉
filmitch:
Det ska bli spännande att läsa dina tankar om filmen sen. 🙂
Och vad gäller Staffan Westerberg så förstår jag att du gillar honom. I det här fallet kan man kanske jämföra Klaus Kinski med Storpotäten
Men nu behövde jag inte skriva någon sågning av Fitzcarraldo, det klarade du ju så bra själv 😉 Och jag måste också erkänna att den kändes betydligt mindre lång andra gången om… Mja, det är verkligen inte några 80-talshöjdare så här långt.
Sofia:
Haha, nejdu, inga höjdare alls än så länge. En chans kvar 😉
Men var min recension en sågning? Ja det kanske det var. Betygsmässigt var det definitivt en sågning men jag tycker jag var rätt snäll i texten trots allt 🙂
Roligt att du tycker Kinski är så läskig. 😉 Tror jag ska sätta samman liten best of-film med scener där Kinski är som mest galen. En liten julklapp som du kan titta på – på repeat.
Det är klart att IMDb har fel. Men det är jag som har rätt, haha. 3/5 är ett rimligt betyg (som Henke brukar säga).
Jojjenito:
Svinläskig människa det där, jag ser inte fram mot den där best-of-filmen. Han är läbbigare än alla Hostel-Sinister-Conjuring-Saw-filmerna tillsammans. Hua.
3/5? Rimligt? Ånejdu. 😉
En snabb fundering. Var det din rädsla/avsky för Kinski som gjorde att du inte kunde ta till dig filmen? 😉 Hade det varit typ McConaughey som axlat huvudrollen, hade filmen då varit ok?
Movies-Noir:
Vilken bra och relevant fråga. Jag tror jag hade kunnat ta till mig filmen lättare med en mer likeable skådespelare i huvudrollen _även_ om denne skådis spelat galen. Så ja, Matthew McConaughey hade funkat bättre. Däremot hade jag nog inte tyckt filmen var bra i alla fall, det fanns ingenting i storyn som fängslade mig, men med en annan skådis hade den antagligen kravlat sig upp på en tvåa i alla fall 🙂