Guldbaggegalan 2013 är över. Alla vinnare är korade (vinnarna med röda fina bokstäver) och ja…galan var väl ungefär som vanligt men Babben var betydligt bättre än Petra Mede.
Under varje kategori står mina personliga favoriter.
Bästa film:
Jag hoppas hoppas hoppas att Call Girl vinner.
Bästa kvinnliga biroll:
Léonore Ekstrand – Avalon
Yohanna Idha – Katinkas kalas
Ulla Skoog – Dom över död man
Ingen aning. Dom två jag har sett har inte fastnat i mitt medvetande så jag har ingen åsikt i frågan.
Bästa manliga biroll:
Peter Carlberg – Avalon
Milan Dragišić – Äta sova dö
Fares Fares – Snabba cash II
Fares Fares, om det finns nån rättvisa i världen! Satan, han är bra här!
Bästa kvinnliga huvudroll:
Pernilla August – Call Girl
Nermina Lukač – Äta Sova Dö
Linda Molin – Bitchkram
Den absolut jämnaste kategorien och extremt svårtippad. Nermina vinner om juryn röstar som dom ”ska”, Pernilla vinner om dom röstar som dom ”borde” och Linda vinner i mitt hjärta. Tre vinnare, oavsett utgång.
Bästa manliga huvudroll:
Johannes Brost – Avalon
Bengt C.W. Carlsson – Lycka till och ta hand om varandra
Matias Varela – Snabba Cash II
Utan att ha sett Bengt C.W.Carlssons insats så går hundra procent av mina röster på Matias Varela. Jag ääääälskar Matias Varela! Världen måste få en chans att förstå hur sjukt bra han är. Johannes Brost som vinnare ger väl å andra sidan knappt pengarna tillbaka. Jag måste bara tillägga att jag hoppas Bengt är tacksam för att hans föräldrar inte bytte plats på mellannamnen.
Bästa regi:
Mikael Marcimain för Call Girl
Gabriela Pinchler för Äta Sova Dö
Jan Troell för Dom över död man
Utan att ha sett Dom över död man röstar jag på Gabriela Pinchler. Jan Troell är född 1931 och alla vet att han är bra. Skitdålig anledning att räkna bort honom jag vet, men det vore roligare att se priset gå till en ung tjej.
Bästa kortfilm:
Dance Music Now av Johan Jonason
Fotografen av Vanja Sandell Billström
Gläntan av Peter Grönlund
Har inte sett någon av dom.
Bästa dokumentärfilm:
Palme av Kristina Lindström och Maud Nycander
Pojktanten av Ester Martin Bergsmark
Searching for Sugar Man av Malik Bendjelloul
Jag har bara sett Searching for Sugar Man men den känns som en solklar vinnare.
Bästa manuskript:
Malik Bendjelloul – Searching for Sugar Man
Marietta von Hausswolff von Baumgarten – Call Girl
Gabriela Pichler – Äta sova dö
Vilken som helst bara det inte blir Searching for Sugar Man. Jag tycker det är ytterst tveksamt att en dokumentärfilm finns med i den här kategorin.
Bästa foto:
Hoyte van Hoytema – Call Girl
Måns Månsson – Avalon
Jan Troell och Mischa Gavrjusjov – Dom över död man
Hoyte! *klapp, klapp, klapp* Hoyte! *klapp, klapp, klapp*
Bästa klipp:
Andreas Jonsson, Hanna Lejonqvist och Niels Pagh Andersen – Palme
Kristofer Nordin – Call Girl
Malik Bendjelloul – Searching for Sugar Man
Hmmmm. Jag tycker klippningen både i Bitchkram och Hypnotisören var bättre än i dom två filmer jag sett så……nej, jag röstar blankt här.
Bästa kostym:
Cilla Rörby – Call Girl
Katja Watkins – Dom över död man
Jaana Fomin – Mammas pojkar
Tveksamt om jag ens är röstberättigad när jag bara sett en av tre filmer men kostymerna i Call Girl var jättebra.
Bästa ljud/ljuddesign:
Jonas Jansson – Snabba Cash II
Petter Fladeby och Per Nyström – Call Girl
Malik Bendjelloul och Per Nyström – Searching for Sugar Man
Call Girl!
Bästa mask/smink:
Eros Codinas – Call Girl
Jenny Fred – Snabba Cash II
Maria Strid Zackrisson – Dom över död man
Call Girl!
Bästa musik:
Benny Andersson – Palme
Malik Bendjelloul och Sixto Rodriguez – Searching for Sugar Man
Johan Söderqvist och Andreas Unge – El Médico – the Cubaton Story
Hehe. Searching for Sugar Man. Svinbra musik!!!
Bästa scenografi:
Lina Nordqvist – Call Girl
Sandra Lindgren – Bitchkram
Pernilla Olsson – Dom över död man
Jag har bara sett trailern på Dom över död man men även den korta stunden vittnar om en scenografi som både måste ha varit väldigt klurig att få till men också väldigt bra. Således är det tre tjejer här som alla tre förtjänar att vinna. Jag lägger dock min röst på Sandra Lindgren fast jag tror Lina Nordqvist vinner.
Bästa visuella effekter:
Tim Morris – Call Girl
Torbjörn Olsson – Hamilton – I nationens intresse
Andreas Hylander – Isdraken
Ni ger inga priser till Hamilton hör ni det!? Inga priser!
Bästa utländska film:
Amour – Regi: Michael Haneke
Laurence Anyways – Regi: Xavier Dolan
Moonrise Kingdom – Regi: Wes Anderson
Skrattretande nomineringar. Jag hejar på Laurence Anyways.
Hedersbaggen: Hasse Alfredsson
Biopublikens pris:
En gång i Phuket
Hamilton – I Nationens Intresse
Sune i Grekland
Jag funderade lite på om jag skulle se galan ikväll, men nej det blir nog inte så. Ser kanske en osedd film istället. de enda svenska filmerna jag sett är Avalon, Äta sova dö, en gång i Phuket, Searching for sugar man.
Jag kanske kollar din blogg lite då och då istället!
Bästa svenska filmen i år? Phuket!
Henke:
Phuket? Jaha, där ser man 😉
Du får mer än gärna kika in här under kvällen. Alltid kul med sällskap 🙂
Hmm. Vad menar du med ”skrattretande nomineringar” i ”bästa utländska film”?
dan:
Laurence Anyways har jag tyvärr inte sett än men med skrattretande menar jag att jag gav Amour en trea, att Moonrise Kingdom var så blek att jag inte kunde förmå mig att titta klart och att det finns väldigt många filmer från förra året som skulle förtjäna en nominering mer än två av dessa. Men å andra sidan, om tre filmer som JAG gillar från 2012 blev nominerade till bästa utländska film så skulle dom väl beskrattas på samma sätt som filmerna som väljs ut till Biopublikens pris blir. 😉
Ser ut som om Snabba Cash gick lottlös? Och utan att ha sett någon annan film måste jag säga att om Äta Sova Dö är det absolut bästa som svensk filmproduktion kan prestera var det ett ganska svagt år. Som sagt, såååå bra var den inte…
Sofia:
Snabba Cash fick pris för Bästa smink, that´s it. Jag kan inte riktigt smälta att Fares Fares inte fick pris…det SMÄRTAR!
Jag tycker inte Äta Sova Dö är den bästa filmen från förra året, jag tycker att det finns minst en handfull som är bättre, däremot kan jag tycka att det är kul att den fick så många priser och en massa uppmärksamhet. Filmen behövs, på många sätt.
Jamen, då borde man starta ”Hjärtevärmargalan” för alla som kanske förtjänar ett pris utan att prestera i nivå med sitt angelägna ämne 😉
Tidigare har jag sett på Guldbaggegalan, men sen några år tillbaka så har jag slutat se på den. Den känns inte så intressant längre. Oscarsgalan har jag dock sett varje år sen 1987!
Micke:
Jag kan förstå det, Guldbaggegalan är ganska likformad, samma sak varje år. Men å andra sidan, det är även Oscarsgalan, ju. 🙂
Matias Varela satt och gjorde uttråkade miner över Babbens nummer, och det var oartigt. Han borde gå en charmkurs. Men visst är han duktig.
fru furman:
Vill inte hålla honom bakom ryggen, jag såg det också och det kändes trist, men han såg rätt nervös ut. Kanske nåt att skylla på?
Jag brukade mucka med lärarna på högstadiet och vara lite rå till sättet pga osäkerhet, han kanske har samma problem? 🙂
fru furman:
Kanske det. Alla har vi varit små 😉