När Fan blir gammal blir han religiös. När Woody Allen blir gammal blir han Owen Wilson.
Owen Wilson har i mina ögon aldrig varit mer än ett blont ytligt nervvrak, en kille som tar dom roller han får utan vidare utskiljning och sen fnissar sådär halvgalet samtidigt som kan knaprar psykofarmaka hela vägen till banken. Woody Allen har uppenbarligen sett något helt annat i denne man än jag någonsin har och som jag är glad över det.
Det kräver mod att överlämna en filmkaraktär som Gil Pender i händerna på Owen Wilson, allra mest eftersom Gil så uppenbart är Woody Allen själv. Men Woodys mod bär frukt då Owen likt en OS-vinnare tar superchansen när han får den för han vet att det kan dröja länge till nästa gång. Han lyckas prestera filmen igenom utan minsta svacka och inte bara han, samtliga skådespelare gör precis allt rätt och mer därtill. Adrien Brody som Salvador Dali är ett exempel, Marion Cotillard som Pablo Picassos älskarinna Adriana är ett annat och Rachel McAdams som Gils fästmö Inez är härligt syrlig och ganska lätt att avfärda som bimbo med näsan i vädret och ett ständigt närvarande skärp runt höften.
Midnatt i Paris är Oscarsnominerad för Bästa film och det alldeles rättvist. Det jag däremot tycker är fel är att Owen Wilson inte fick en nominering för Bästa manliga huvudroll. Han skulle vara lika väl värd en nominering som Michael Fassbender skulle vara för Shame men just denna kategori är i år tajtare än någonsin och jag är inte filmnörd nog att säga vad som är rätt och fel.
Som Woody Allen-film betraktad så tycker jag det här är en av hans bästa alster på många många år (bortsett från den riktiga höjdaren Vicky Cristina Barcelona). Woody själv har inte vunnit en Oscar för Bästa regi sedan Annie Hall 1977 och det kan man tycka vad man vill om. Själv tycker jag det vore både kaxigt och kul om han fick en guldgubbe för Midnatt i Paris. Han är definitivt min favorit i den kategorin i år.
Med tanke på lovorden — vad var det som saknades för den där sista fiffiluran? Kul att det är en film som verkar hålla kvalitet för nästan alla filmbloggare (som jag läser i alla fall) men jag måste tyvärr erkänna att en referens till VCB inte gör Midnight in Paris den minsta tjänst i min bok 😉
Och så till sist, om om hade varit om och Drive också varit nominerad, hade du fortfarande hållit på Woody?
Sofia:
I år hade jag hållt på Woody som bästa regissör oavsett vilka dom andra medtävlandena hade varit. Om man lyckas göra en film om året i jag-vet-inte-huuuur-många-år och sen – ändå – får till en sån här kanonfilm OCH lyckas klämma ur storverk ur en medelmåttig skådis som Owen Wilson då förtjänar han verkligen en vinst.
Vad som saknas för en femma? Kanske det där sista lilla som ger hurven på armarna eller en tår i ögonvrån eller den där ökade pulsen filmen igenom. Men det är inte långt därifrån, femman är så nära så nära att det nästan är larvigt att jag inte redan gett den en.
Småmysig film som för tankarna till det som ”The Notebook” kunde locka fram hos den manliga publiken. En film där mannen står i centrum utan att bli förlöjligad.
Tycker för övrigt att Adrien Brody är värd större och mer heltäckande roller i filmer. Det har han bevisat gång på gång. Inte minst i ”Pianisten”. Så även i den här. Som du påpekar.
dan:
Precis som du säger, det är nåt knepigt det där med Adrien Brody. Han är sååååå bra, så HIMLA bra i allt han gör men han väljer/får roller som är under hans begåvning (tycker ja).
Det är tio år sedan han gjorde Pianisten och vad blev det efter det? The Village (okej film, okej roll), King Kong (okej film, okej roll), Darjeeling Limited, The Brothers Bloom, Splice, Cadillac records, Giallo, Predators, Wrecked, The Experiment, en radda med torra suckar mer eller mindre. Det är synd. Han förtjänar verkligen en stor KALASROLL nu men tittar jag på Imdb så verkar vår önskan inte slå in inom den närmsta tiden i alla fall.
Både The Darjeeling limited och The Brothers Bloom är bra roller för Adrien OCH mycket bra filmer. Och därmed basta. 🙂
Henke:
The Darjeeling limited. Du vet vad jag tycker. Det är en av dom värsta sågningarna jag lyckats värka fram och det står jag för 😉
Jag var nära att ge denna en femma, men hejdade mig och gav den den allra starkaste fyran. Den kommer helt klart upp på tio i topp för 2011.
Min revy: http://fripp21.blogspot.com/2011/12/midnight-in-paris-2011.html
PS, febern har lagt sig nu och eventuella misstag under yran har rättats till…
Henke:
Såg att ”misstaget” har rättats till. Starkt gjort av dig 😉
Ja, jag är ju inget fan av Woody men måste ändå erkänna att jag tyckte Midnatt i Paris var ganska trevlig och kul att han lyckas klämma ur sig en film som verkar gå hem hos de flesta. Känns nästan som han är värd det efter 20 år i stiltje. 🙂
Plox:
Nu håller jag ju inte med om att Woody har befunnits sig i 20 år av stiltje, jag tycker han levererar bra film vartenda år och hans lägsta standard är många andra filmers högsta.
Men kul att även ”såna som du” hittade nåt att gilla i den här filmen. Det säger ganska mycket om hur bra filmen är 🙂
Håller med Plox, ingen favorit, men har ändå velat se mer av Woody när jag väl börjat, vilket är ett gott betyg. MiP är bra och tillhör hans övre halva. Men bland mina främsta favoriter är den inte. Mysig och trevlig är den dock.
Mina tankar kring Midnight in Paris.
Movies-Noir:
Kul att du också gillar den. Känns i och för sig som en film som är svår att INTE gilla alls.
Hmm, har inte sett den men läst en del om den. Med tanke på att jag upplevde att ”vicky” visserligen hade jävligt bra enskilda kvaliteter och ett av de bästa persongallerierna, så tyckte jag att den var extremt avsiktlig och ordinär. Med det i åtanke vet jag inte hur jag ska tolka dina lovord till just ”Midnight”…. ;D
Filmmedia:
VCB – ordinär? 😉
Angående mina lovord så får du tolka dom på det enda sätt du kan: genom att se filmen själv och bilda dig en uppfattning ;D
Ännu roligare om nu Woody plockar hem en guldgubbe vore ju att se om han dyker upp för att ta emot den. Traditionellt sett vore det naturligtvis en stor chock om han gjorde så, men hans livskamrat verkar ha fått honom att göra både det ena och det andra de senaste åren.
Sen tycker jag det är roligt att filmen blivit så framgångsrik, men det är lite märkligt eftersom han har gjort likvärdiga och till och med bättre filmer bara under den senaste femårsperioden.
Pladd:
Det vore SÅ stort, både om han vann och om han dök upp. Det skulle betyda MASSOR för hela galan 🙂
Tror Woody har större chans att få ännu en Oscar för manus än för regi. Men inget är omöjligt…
Movies-Noir:
Ja…kanske. Men varför inte båda? 🙂
Nja, eftersom den Oscarn lär gå till regissören som gjort filmen som vinner Oscarn känns det som. Och manuskategorin känns lite lättare…