Ikväll: Guldbaggegalan

Ikväll är det Guldbaggegalan
(* och nu är inlägget uppdaterat med vinnare å allt).

Förra årets bästa svenska filmer ska slåss om rampljus, pris, fler biobesökare och därmed mer klirr i kassan.

Jag är en lojal tittare men kanske inte den mest engagerade, inte i år i alla fall. 2010 var inget höjdarår filmmässigt, varken här hemma eller internationellt, men jag kan ju alltid ta en paus i mina åtaganden och sitta i soffan och gnälla på Petra Mede en stund. Dessutom känner jag mig rätt bakom som ännu inte sett Svinalängorna som förväntas sopa mattan med allt och alla ikväll.

Om några timmar vet vi om rätt film och rätt skådisar vann.
Vilken vill du se som vinnare?

BÄSTA KVINNLIGA BIROLL
Tehilla Blad – Svinalängorna
Cecilia Forss – I rymden finns inga känslor
Outi Mäenpää – Svinalängorna VINNARE!

Cecilia Forss spelar samma tjej som hon gör i ICA-reklamen men jag hejar på henne ändå.

BÄSTA MANLIGA BIROLL
Peter Dalle – Himlen är oskyldigt blå VINNARE!
David Dencik – Cornelis
Ville Virtanen – Svinalängorna

David Dencik är en personlig favorit och den enda som representerar förra årets tveklöst bästa film i mina ögon – Cornelis. En skam är vad det är att den inte fått fler nomineringar. SKAM, hör ni det!
S K A M!

BÄSTA KVINNLIGA HUVUDROLL
Pernilla August – Miss Kicki
Noomi Rapace – Svinalängorna
Alicia Vikander – Till det som är vackert VINNARE!

Noomi är cool. Jag hoppas på henne fast Alicia gjorde en jättebra insats i den där prettorullen.

BÄSTA MANLIGA HUVUDROLL
Sebastian Hiort av Ornäs – Sebbe
Joel Kinnaman – Snabba cash VÄLFÖRTJÄNT VINNARE!
Bill Skarsgård – I rymden finns inga känslor

Medelåldern i denna kategori är 23 år. Det brukar ligga på över 50. Det är ett steg i rätt riktning! Jag kan sätta en månadslön på att Bill kammar hem det här priset ( * är i efterhand glad för att ingen satte emot) och det är han definitivt värd, men varför inte Martin Wallström är nominerad för samma film är en gåta. Eller Hans-Erik Dyvik Husby! Jiiizzzes.

BÄSTA UTLÄNDSKA FILM
Fish tank
Miraklet i Lourdes VINNARE!
The social network

Jag är väldigt förvånad att danska Hämnden inte är en av dom nominerade men av dessa tre gör jag tummen upp för Fish tank.

BÄSTA FILM
I rymden finns inga känslor
Sebbe VINNARE!
Svinalängorna

I brist på Cornelis säger jag I rymden finns inga känslor.

BÄSTA REGI
Pernilla August – Svinalängorna HÄRLIGT GLAD VINNARE!
Lisa Langseth – Till det som är vackert
Babak Najafi – Sebbe

Två kvinnor och en invandrarkille. RESPEKT! Jag unnar vem som helst av dessa tre ett pris men jag tror rätt stenhårt på Pernilla August.

BIOPUBLIKENS PRIS
Snabba cash
Farsan
Änglagård tredje gången gillt VINNARE!

Snabba cash Snabba cash Snabba cash! Snälla biopubliken, Snabba cash!

TILL DET SOM ÄR VACKERT

Jag står framför den där tavlan på bion på vilken man kan läsa filmtitlar och visningstider. Jag vill gå på bio kl 16 och jag har tre filmer jag inte sett att välja mellan: den kritikerrosade Hämnden, publikfavoriten Himlen är oskyldigt blå och det till synes pretentiösa dirigentdravlet Till det som är vackert.

Jag vet inte vad det är som får mig att välja den sistnämnda men nånting är det. Kanske hoppas jag på att få gå loss med en ordentlig tarmtömnings-recension när jag kommer hem? Kanske har jag inte tillräckligt höga tankar om dom övriga två filmerna? Kanske vill jag bara se nåt jag inte vet så mycket om?

Nåja. Hur som helst så går jag in i salongen och med ens sänks medelåldern med tjugo år. Vi är nio personer därinne, inte en chipspåse, inte en enda android mobil som pockar på uppmärksamhet, inte så mycket som ett viskande försnack eller nåt Samuel Fröler-skvaller bakom ryggen på mig. Det är bara knäpptyst och det är asskönt!

Filmen börjar och jag får lite dålig smak i munnen redan efter några minuter. Att klämma in nånting nytt (Youtube), nånting gammalt (Mozart) och två könsord (fitta och kuk) i dom första fem meningarna känns en anings…krystat…men jag bestämmer mig för att vara openminded och inte sparka på någon som mentalt redan ligger.

Till det som är vackert handlar om Katarina (Alicia Vikander), en 20-årig tjej som har levt ett hårt liv på många sätt, bland annat genom att ha vuxit upp med en alkoholiserad mamma. Hon bor med sin hantverkarsnubbe Mattias (Martin Wallström) och jobbar i skolbespisningen, men får ett utbrott, spöar på en elev som snackar skit om henne och får sparken. I samma veva får hon nys på Mozart och blir alldeles tagen av musiken.

Efter ett gäng turer lyckas hon få jobb i receptionen på Göteborgs konserthus och där kommer hon i kontakt med Den Store (och gifte) Dirigenten Adam (Samuel Fröler) och dom inleder en kärleksaffär.

Alicia Vikander är en unik skådespelerska, hon är av en sort vi inte är direkt bortskämda med i Sverige. Hon lyckas pendla i uttryck mellan en oskuldsfull trettonåring till en tärd fyrtio-plussare till en gammal gammal kvinna och hon tappar aldrig fokus, hon spelar aldrig över, inte en sekund.

Samuel Fröler däremot är både kung och president i riket Överspel men på nåt underligt sätt så köper jag det här. Jag antar att egocentriska dirigenter med narcissistiska drag beter sig just som han gör.

Däremot blir jag inte klok på FILMEN. Den drar åt en massa håll och just som jag tror jag får kläm på vad den vill säga så sliter den sig som en obstinat gammal hund. Lisa Langseth har både skrivit manus och regisserat och enligt det jag kan läsa mig till ska filmen handla om ”nedärvda maktförhållanden i den högkulturella världen”, vilket för mig är ren mumbo-jumbo. Det är som att försöka göra Darin till Rachmaninov eller Marcus Birro till Ernest Hemingway.

Till det som är vackert är som att lägga Lilja 4-ever, Så som i himmelen, Skärgårdsdoktorn, I rymden finns inga känslor (bara för att Martin Wallström är med, ingen jämförelse för övrigt) och Hundtricket i en blender och trycka på On. Resultatet blir spretigt och halvdant och Alicia Vikander. Det är dessa tre ingredienser jag kommer minnas i alla fall.