INFÖR OSCARSGALAN: BÄSTA FILM

American Sniper

En film jag finner tveksam på många plan samtidigt som jag tycker den är välgjord och välspelad. Jag tror jag skulle må illa om den vann men å andra sidan, no chance in hell att den gör det. Att den är nominerad känns enbart som ett politiskt statement till resten av världen.

.

.

.

Birdman

Annorlunda, kreativ, fri, välspelad och med sjukt enerverande häst-speed-jazz i bakgrunden. Jag gillade Birdman man jag gillade den inte megamucho. Sådär lite lagom liksom, sådär att den slår över på en fyra och håller sig där utan vobbel.

.

.

.

Det här var en ytterst sällsam upplevelse. På nåt sätt kändes det som att se sitt eget vanliga liv spelas upp på stora vita duken. Ett ordinärt liv, inget annorlunda mot många andras. Föräldrar som förändras mer till det yttre än det inre, barn som växer upp, åren går. Ellar Coltrane gick från barn till vuxen på tre timmar, en studie i nostalgi, realitet och i viss mån dödsångest. Åren går så fort!
.
.
.
.
.
.
.
När jag känner det där lyckliga pirret i magen till en film när eftertexterna rullar, den där känslan att jag vill lösa en biljett till och gå tillbaka in i salongen igen, det pirret är Det Bästa jag vet. I ärlighetens namn dyker nämnda pirr oftast upp när jag som minst anar det, när förväntningarna är så låga att fryspunkten är nådd och jag har garden helt nere. Att en film av Wes Anderson skulle få mig att känna mig alldeles kär är egentligen en omöjlighet men i filmens värld är ingenting omöjligt. En visuell gottepåse är vad det är trots att gottepåse kan vara ett av svenska språkets mest otäcka ord.
.
.
.
.

.
.
En biopic är sällan bättre än sin huvudrollsinnehavare och The Imitation Game är inget undantag. Benedict Cumberbatch gör hela filmen tycker jag, plus en både smart och putslustig dialog, i alla fall bitvis.
.
.
.
.
.
.
.
Selma
.
Precis som det står på affischen – Coming soon. Selma kommer inom kort upp på svenska biografer och jag har inte sett den än, alltså kan jag inte uttala mig. Det jag däremot kan gissa mig till är att den inte har någonting med vinsten att göra.
.
.
.
.
.
.
Som sagt, en biopic är inte bättre än sin huvudrollsinnehavare och Eddie Redmayne är jättebra i rollen som Stephen Hawking. Det finns egentligen ingenting att klaga på med filmen, den är fin och bra på alla sätt och vis men den når inte fram till mig, inte känslomässigt.
.
.
.
.
.
.
.
.
Jag tycker det är jättekul för filmens skull att den blivit nominerad som Bästa film. Det borde göra susen vad gäller intäkter och uppmärksamhet och jag tycker det är toppen, Whiplash förtjänar alla hyllningar den kan få.
.
.
.
.
Om jag fick bestämma och drömma skulle dessa filmer vara nominerade för Bästa film:
.
The Grand Budapest Hotel
Interstellar
Nightcrawler
Whiplash
Boyhood
Birdman
Calvary
Wild
.
Nu fick jag varken bestämma eller drömma så jag tänker heja på Boyhood (den troliga) och Whiplash (underdoggen) men jag tror helt ärligt att Birdman kommer att vinna. Eller Boyhood. Det är 50/50 där.
.
Movies-Noir skriver om Bästa film här. Imorgon kl 06 kommer mitt inlägg om Bästa Originalmusik och kl 12 läggs Fiffi blogs Oscar upp. Då kan du skriva in din mejladress i en liten ruta för att få ett påminnelsemejl strax innan livebloggningen drar igång.
.
.

INFÖR OSCARSGALAN: Bästa film

Nio filmer tävlar om en Oscar för Bästa film på söndag. Nio väldigt olika filmer, både när man ser till handling och till mina betyg.

Amour

(Mitt exakta betyg 3,0)

 

 

Argo

(Mitt exakta betyg 3,8)

 

 

Beasts of the southern wild

.
.

(Mitt exakta betyg 4,0)

 

 

 

Berättelsen om Pi

(Mitt exakta betyg 4,0)

 

 

Django Unchained

(Mitt exakta betyg 4,6)

 

 

Silver Linings Playbook (Du gör mig galen)

(Mitt exakta betyg 3,0)

 

 

Les Miserables

(Mitt exakta betyg 4,8)

 

 

Lincoln

(Mitt exakta betyg 1,7)

 

 

Zero dark thirty

(Mitt exakta betyg 4,8 och ja, jag vet, det finns ingen logik i att den här filmen fick en fyra och Les Misérabes en femma men ibland blir det så. Magkänslan liksom – och mängden tårar.)

 

Min vinnare: Jag hoppas att Oscarsjuryn vågar vara modiga och ge statyetten till Zero Dark Thirty.
Vem tycker du ska vinna? Glöm inte att mejla in dina förslag i Oscarstävlingen. Du har ända fram till midnatt på söndag på dig att försöka tippa rätt.

Inför Oscarsgalan: Bästa film

Det här är alltså filmerna som ska tävla i kategorin Bästa film imorgon natt. Det är tio väldigt olika filmer och för första året någonsin så har bara hälften av filmerna fått godkända betyg av mig. Den andra hälften har fått underkänt och ett par av dessa har till och med varit på akuten för motorsågsskador.

Klicka på titeln för att komma till den ”riktiga” recensionen. Här bjuds på en snabbgenomgång med tillhörande betyg.

 

The Artist

Svartvit stumfilms-klapp-och-klang med okända fransoser i huvudrollerna. Det här imponerade inte på mig även om filmmakarna ska ha en skottkärra full med cred för modet att göra filmen.

 

The Descendants

Hawaiianen George Clooney väntar på att frun ska dö och får samtidigt reda på information som förändrar hela hans liv. En fenomenal början och ett hjärtskärande slut men summa summarum ”bara” en medelmåttig fyra i betyg.

 

Extremely Loud and Incredibly Close

Ingen personlig favorit. Filmer som ger mig tinitus blir sällan det.

 

The Help (Niceville)

Kunde ha blivit bra men blev bara blaha-blaha.

 

 

Hugo

En ganska standard-effektig barnfilm som inte hade varit här om inte Martin Scorsese regisserat.

 

 

Midnight in Paris

En fantastiskt mysig liten film från en av filmhistoriens allra största regissörer. Owen Wilson briljerar och jag låter ”åååååååå” mest hela tiden. Snudd på en fullpoängare.

 

Moneyball
Charmigt, trivsamt och välspelat. Det här är en snällisfilm som inte kan reta upp någon, inte ens dom som inte gillar sport (om det nu finns någon som inte gör det ;))

 

The Tree of Life
Brad Pitt, igen, men denna gång i en film som i mina ögon är ett av förra årets största lågvattenmärken trots att den vann Guldpalmen i Cannes. Det höga betyget beror enbart pga dinosaurien.

 

War Horse

Oscarsjuryn, ni måste skämta med mig aprillo. Enda skillnaden mellan Black Beauty och War Horse är Steven Spielberg och Black Beauty hade aldrig någonsin i hela världen blivit oscarsnominerad. Det här är skrattretande på alla sätt.

Den bästa filmen av dessa och min största förhoppning är att Midnight in Paris vinner.