Nu är Guldbaggegalan 2014 slut. Femtioåringen klarade sig igenom födelsedagskalaset med äran i behåll tycker jag. Vad gäller vinnarna så var det inte min smak som stod i fokus det är ett som är säkert.
2013 var ett väldigt starkt år för svensk film men det var inte många av mina personliga favoriter som premierades idag. Tyvärr. Hotell fick bara ett pris men borde ha haft i princip samtliga och Matias Varela borde ha vunnit över ännu en alkoholiserad äldre man på vita duken. Men det finns ingen rättvisa i världen, inte ens i filmvärlden och så länge smaken är som baken kan alla aldrig bli nöjda. Nu ser vi istället fram emot filmåret 2014 och hoppas att det blir ännu ett strå vassare än 2013!
Återträffen VINNARE!
Jag hejar på Känn ingen sorg. Helt fel vinnare tycker jag. Återträffen är ingen film det är ett väl genomfört projekt.
BÄSTA REGI
Per Fly för Monica Z VINNARE!
Måns Mårlind och Björn Stein för Känn ingen sorg
Anna Odell för Återträffen
Jag hejar på Björn och Måns men tror tyvärr inte dom har en chans mot Anna Odell. Jaha. Lite gäsp. Per Fly.
BÄSTA KVINNLIGA HUVUDROLL
Edda Magnason för rollen som Monica Zetterlund i Monica Z VINNARE!
Anna Odell för rollen som Anna i Återträffen
Gunilla Röör för rollen som Maria i En gång om året
Eftersom Alicia Vikander inte är nominerad är denna kategori helt ospännande. Edda kommer att vinna, jordskredsseger, men Alicia skulle ha varit med här. Ju mer jag tänker på det ju mer fucking OBEGRIPLIGT är det att Alicia inte är nominerad. Grattis Edda!
BÄSTA MANLIGA HUVUDROLL
Robert Gustafsson för rollen som Allan i Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Mikael Persbrandt för rollen som Hasse i Mig äger ingen VINNARE!
Matias Varela för rollen som Jorge i Snabba cash – Livet deluxe
Robert kan mycket väl vinna, Adam Lundgren (Känn ingen sorg) borde ha varit nominerad istället för Persbrandt och Matias Varela är fenomenal. HEJA JORGE-MATIAS! Det måste vara din tur nu! Attans. Persbrandt vann. Tråkigt tycker jag.
BÄSTA KVINNLIGA BIROLL
Anna Bjelkerud för rollen som Pernilla i Hotell VINNARE!
Mira Eklund för rollen som Ann-Sofie i Hotell
Josefin Neldén för rollen som Lena i Känn ingen sorg
Heja Anna eller Mira, extraordinära insatser båda två! Anna, en sån OTROLIGT värdig vinnare!!
BÄSTA MANLIGA BIROLL
Kjell Bergqvist för rollen som Bengt i Monica Z
David Dencik för rollen som Rikard i Hotell
Sverrir Gudnason för rollen som Sture Åkerberg i Monica Z VINNARE!
Jag sätter alla pengar jag har på David Dencik. Vinner han inte är det en domarskandal och jag tänker skrika högre än jag någonsin gjort på Söderstadion eller Tele2 Arena – sammantaget. MENFÖRHELVETEVADÄRDETFÖRFELPÅJURYN?????? *kommer inte kunna prata imorgon, är alldeles hes*
BÄSTA MANUS
Cilla Jackert – Känn ingen sorg
Lisa Langseth – Hotell
Anna Odell – Återträffen VINNARE!
Mendetvarvälsjälvafaaaaaaan också. Lisa, du är en vinnare för mig! <3
BÄSTA FOTO
Eric Kress – Monica Z
Petrus Sjövik – Ömheten VINNARE!
Erik Sohlström – Känn ingen sorg
Känn ingen sorg!
BÄSTA KLIPP
Mia Engberg – Belleville Baby
Theis Schmidt – Snabba cash – Livet deluxe
Håkan Wärn – Känn ingen sorg VINNARE!
BÄSTA KOSTYM
Kicki Ilander – Monica Z VINNARE!
Moa Li Lemhagen Schalin – Vi är bäst!
Ulrika Sjölin – Känn ingen sorg
BÄSTA LJUD/LJUDDESIGN
Mattias Eklund – Känn ingen sorg VINNARE!
Petter Fladeby, Andreas Franck och Jens Johansson – Snabba cash – Livet deluxe
Hans Møller – Monica Z Det borde bli en Snabba Cash-vinst här.
BÄSTA MASK/SMINK
Eva von Bahr – Monica Z
Eva von Bahr och Love Larson – Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Lisa Mustafa – Vi är bäst! VINNARE!
Hundraåringen!
BÄSTA ORIGINALMUSIK
Matti Bye – Faro VINNARE!
Matti Bye – Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Peter Nordahl – Monica Z
Med tanke på att Matti Bye har 66% chans att vinna tror jag på honom.
BÄSTA SCENOGRAFI
Paola Holmér och Linda Janson –Vi är bäst! VINNARE!
Wilda Wiholm – Känn ingen sorg
Josefin Åsberg – Monica Z
BÄSTA KORTFILM
Me Seal, Baby av Joanna Rytel
On Suffocation av Jenifer Malmqvist VINNARE! ’
Äta lunch av Sanna Lenken
BÄSTA DOKUMENTÄRFILM
Belleville Baby av Mia Engberg VINNARE!
De dansande andarnas skog av Linda Västrik
Frihet bakom galler av Nima Sarvestani
12 Years a Slave Regi: Steve McQueen
Blå är den varmaste färgen Regi: Abdellatif Kechiche VINNARE!
Turinhästen Regi: Béla Tarr
Snälla Turinhästen, vinn inte. Jag ids inte se en film om nån som skalar potatis i tre timmar (läs gärna intressant recension här) och jag tycker det är helt fel att en film från 2011 kan bli nominerad. Det finns ju hur många KANONBRA filmer från 2013 som helst att välja på. Obegripligt är ordet, sa Bull. 7
BIOPUBLIKENS PRIS
Hundraåringen VINNARE!
Monica Z
Sune på bilsemester
Rent logiskt borde det bli Hundraåringen. Över en miljon biobesökare på tre veckor kan inte ha fel.
Det blir en spännande kvll 🙂
Nilmas Filmhylla:
Ja verkligen 🙂
”MENFÖRHELVETEVADÄRDETFÖRFELPÅJURYN??????” Kan bara hålla med. Helknäppt.
Jessica:
Jag fattar ingenting. Alltså INGENTING.
Är inte Guldbaggegalan klubben för inbördesbeundran som typ ett styrelsemöte hos GM eller någon annan firma?
Persbrandt vann just.
Fröken Christina:
Jo men så är det ju. En gigantisk personalfest fast bevakat med TV-kameror 😉
Jamen så oväntat att priset gick till en miserabel alkisroll… Och Gudnarson var väl…sympatisk i Monica Z? Och så inte så mycket mer. Men det säger kanske bara något om hur clueless du, jag och resten av världen utöver guldbaggejuryn är på att bedöma vad som verkligen räknas i dessa sammanhang?
Sofia:
Gudnarsons nominering kändes konstig redan från början och så VANN han?!?! Jag är fortfarande i chock.
Det är betydligt enklare att läsa av Oscarsjuryn tankar och baktankar än Guldbaggejuryn, det är ett som är säkert.
Det känns ju bra att min frustration delas av andra. Håller till 98% med om din kommentar till Återträffen, även om jag inte sett den än. Känns mer som ett projekt eller kanske en semi-dokumentär. Det vekar finnas många flera filmer som är mycket mera väl genomförda projekt, inte minst Monica Z och ”Hundraåringen”. Återträffen känns mer som ett improviserat hafsverk. Hur man sedan kan jämföra den typen av ”manus” med ett ”riktigt” filmmanus förstår jag inte heller. Min kommentar har du kanske redan läst: http://filmmedia.se/2014/01/20/och-guldbaggarna-2014-gick-till/
David:
Jag skrev en liten kommentar inne hos dig också, håller inte riktigt med dig angående Återträffen och feministvinkeln. När man har sett både Återträffen och Hotell så känns det som ett hån mot Lisa Langseth att hon inte blev nominerad för Hotell. Maken till välskrivet manus har jag sällan skådat.
Tack för kommentaren och jag har redan hunnit svara på den. Jag vet inte riktigt vad du menar. Jag kommenterade aldrig filmen eller sa att den var feministisk.
David:
Jag har svarat 😉
🙂
Utan att påstå vad som är rätt att fel att tycka om ”Återträffen” vill jag bara säga några saker:
Tycker lite att diskussionen om ”vad som är film och inte” känns lite väl… jag vet inte… gammal? Fördes inte samma diskussion när stumfilm fick ljud, när den svart-vita bilden fick färg, när film kunde ses tecknad, när analog film blev digital osv osv?
Det är alltid viktigt att bryta ny mark inom kultur och det är så det händer saker, men ”Återträffen” är långt ifrån unik i det slaget, det här med att gränser, för spelfilm och dokumentär eller vad det kan vara, suddas ut. Däremot slår den hårt inom vad som gjorts inom svensk film och det kan jag tycka är viktigt i längden. Jag vill tro att den genom sin form förmedlar budskapet (som är halva grejen) på bästa sätt. Att man istället skulle ha paketerat budskapet till en rak revenge-artad film med hastig klippning och given sensmoralkänsla som innan eftertexterna avslutas med några infotexter såsom ”Detta hände senare…” hade säkert fått 500 000 besökare till att se den. Men det hade bara varit att ge folk vad de vill ha och det är det man måste gå bortom när man skapar film, i alla fall om man vill att utvecklingen ska gå framåt. Nu är det ändå en relativt hög besökssiffra som sett den och kanske kan det ha bidragit till något typ av skifte som kan vara viktigt i framtiden?
Hoppas det gick att förstå…
dan:
Jag förstår hur du menar. Tror jag. Jag kan försöka förklara lite mer hur jag tänker för det har inte så mycket med ”det var bättre förr”-åsikter att göra. 😉
För det första tycker jag Återträffen är helt okej, jag gav den 3/5 och tycker den är intressant som filmidé och konstprojekt. Det jag också tycker är att det är orättvist mot andra filmarbetare att Anna Odell nomineras för Bästa regi och Bästa kvinnliga huvudroll. Bästa filmidé är en sak (om det funnits ett sånt pris). Å andra sidan kanske Anna Odell gjort mer för svensk film än flera av regissörsgubbsen gjort under hela sin livgärning så antagligen har jag helt fel.
Men att ha en konstnärlig (och bra) filmidé och sedan improvisera ihop scener tillsammans med skådespelare och vinna Guldbagge för Bästa manus för detta, nej, det övergår mitt förstånd. Speciellt när Lisa Langseth och Cilla Jackert är nominerade för smått fantastiska och originella ”riktiga” filmmanus.
Jag missunnar inte Anna Odell sina framgångar, jag tycker det är kaxigt av henne att hon lyckats och att så många biobesökare gått och sett denna smala lilla film men jag hoppas att denna typ av film inte kommer höra till vanligheterna i framtiden. För blir det så kommer jag nog bli en det var bättre förr-gnällare när jag blir äldre 😉