Det vita bandet utspelar sig någonstans runt 1910.
I den tyska byn bor en liten mängd människor fördelat i alla samhällsklasser och den röda tråden – eller vita bandet om man så vill (häpp!) – är att oavsett klass så är det ett patriarkaliskt styre i varenda familj och det är ena riktiga gubbluder till fäder allihop.
Elaka, misshandlande tyranner med traditioner, konventioner och vriden sexualitet i ryggmärgen – och alldeles för nära till både tillhyggen och sina hela och rena barn.
Det är något väldigt fel i den där tyska lilla byn. Det är något unket, nåt gammalt som ligger och osar, lite som överbliven sushi i en soppåse som man glömt slänga. Det luktar död och moderkaka på en och samma gång och även om man kastar påsen så sitter lukten kvar i näsan och liksom fräter sönder flimmerhår i veckor.
Barn hittas misshandlade i skogen och invånarna blir mer och mer oroliga. Vem är förövaren – och varför?
Michael Haneke har gjort en film som kanske handlar om en förlorad generation. Den kan också handla om baksidan av barnaga eller ta upp frågan om barn föds onda eller om kvinnor borde ha rätt att kapa snorren av sina män om dom beter sig som vidriga svin.
Vad filmen egentligen handlar om vet jag inte. Dom ”hanekenska frågetecknen” står som spön i backen när dom tysta eftertexterna rullar och det där WOW:et, den där vändningen, den där LÖSNINGEN på själva handlingen som jag väntade på kom inte. Det var två timmar och nitton minuter av märkvärdig svartvit tysk misär, inte alls tråkigt uppvisat, men jag saknar nåt. Jag saknar det:et, klicket och känslan efteråt – den som var så stark efter Funny games och den jag saknade även med Pianisten.
Tycker ditt betyg är lite för högt sett till texten.
Jag håller med dig helt till fullo speciellt som en massa förstå sig påare hyapt den här in i absurdum för att de vill visa att de förstår sig på Haneke. Inte i närheten av tillräckligt provocerande eller gripande som ex. Funny Games eller några av hans andra tidiga filmer.
Jag förtår att det var ett rent h*lvete att leva på den här tiden speciellt som kvinna, barn eller fattig men det visste jag som sagt redan. Det var i stort sett vad filmen säger.
Sen har jag hört femtioelva pretto recensioner som skriver om den som en briljant förstudie till nazist tyskland vilket jag inte alls förstår håller med om? Jag tror att liknande sociala förhållanden fanns i alla europeiska länder vid den tiden.
När ska tyskland få gå vidare hos alla andra länder också? Måste va j*vligt trist att fortfarande ses som the bad guy i alla andras ögon.
Sorry för raljerandet. Spårade ur litegrann.
Jag håller med. Satt och väntade på någon oväntad twist eller överraskning men fick liksom aldrig någon. Så min reaktion efter slutet var inte större än att jag tänkte "jaha, det var det".
@Joel: Som du säger, om taskiga sociala förhållanden vore enda förutsättningen skulle vartenda land antingen ha varit, just nu vara eller vara på väg mot att bli nazistiskt.
Måste ändå säga att jag är lite nyfiken på den här trots det ni säger och trots att jag inte är helt övertygad om Hanekes storhet.
Jag har inte sett Det vira bandet än, men det ska bli ett nöje att ta mig an den. Gillar Hanekes mystiska frågetecken, så den här borde passa mig.
Jag ser fram emot när din Haneke-joyride når Dolt Hot (Caché). Den fångade mig totalt, trots att jag fortfarande inte riktigt vet vad Haneke vill ha sagt. Har skrivit om den här:
http://addepladde.wordpress.com/2010/04/14/cache-dolt-hot-2005/
Jag gillade filmen väldigt mycket visst det uteblir en tvist och lösningen är lite jahaig men liktväl är det snygg och gripande film. Jag tror jag gav den en fyra av fem.
En stor förlust är att INTE se filmen på STOR vit duk. Fotot är helt hänförande.
Som andra kommentarer – berättaren säger i inledningen av filmen att "kanske kan de här händelserna till viss del förklara allt det hemska som hänt i vårt land"
Till de som säger att det hände ju inte i andra länder; tänk då på att Tyskland hade förlorat ETT krig – det fanns plats och rum för en Hitler, skapande av syndabockar (judarna) m m
Skrev själv om varför jag tyckte så mycket om den;
Berättargreppet – att låta en av filmens huvudpersoner återberätta det hela c:a 40 år senare, i vart fall efter andra värkldkriget
Fotot – det svartvita som stramar upp och levandegör hela handlingen. En film i färg hade jag upplevt som "lite konstig"
Det dolda – att få svar lämnas om vem som låg bakom vad och att filmens slutscener med händelserna i en läkarfamilj lämpas över på dig som ser filmen – fritt för spekulationer och egna tankar som får gnaga… love it!
http://12steg.blogspot.com/2010/01/det-vita-bandet.html
Nemo: Kul att du verkar gilla den. Jag tycker inte att snyggt foto gör en film utan ser mer till berättelsen och hur involverad jag blir. Har hört så många säga att de blir berörda av den här, jag blir inte det mycket pga att allt är så misärt ifrån början. Det blir som en avbild av Darvinsimen, det gäller att ta för sig annars går man under.
Kooplingen du gör till första världskriget stämmer ju inte. Filmen utspelar sig runt 1910, första världskriget ägde rum mellan 1914-1918.
Öppna slut av det här slaget tycker jag också måste planteras och förankras bättre nu blev det verkligen en överraskning att det tog slut för mig.
Joel:
Jag tycker Det vita bandet är en ganska solklar trea. Inte jättebra, absolut inte supertråkig, en film som var helt okej för stunden men som jag inte kommer att fundera på om två år men som ändå sitter kvar en liten tid efteråt.
Voldo:
Precis så kände jag med. "Jaha, var det inte mer än så, liksom".
Sofia:
Hanekes storhet, för mig, måste jag säga ligger i känslan av att ingenting är självklart. Jag har ingen aning om HUR han tänker, OM han tänker, VAD han tänker på och DET är eb skön känsla i all denna amerikaniserade likformighet. Så även om denna "bara" fick en trea så är det på inget sätt en dålig film (precis som Pianisten).
addepladde:
Den ligger på ska-snart-se-listan. Jag betar av dom nu, en efter en, haha. 😉
Fiffi: Jag tycker nog Hanekes bästa filmer är dem som faktiskt är mer konventionella i grunden (Funny Games, Kod Okänd, Sjunde kontintenten) snarare än hans mera hardcore arthouse filmer (Dolt Hot, Pianisten, Vargens tid). Jag tycker det träffar hårdare när han använder en välbekant mall men skruvar till det avsevärt mycket hårdare där Sjunde Kontinenten och Funny Games är bra exempel på det.
filmitch:
Snygg håller jag med om att den är. Fotot är helt makalöst. Men gripande? Det enda som hände rent känslomässigt för mig var att den fyllde upp manshatarburken på max. Vet inte om det var tänkt så med filmen men så blev det för mig.
Nemo:
Vet du hur jag tänkte med "kanske kan de här händelserna till viss del förklara allt det hemska som hänt i vårt land"? Jag tänkte att jamenvisst, men är det inte så i ALLA länder?
Små, torftig män med skadat känsloliv och oidipuskomplex kör på med alla maktmedel dom kan gräva fram för att förstora sig själva och få omvärlden att tro att dom är världsviktiga Alfahannar och i och med det förstör dom nya generationer, dom pajar liv för mängder av människor runt omkring dom – och dom startar krig.
Joel:
Kul att du tar upp dom andra Haneke-filmerna också. DOm ligger på min väntelista på LOVEFILM och jag hoppas kunna se dom snart. Det är ju skitkul att liksom "beta av" en regissörs livsverk på det här sättet. Jag är jätteglad att jag inte sett något av honom förrän alldeles nu.
Jag hade en period i mitt liv när jag verkligen tyckte att han var världens bästa regissör, därför jag sett en hel del av honom.
Det var just det som berörde mig Fiffi. Jag satt och blev upprörd. Om din manshatarburk är fylld lär den svämma över om du ser "The killer inside me" jag morrar än efter ha sett den.
"Sen har jag hört femtioelva pretto recensioner…"
Möjligen kan jag ha stått för en sån pretto-recension. Fast just det där med en förstudie till nazismen var inte nåt som gjorde filmen bättre för mig. Egentligen. Även fast jag tänkte på det en del både under och efter filmen.
Nä, för mig var det stämningen, den obehagliga, mystiska stämningen i byn, det sjukt snygga fotot (japp, fotot!) som gjorde att jag sögs in i filmen. Jag satt som trollbunden.
Fiffi, ser fram emot fler av dina Haneke-recensioner. Har sett allt utom Vargens tid som jag blev påmind om nu. Haneke är inte en favvoregissör kanske, men jag vet att jag oftast får se nåt som jag inte blir helt oberörd av.
Jag håller med addepladde, ska bli intressant att se vad du tycker om Dolt hot. Förvånande nog skiljer jag mig från addepladde (who, me?) och blev inte alls fångad av att inte veta vad Haneke är ute efter, utan mest irriterad 😉
filmitch:
Såna filmer är verkligen inte bra för mig och mitt psyke. Usch vad det tar lång tid innan jag kan släppa just den känslan…
Jojjenito:
Som sagt, det kommer fler och detta inom en snar framtid (hoppas jag). Haneke må ha sina brister men han är långt mycket intressantare än många av dom där halvstora dussinregissörerna som det dräller av.
Sofia:
Hehe, ja det ska bli intressant att se var jag står i den frågan. ;D
En mörk och dov film som dock inte alls är så hänförande som många påstår. Snarare är det en svartvit kopia på ”Fanny och Alexander”, fast ännu mörkare. Filmen är fylld med små mer eller mindre obehagliga händelser som inte hänger ihop eller har någon poäng. Kommentarer fälls också emellanåt som inte har bäring på handlingen. Man kan såklart bortförklara denna typ av regi och manus men något slagt konstlärligt filmgrepp, men faktum är att man hela tiden försöker leta efter något som knyter ihop alla trådar vilket bara skapar förvirring. Slutet ska vi inte tala om. Ett stort fiasko. Som att lura publiken på 2,5 timme. Det är ingen dålig film men långt ifrån så bra som jag hört om den.
Douglas:
Jag håller helt och hållet med dig samtidigt som det känns som att du och jag missat nåt med filmen som många andra ser, kanske den där tråden du skriver om eller hela baktanken med filmen?
Att många tycker att en film är fantastisk gör det ju inte till en sanning men det är ändå intressant (tycker jag) att upplevelsen kan bli så olika.
Jag var inte heller direkt förtjust i Det vita bandet, en film som man nog antingen älskar eller som inte gör mycket för en. Gav den ändå 3/5 i betyg då den ändå hade något visst över sig. Men min favorit bland de icke engelsk-språkiga filmerna det året var utan tvekan En profet som var riktigt bra.
Movies-Noir:
Oj! Nästan en femma till En profet! Måste kollas upp 🙂
Idag har jag sett en film som jag fick tips om på din blogg. 🙂 Den jag skrev i kommentarsfältet att jag trodde skulle vara ”en perfekt film för mig”. Minns du vilken det var (om inte annat så kommer det recension av den här på måndag eftermiddag)?
O ja, En profet ska du definitivt se.
Var faktiskt tvungen att kolla upp vilken det var (ska inte avslöja för andra, haha). Men det ska bli intressant. Tror inte det blir ett toppbetyg, men hoppas du iaf fick en trevlig filmstund med en av mina favoriter i huvudrollen (och din också, om jag inte missminner mig ?).
Movies-Noir:
Japp, det är min favvo med. En av dom. 🙂