Ibland känns det så obegripligt hur filmbolag och SF tänker. Hur kunde Ex Machina inte gå upp på svenska biografer? Vem bestämmer detta och hur resonerade hen? Jag vill veta. Jag vill faktiskt PÅ RIKTIGT veta.
Varför får vi svenskar inte chansen att se högkvalitativa omskrivna filmer som Ex Machina på bio? Den visas i stora delar av världen (releaseinfo finns här) men i Sverige hamnar den ”direkt på DVD” och detta trots att vi kan stoltsera med Alicia Vikander i en av huvudrollerna.
När jag ser Ex Machina blir jag förbannad. Jag blir förbannad att jag sitter i hemmets lugna vrå och ser filmen när det hade kunnat vara så mycket häftigare på Rigoletto 1. Sen blir jag ännu mer förbannad för att SF fortfarande inte byggt klart den där IMAX-biografen i Solna. Är det inte november snart?
Sen lägger sig irritationen, klart den gör det. Jag njuter av alla små ljud när Ava (Vikander) rör sig, jag får kalla kårar av betonginteriören hos hightechmagnaten Nathan (Oscar Isaac) även om jag tycker det är ett helfräsigt boende och jag tycker Domnhall Gleeson funkar rätt okej i rollen som Caleb, programmeraren som vunnit en vecka tillsammans med Nathan för att denne ska ”lära honom allt han kan” samt visa sin nya AI-skapelse, ja just precis, Ava.
Rätt okej, skrev jag om Domnhall Gleeson här ovan. Nån mer sprudlande komplimang än så kan jag tyvärr inte bjuda på. Han är inte en skådis som imponerar på mig och jag skulle kunna räkna upp tjugo skådisar i hans ålder som jag hellre hade sett som Caleb. MEN det stör inte så att det förstör filmen.
Alicia Vikander däremot, hon är alldeles…ja vad tusan ska man använda för beskrivning egentligen…ljuvlig (?) i rollen som Ava. Det är ingen enkel roll att spela men hon lyckas utstråla känslan av en artificiell människa med känslor i blickar, i små knyckar med nacken, med kroppsspråket – fast hon inte har så mycket kropp.
Det finns en del att tänka på när filmen är slut och det mesta har inte med SF att göra. Men jag ÄR irriterad, det är jag.
Om A.W inte får en oscarsnominering för sin roll är det skandal men å andra sidan är filmen redan så gammal vid nomineringsdags att de åderförkalkade männen i juryn glömt bort att den finns.
Ang SF och vilka filmer som har premiär vet jag ett och annat men det kan vi ta en dag när vi träffas och har lite lugn och ro men kort och gott kan man uttrycka det såhär: Det fanns fler filmer som hade potential att spela in fler pengar än denna film när den var premiäraktuell. Om dessa filmer var bättre eller inte spelar ingen större roll då biopubliken troligen hellre väljer att se något lättsamt och välbekant än denna film som är ett osäkert kort. Å andra sidan kan vi aldrig riktigt veta då filmer av detta slag sällan får en chans. Numera går det undan med sådan fart att fenomenet word by mouth spelat ut sin roll åtminstone när det gäller bio. Man tycker dock att denna filmen åtminstone borde fått en duk i Stockholm…….
filmitch:
Det känns tyvärr som om filmen hamnat mellan många olika stolar, vilket är jättesynd då den borde ligga på en pidestal och inkassera massans jubel. Och ja, AV borde få en oscarsnominering!
Ja, det mesta kring det här debaclet (alltså den uteblivna svenska biopremiären) har väl redan sagts (inte minst av mig, haha) men en sista grej är denna artikel:
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/article21217986.ab
Vikander ville göra reklam för filmen speciellt i Sverige men det hjälpte inte. UIP (Zoran Slavic) påstår att den inte fick plats bland alla sommarblockbusters. Men den skulle ju haft premiär i mars (!) från början, innan den försvann en vecka.
Helt obegripligt att den inte gick upp på bio, fast man upphör väl aldrig att förvånas heller. Undrar liksom du vad man grundar beslutet på, det kan ju knappast vara ”att den inte fick plats”, snarare att nån med dålig smak inte såg potentialen i filmen, eller? Men fatta vilken miss om Ex Machina och/eller Alicia blir Oscarsnominerad, då blir det riktigt pinsamt att typ ingen i Sverige har sett den ens.
Riktigt bra film för övrigt, jag har en recension på lut jag också 🙂