Inför Fiffi blogs Oscar

 

 

 

 

 

Nu är det en vecka kvar till Oscarsgalan och jag är mitt i förberedelserna inför den nattens livebloggande. Inköpslistan är skriven, det ska laddas upp med allsköns gottis så blodsockernivån inte tillåts sjunka det minsta för det kommer skrivas och kommenteras som aldrig förr här på bloggen, så mycket kan jag lova.

Förra årets oscarnattmangling går fortfarande att läsa om du är nyfiken på hur det kan gå till och är du rädd för att du ska missa hela grejen så kan du enkelt skriva i din adress i formuläret till höger här bredvid så får du en påminnelse på mejlen.

Jag vet att vi är många som sitter ensamma och tittar på galan, som kanske inte har nära och kära som är fullt så filmnördiga att dom tycker det är värt att gå miste om en natts sömn för att se välkända nunor le garnityret ur led. Är du en av dom som sitter alldeles solokvist i soffan ? Klicka in här om du vill. Du behöver inte kommentera, du behöver inte vara med i ”snacket” alls om du inte vill, men vill du så är du välkommen. Annars kan du ju bara låta Fiffis filmtajm vara din sidekick i TV:soffan tills solen går upp och lite till.

Har du frågor om hur det här går till eller vill du få lite gratisreklam genom att sponsra mig med nattens behov av ostkrokar – mejla fiffi@fiffisfilmtajm.se. Glöm inte att delta i Oscarstävlingen där du kan vinna finfina priser. Om en vecka ses vi ”live”.

Fredagsfemman # 2

5. Whitney Huston

Så gick Whitney Huston och dog i söndags och på radio skvalar hennes gamla (förut) bortglömda hits och man behöver inte vara Saida för att kunna förutspå en ny vår för filmen Bodyguard.

Det är lugnt med mig, det är en bra film. Så det så.

 

 

4. Daniel Espinosa

Det här är en mycket begåvad kille som kommer gå hur långt som helst. Han regisserade Snabba Cash och nu har han varit i Hollywood och pekat med hela handen mot Denzel Washington och Ryan Reynolds i filmen Safe House. Men varför i hela världen måste han härma Tony Scott? Färger, känslan, allt, det känns som ett plagiat. Så onödigt kan jag tycka.

 

3. Lotta Tejle

Just nu är hon Majlis med tålamodet och den rullstolsburna maken (Kjell Bergqvist) i den jättebraiga TV-serien 30 grader i februari men för mig är hon lika mycket mamman i Bröllopsfotografen, Maggan i Mäklarna, Rita i Morden eller Gudrun i Smala Sussie.

Lotte Tejle gör underverk med sina roller, hon vänder och vrider och bänder och balanserar och det blir så bra, det blir ALLTID så jävulusiskt bra.

 

2. Max von Sydow

Skitisamma att Tom Hanks och Sandra Bullock har huvudroller, det är Big Max som visar var skåpet ska stå. För sin roll i Extremt högt och otroligt nära (som har biopremiär idag) har han fått en Oscarsnominering för Bästa biroll. Det är stort även om filmen inte är det.

 

1. Vin Diesel

Det närmsta man kommer min veckas ABSOLUTA HÖJDPUNKT om man ska härröra den till någon film är xXx med Vin Diesel.

Om jag ska tatuera mig? Om jag ska köra fort med röd tuff bil över ett broräcke? Nej och nej. Jag ska likt tjuren Ferdinands omtänksamma mamma ta med mina barn och visa dom vad som är verkligt viktigt här i livet.

Kängor – check. Öronproppar – check. Inpluggade texter – check. Det här är som bomull för själen. Snaaart i en glob nära mig.

 

MÄSTERKATTEN

Alla tjejer som någon gång på en semester fått påhälsning av en sydeuropeisk strandraggare vet att hur liten han än är och hur fula badbyxor han än har så ser han sig själv som Guds gåva till kvinnorna. Gott självförtroende i all ära, i dessa fall kommer det ofta i sällskap av en väldans skev självbild.

Mästerkatten i Dreamworks tappning  är i mångt och mycket en animerad variant av en spansk strandraggare. Han är seriös, han tittar i ögonen med fast blick, han pratar med stora ord och gärna om sig själv i tredje person, han får bortamatch-tjejkatterna att känna sig unika trots att han tilltalar dom med fel namn, han står för vem han är och vad han säger men han är hela tiden på gränsen till skrattretande.

När Mästerkatten i stövlar, han som var så cool i Shrek, är tillbaka i en alldeles egen film så är Antonio Banderas rösten, precis som då. Jag har svårt att släppa den grejen. Han ÄR katten. Jag ser Banderas i hårig kostym framför mig, jag ser filmen som en slags fabelversion av Desperado och helt ärligt, det här är hans bästa rollprestation på väldigt länge. Salma Hayek är rösten till Kitty och ägget, Humpty Dumpty är ingen mindre än Zach Galifianakis. Humpty Dumpty är för övrigt en rätt udda karaktär i en film som denna. Han är inte sidekick-rolig, han är inte söt, han är mest bara otymplig och intelligent men ändå får han en plats i filmen som är given honom. Jag köper vad som helst, en katt som samarbetar med ett ägg, varför inte liksom?

Hela filmen är en orgie i fniss. Redan tio minuter in i filmen fastnar jag i bubbelfniss så tårarna rinner och detta åt något så banalt som en katt som lirar gitarr med tvåhandsfattning. Mästerkatten är en film som hela familjen kan se med STOR behållning, jag kan nästan lova det då jag inte tror min familj är så väldans annorlunda mot många andras. Vi skrattade allihop och konstaterade att det var ett tag sen en animerad film var så rolig som denna.

Fiffis filmtajm ser fram emot: ZON 261

Svenska zombiefilmer växer inte på träd och ner jag ser en trailer som denna kan jag inte göra annat än att hjula nedför Götgatsbacken i glädje. Eller slå en kullerbytta på sovrumsgolvet. Eller i alla fall höja både vänster och höger tumme samtidigt. Detta bådar gott tycker jag.

KATINKAS KALAS

 

 

 

 

 

 

Ett gäng hipsters som tillhör ett slags kulturell överklass samlas för att fira sin vän Katinkas födelsedag. Det är förklaringen till denna films handling som jag läste på SF´s sajt när jag bokade biljetter.

Katinkas kalas hade biopremiär 20 januari, alltså 3,5 vecka sedan. Varför går den endast på EN biograf i Stockholm? Varför visas bara TVÅ föreställnigar per dag? Varför är den utplacerad på miniminisalongen Victoria 5 som endast har 18 platser och vad fan är en hipster egentligen?

Jag känner mig som Janne Josefsson på väg mot en skjutjärnsjournalistisk handling när jag tar min dotter i näven och går till biografen. Jag måste ta reda på vad som är fel med den här filmen för nånting är det, det måste det vara.

Filmen börjar med en snygg förtext, mycket snyggare än vad jag är van vid i svenska filmer. Ett massivt skönt trummande pågår i bakgrunden och akvarellteckningar av middagsmat och kalasdeltagare avlöser varandra. Katinka (Mia Mountain) fyller år och har bjudit till fest i sitt sommarhus. Maken Greger (Ludde Hagberg) kämpar med sina auberginerullar och en Marja, en kvinna i periferin, hjälper till. Är hon någons mamma? Är hon en husa? Vem är hon? Ja, fråga inte mig.

Gästerna anländer och det är en salig blandning av personligheter. Den flummiga, den snygga, den gravida, den kreativa, den torra galleristen och som grädde på moset dyker två jokrar upp. Stämningen är så stel att den går att skära i med en slö smörkniv. Hjärtligheten är noll. Alla har fullt sjå att upprätthålla sina fasader och det är då jag förstår vad en hipster är. En hipster är någon som är så inne att han/hon är totalt ute, eller precis tvärtom. En hipster är så icke-trendkänslig, eller så jävla ängslig för att inte vara det, att han/hon röker bara för att, bara för att det är trendigt att vara rökfri, då ska det rökas som ett jag-skiter-väl-i-trender-statement.

Jag måste säga att jag är positivt mycket överraskad av den här filmen. Jag hade förväntat mig något uselt, speciellt med tanke på hur icke omskriven filmen är (hipster-haussad?) men jag tycker det här är bland det mest intressanta jag sett på svenska producerat under 2011. FIlmen är hästlängder bättre än Apflickorna och mycket intressantare än Simon och ekarna men skådespelarmässigt finns det en hel del att hacka på. Det pratas extremt styltigt, kallt och konstigt men sen slår det mig att det kanske är meningen? Om ingen kunde öppna truten på hela 90-talet utan att säga nåt ironiskt så kanske 2010-talet är det distanserade decenniet? Säg ingenting som kommer från hjärtat och OM det du säger kommer från hjärtat, låt det för allt i världen inte höras.

Jag retade mig som tusan på detta första tredjedelen av filmen, dottern bet mest på naglarna och försökte hitta en väg ut men sen satte sig filmen, vi båda släppte taget och slutade leta fel. Regissören Levan Akin har fått till en gruppdynamiskt intressant film som är somrigt och fint filmad. Snart ska han göra film av Cirkeln, DET ser jag fram emot.

Tack till Julyssa på YAM Magazine för fribiljetter.

 

Veckans dokumentär: OKEJ – 80-TALETS STÖRSTA POPTIDNING

Svt´s K special tar oss som tittare tillbaka till tiden ”då allt var Okej”, Mig personligen försätter filmen i trans, jag  hamnar mentalt i min egen tonårstid då helikopterlugg var högsta mode, när kornblå mascara var tufft, när svarta ridbyxor, midjekort kavaj med axelvaddar och neonfärgade örhängen i plast var vanlig skoluniform.

 

 

 

 

 

 

 

 

Filmen om Okej handlar alltså om tidningen Okej, den färgglada poptidningen som ALLA läste på 80-talet. Precis som dom säger i filmen så var denna tidning ett fönster ut mot världen för ungdomar boendes i små hålor och städer där populärkultur inte stod högst på kommunfullmäktiges budget. Det var torftigt på den fronten, det var inga stora konserter att längta till, inga kända ansikten på gatorna, det var Okej som berättade för mig hur mina Tracks-idoler såg ut och vad dom hade för sig och jag kände mig mindre ensam. Andra läste också Okej, det var tidningen som förenade oss youngsters alldeles oavsett om vi lyssnade på Depeche Mode, Jennifer Rush, WASP, Herreys, Samantha Fox, Noice eller Twisted Sisters.

I den här dokumentären får vi följa med hela vägen från den trevande uppstarten av tidningen till dess glansdagar för att avslutas med det oundvikliga: nedläggningen. Det är ett öppenhjärtligt porträtt av ett fenomen som nästan var FÖR stort för sitt eget bästa men även en trendskapare och i viss mån även en föregångare, i alla fall sett ut jämställdhetssynpunkt.

Jag ler och fascineras av hur starka minnen jag har till vissa av omslagen men mest fascineras jag över allt jag inte minns. Att det var så mycket naket som det var till exempel, jag hade ingen aning om det, jag minns det inte på det viset.

Som tidsdokument är det här en stålande film, som dokumentär hade den gärna kunnat få vara lite längre och med lite mer kött på benen men nostalgifaktorn är så hög att jag knappt kan värja mig. Allting var verkligen okej på 80-talet, i alla fall sett ur ett dimmigt, suddigt och glatt tonårsperspektiv.

Här kan du se filmen och här kan du läsa mer om den.

Fiffis filmtajm introducerar: Fredagsfemman

Bli inte rädd nu, jag ska inte skriva om hockey och förstafemmor på fredagar, jag lovar. Fredagsfemman kommer vara mitt inlägg i fredagsmysdebatten men självklart med inriktning på film och TV. Det kan även smyga sig in lite annat, det gör ju gärna det i mina inlägg även om intentionen är att allting alltid ska handla om film. Men livet är ju inte sånt, inte mitt i alla fall.

Fredagsfemman är alltså min lista av veckans viktigheter, knepigheter och nyheter sett genom en filmnörds glasögon. Här kommer den allra första.

.

5. Star Wars i 3D.

Idag har Star Wars episod 1 premiär på bio i 3D. Är det NÅN som är sugen på det här mer än George Lucas? Jag bara frågar.

.

.

4. Thailand.

Det är mycket Thailand nu. En gång i Phuket går på bio, TV-serien 30 grader i februari hade premiär i måndags (jättebra första avsnitt!), en kollega är på en tremånaders semester over there, det finns tre thairestauranger inom en radie av 250 meter från jobbet och på mitt personliga plan pågår i princip dagligen diskussionerna om och med svenska män och deras syn på thailändska kvinnor.

Jag tänker inte ge mig. Män som ser kvinnor som handelsvaror är inga riktiga män.

.

.

3. På Spåret-semi.

Den sista semifinalen är ikväll och hur kul jag än tycker att det är med På spåret så tycker jag årets lag har varit under all kritik.

All cred till Erik och Martina Haag, Johanna Frändén, Niklas och Jenny Strömstedt men annars tycker jag det var varit klent med kunskaperna. Det är klart det är kul att vinna när jag sitter i soffan och räknar mina poäng men när jag vinner med 15-20 poäng då är det nåt knas. Eller med 30 som mot Peter Wahlbeck & co. Var är Johan Wester när man behöver honom? Var är Stefan Holm?

.

.

2. Helena Bergström.

Förra veckans skräll i Melodifestivalen var utan tvekan programledarna. Att Sarah Dawn Finer skulle klara sig galant har jag aldrig tvekat på och att Gina Dirawi har en humor och ett kamerafokus som sällan ses i svensk TV visste jag också men att Helena Bergström vågade ta ut svängarna som hon gjorde var fränt. Fränt är fränare som ord än som förklaring, jag vet, men när jag växte upp var fränt ett lika hett ord som nutidens fett men fett tycker jag fortfarande är ett knepigt ord att använda i såna här sammanhang. Ungefär som k bry*

(* = kids-ståkkhålmska som betyder på´t ungefär ”meeh JAG bryr mig inte”. Ska gärna uttalas lika tomt och innehållslöst som döda fiskögon ser ut)

.

1. Amanda Ooms

Här är kvinnan som har lyckats med något som ingen svensk skådespelerska någonsin lyckats med: knipa en roll mot Sylvester Stallone. Om jag är imponerad? Klart jag är. Om jag är avundsjuk? Självklart. Om jag unnar henne detta? Givetvis. Jag är bara mäkta förvånad att hon blev tillfrågad. Det här är stooooort!

(Och här kommer en liten bonus. Det är inte ofta såna här gulliga bilder publiceras i kvällstidningarna, alltså det här är ju hjärtskärande OCH beviset för att ingen människa på jorden är fager i en sjukhussäng.)

Fiffis filmtajm tipsar om: Science fiction-filmquiz

Efter det synnerligen lyckade skräckfilmsquizet är det dags för Utopi Magasin och Cinemateket att anordna nästa evenemang, på självaste skottårsdagen:

Science fiction-filmquiz på Cinemateket (Sthlm) 29 februari 2012 klockan 18.00!

Seriemagasinet Utopi följer upp höstens populära skräckfilmsquiz, denna gång med science fiction som tema! Samla ihop ett lag om max fyra personer, eller ragga upp några lagmedlemmar i baren, och tävla om fina priser. Efter quizen (som är gratis) visas science fiction-klassikern Barbarella klockan 21.00.

Föranmälan startar i Filmhusets foajé 17.30. Kom i tid för quizet startar prick 18.00. Förutom den enorma äran kan ni vinna superfina priser.

Klockan 21.00 visar Cinemateket dessutom kultklassikern Barbarella. Om du inte har Cinemateketkort, se till att skaffa det i god tid. (Du skaffar det i kassan i foajén, det är gratis – bara biljetten kostar – och du behöver inget kort för att delta i quizet.)

På grund av det material som ska visas är båda evenemangen från 15 år.

Quizmakare är Hélène Dahl, Sara Bergmark Elfgren och Karl Johnsson är konfrencier och allmän sidekick.

TÄVLING: VEM VINNER OSCARS 2012?

Uppdaterat 120227: Nu är galan över för denna gång och en jäkla massa glada vinnare springer runt på Hollywoods gator.

En glad vinnare av Oscarstävlingen är Annica Holmgren från Umeå som otroligt snabbt lyckades pricka in alla rätt! GRATTIS!

Här nedan finns en uppdaterad nomineringslista där alla vinnare är markerade med röd text.

Det är månad kvar till galornas gala The Academy Awards. Idag har nomineringarna släppts och vi kan alla börja gissa vilka personligheter och filmer som har chans på vinst.

Oscarsgalan sänds natten till måndagen den 27 februari och jag kommer att liveblogga hela galan igenom och för att göra det lite extra spännande tänkte jag dra igång en Oscarstävling även i år.

Gissa vem som vinner i dessa sju kategorier och du har chans på finfina filmpriser: Bästa manliga biroll, Bästa kvinnliga biroll, Bästa manliga huvudroll, Bästa kvinnliga huvudroll, Bästa film, Bästa utländska film samt Bästa regi.

Mejla dina gissningar till fiffi@fiffisfilmtajm.se senast söndagen den 26/2 kl 23.00. Den som mejlat snabbast med flest antal rätt vinner och jag kommer att medelst trummor och cymbaler meddela vem vinnaren är direkt när sista statyetten är utdelad.

Vad vinsten är? Ett filmpaket bestående av ett gäng filmer som alla varit snackisar och vinnare i Oscarssammanhang: Usual suspects, Papillon, Inglorious basterds, An education och förra årets vinnare av Bästa utländska film: Hämnden. OCH lite annat smått och gott. Lycka till!

Här är årets nomineringar:

Best Motion Picture of the Year
The Artist
The Descendants
Extremely Loud and Incredibly Close
The Help (Niceville)
Hugo
Midnight in Paris
Moneyball
The Tree of Life
War Horse

Best Performance by an Actor in a Leading Role
Demián Bichir – A Better Life
George Clooney – The Descendants
Jean Dujardin – The Artist
Gary Oldman – Tinker Tailor Soldier Spy
Brad Pitt – Moneyball

Best Performance by an Actress in a Leading Role
Glenn Close –  Albert Nobbs
Viola Davis –  The Help
Rooney Mara –  The Girl with the Dragon Tattoo
Meryl Streep – The Iron Lady
Michelle Williams – My Week with Marilyn

Best Performance by an Actor in a Supporting Role
Kenneth Branagh –  My Week with Marilyn
Jonah Hill –  Moneyball
Nick Nolte –  Warrior
Christopher Plummer – Beginners
Max von Sydow –  Extremely Loud and Incredibly Close

Best Performance by an Actress in a Supporting Role
Bérénice Bejo – The Artist
Jessica Chastain –  The Help
Melissa McCarthy –  Bridesmaids
Janet McTeer –  Albert Nobbs
Octavia Spencer – The Help

Best Achievement in Directing
Woody Allen – Midnight in Paris
Michel Hazanavicius –  The Artist
Terrence Malick –  The Tree of Life
Alexander Payne –  The Descendants
Martin Scorsese –  Hugo

Best Writing, Screenplay Written Directly for the Screen
The Artist : Michel Hazanavicius
Bridesmaids: Kristen Wiig, Annie Mumolo
Margin Call: J.C. Chandor
Midnight in Paris: Woody Allen
Jodaeiye Nader az Simin: Asghar Farhadi

Best Writing, Screenplay Based on Material Previously Produced or Published
The Descendants: Alexander Payne, Nat Faxon, Jim Rash
Hugo: John Logan
The Ides of March: George Clooney, Grant Heslov, Beau Willimon
Moneyball: Steven Zaillian, Aaron Sorkin, Stan Chervin
Tinker Tailor Soldier Spy: Bridget O’Connor, Peter Straughan

Best Animated Feature Film of the Year
Une vie de chat
Chico & Rita
Kung Fu Panda 2
Puss in Boots
Rango

Best Foreign Language Film of the Year
Rundskop: Michael R. Roskam(Belgium)
Hearat Shulayim: Joseph Cedar(Israel)
In Darkness: Agnieszka Holland(Poland)
Monsieur Lazhar: Philippe Falardeau(Canada)
Jodaeiye Nader az Simin: Asghar Farhadi(Iran)

Best Achievement in Cinematography
The Artist: Guillaume Schiffman
The Girl with the Dragon Tattoo: Jeff Cronenweth
Hugo: Robert Richardson
The Tree of Life: Emmanuel Lubezki
War Horse: Janusz Kaminski

Best Achievement in Editing
The Artist: Anne-Sophie Bion, Michel Hazanavicius
The Descendants: Kevin Tent
The Girl with the Dragon Tattoo: Angus Wall, Kirk Baxter
Hugo: Thelma Schoonmaker
Moneyball: Christopher Tellefsen

Best Achievement in Art Direction
The Artist: Laurence Bennett, Gregory S. Hooper
Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2: Stuart Craig, Stephenie McMillan
Hugo: Dante Ferretti, Francesca Lo Schiavo
Midnight in Paris: Anne Seibel, Hélène Dubreuil
War Horse: Rick Carter, Lee Sandales

Best Achievement in Costume Design
Anonymous: Lisy Christl
The Artist: Mark Bridges
Hugo: Sandy Powell
Jane Eyre: Michael O’Connor
W.E : Arianne Phillips

Best Achievement in Makeup
Albert Nobbs
Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2
The Iron Lady

Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Score
The Adventures of Tintin: John Williams
The Artist: Ludovic Bource
Hugo: Howard Shore
Tinker Tailor Soldier Spy: Alberto Iglesias
War Horse: John Williams

Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Song
The Muppets: Bret McKenzie(”Man or Muppet”)
Rio: Sergio Mendes, Carlinhos Brown, Siedah Garrett(”Real in Rio”)

Best Achievement in Sound Mixing
The Girl with the Dragon Tattoo
Hugo

Moneyball
Transformers: Dark of the Moon
War Horse

Best Achievement in Sound Editing
Drive
The Girl with the Dragon Tattoo
Hugo
Transformers: Dark of the Moon
War Horse

Best Achievement in Visual Effects
Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2
Hugo
Real Steel
Rise of the Planet of the Apes
Transformers: Dark of the Moon

Best Documentary, Features
Hell and Back Again
If a Tree Falls: A Story of the Earth Liberation Front
Paradise Lost 3: Purgatory
Pina
Undefeated

Best Documentary, Short Subjects
The Barber of Birmingham: Foot Soldier of the Civil Rights Movement
God Is the Bigger Elvis
Incident in New Baghdad
Saving Face
The Tsunami and the Cherry Blossom

Best Short Film, Animated
Dimanche: Patrick Doyon
The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore: William Joyce, Brandon Oldenburg
La Luna: Enrico Casarosa
A Morning Stroll: Grant Orchard, Sue Goffe
Wild Life: Amanda Forbis, Wendy Tilby

Best Short Film, Live Action
Pentecost: Peter McDonald
Raju: Max Zähle, Stefan Gieren
The Shore: Terry George
Time Freak: Andrew Bowler, Gigi Causey
Tuba Atlantic: Hallvar Witzø

Veckans dokumentär: PANGPANGBRÖDER

När man bläddrar igenom ett fotoalbum från någons barndom och uppväxt är det många hål och luckor man fyller i själv. Bilderna blir som små guider som visar ramen av allt som hänt men känslor och sådant som ligger bakom får man inte med på köpet, det är sånt man fnular ut själv.

Dokumentärfilmen Pangpangbröder består av 53 scener från Oskar och Gustafs barndom och för mig känns det som 53 bilder i ett fotoalbum. Vi får följa tvillingbröderna från att dom är riktigt små tills dom är i slutet av tonårstiden och det är berg-å-dalbaneår för oss alla men för detta brödrapar kanske mer än vanligt.

Oskar och Gustaf är så olika som två lika tvillingbröder kan vara och det beror inte enbart på att Oskar är kortvuxen och Gustaf normalväxt. Dom har helt olika ifallsvinklar på livet och filmaren Axel Danielson, killarnas morbror, uppmärksammade det tidigt.

Scenerna från när killarna är små får mitt modershjärta att fanimej dunka ur bröstkorgen. Vilka sjukt söta barn! Jag vill bara klämma tag i dom där gosiga kinderna och utbrista ”you´re freeakin´adoooorable!”. När åren går ser jag tydligare och tydligare deras olika personligheter växa fram och scenen på trappan när Oskar blivit nån form av punkare och ska kladda i vax i det färgade håret och Gustaf fortfarade är en vanlig jeanskille är så tragikomisk att jag märker att jag faktiskt både skrattar, gråter och lägger huvudet på sned samtidigt.

Pangpangbröder är en fin film. Jag tycker om den. Scenerna – bilderna – är genomtänkta och välgjorda. Det jag saknar litegrann eftersom det ändå är en film och inget fotoalbum är lite mer av en röd tråd, kanske en berättarröst, nånting som gör att filmen blir mer som en film. Eller så är det bara jag som är ovan vid denna typ av presentation.

[På filmens hemsida kan du läsa mer.]

Tankar om en annan 50/50-recension

Precis som jag häromdagen ondgjorde (?) mig över många recensenters betygsättning av filmen Apflickorna så gör jag samma sak idag, fast tvärtom.

Mårten Blomkvists recension av 50/50 i dagens DN får mig att undra om han ens sett hela filmen och det undrar jag inte enbart för att våra åsikter verkligen går isär.

Recensionen i sin helhet kan du läsa här (med en varning för spoilers). Vad tycker du? Håller du med Mårten om att filmens kretsande kring manlig vänskap odlas ”på bekostnad av kvinnor”? Håller du med om att cancer skadar även filmer?

Själv förstår jag ingenting men det är å andra sidan inget nytt under solen.

Fiffis filmtajm tipsar om: Kortfilmsfestivalen Future Shorts

 

 

 

 

 

 

 

 

Har du ingenting att göra måndagen den 30 januari? Här kommer ett litet evenemangstips.

För första gången någonsin kommer kortfilmsfestivalen Future Shorts till Stockholm. Portarna slås upp kl 19.00 på Fylkingen (Münchenbryggeriet), Torkel Knutssonsgatan 2 och det är gratis inträde.

Filmerna som visas är:

HÄNDELSE VID BANK
Regi: Ruben Östlund, Sverige, 2009

THE EAGLEMAN STAG
Regi: Michael Please, Storbritannien, 2010

THE EXTERNAL WORLD
Regi: David O’Reilly, Tyskland, 2010

DEEPER THAN YESTERDAY
Regi: Ariel Kleiman, Australien, 2010

LUMINARIS
Regi: Juan Pablo Zaramella, Argentina, 2011

GOD OF LOVE
Regi: Luke Matheny, USA, 2010

I år anordnas Future Shorts för första gången i Stockholm i samarbete med YAM Magazine och Sveriges Film- och Videoförbund. Mer information om filmerna samt Future Shorts kan hittas på www.futureshorts.com

 

Teaser: Wrong

Efter att ha sett Rubber blir jag glad i hela magen när jag ser att Quentin Dupieux har en ny knasig film på gång. Filmaffischen är dessutom lika snygg den här gången.

Den har premiär i juni i Frankrike.

Klicka här för att se den första korta trailern.

 

 

Guldbaggenomineringarna 2012

Den 23 januari är det årets Guldbaggegala. Dom bästa svenska filmprestationerna ska premieras och det är en kväll som oftast brukar pendla mellan hopp och förtvivlan hos oss som tittar.

 

Här är samtliga nominerade. Är din favorit med på listan?

Bästa film:
Apflickorna
Play
Simon och ekarna

Bästa regi:
Lisa Aschan – Apflickorna
Lisa Ohlin – Simon och ekarna
Ruben Östlund – Play

Bästa manliga huvudroll:
Mikael Persbrandt – Stockholm Östra
Sven-Bertil Taube – En enkel till Antibes (JAAAJAAAA!!!!)
Kevin Vaz – Play

Bästa kvinnliga huvudroll:
Ann Petrén – Happy End
Magdalena Poplawalska – Between 2 fires (JAAA!!)
Helen Sjöholm – Simon och ekarna

Bästa manliga biroll:
Peter Andersson – Happy End
Jan Josef Liefers – Simon och ekarna
Johan Widerberg – Happy End

Bästa kvinnliga biroll:                                                                                                                                                                                                  Helena Bergström – Någon annanstans i Sverige
Liv Mjönes – Kyss mig
Cecilia Nilsson – Simon och ekarna

Bästa manus:                                                                                                                                                                                                         Josefine Adolfsson och Lisa Aschan – Apfickorna
Pernilla Oljelund – Stockholm Östra
Ruben Östlund – Play

Bästa foto:
Marius Dybward Brandrud – Play
Per Källberg – Stockholm Östra
Dan Lausten – Simon och ekarna

Bästa klipp:
Jacob Schulsinge – Play
Michal Leszczylowski och Kasper Leick – Simon och ekarna
Hanna Lejonqvist och Göran Hugo Olsson – The Black Power mixtape 1967-1975

Bästa kostym:
Moa Li Lemhagen Schalin – Kronjuvelerna
Pia Aleborg – Play
Katja Watkins – Simon och ekarna

Bästa ljud:
Andreas Franck – Apflickorna
Per Hallberg och Daniel Saxlid – Försvunnen
Jason Luke – Simon och ekarna

Bästa mask/smink:
Anna-Lena Melin – Gränsen
Sara Klänge – Kronjuvelerna
Linda Boije af Gennäs –  Simon och ekarna

Bästa musik:
Fredrik Emilson – Kronjuvelerna
Annette Focks – Simon och ekarna
Ahmir Questlove Thompson och Om’Mas Keith – The Black Power mixtape 1967-1975

Bästa scenografi:
Roger Rosenberg – Kronjuvelerna
Anders Engelbrecht, Lena Selander och Folke Strömbäck – Simon och ekarna
Cian Bornebusch – The Stig-Helmer story

Bästa visuella effekter:
Johan Harnesk – Gränsen
Håkan Blomdahl och Tor-Björn Olsson – Kronjuvelerna
Marcus B Brodersen och Lars-Eric Hansen – Simon och ekarna

Bästa kortfilm:
Las Palmas
No sex just understand
Utan snö

Bästa dokumentärfilm:
At night I fly
Stora scenen
The Black Power mixtape 1967-1975

Bästa utländska film:
Dogtooth (NEEEEEEJ!!!)
Nader och Simin – en separation
Winter’s Bone