Fredagsfemman # 4

5. Diktatorn

Kan man vinna en drös Oscars för en stumfilm 2012 så borde Sacha Baron Cohens The Dictator kunna kamma hem storslam 2013.

1941 fick Chaplin fem nomineringar för sin film Diktatorn, hur många får Sacha? Trailern borde åtminstone få en. Det här är nåt att se fram emot.

 

4. Sean Banan

Att säga att filmen Sean Banan i SeanAfrika går bra på bio är ungefär lika sant som att säga att Björn Ranelid kan sjunga. Jag vet inte om man kan kalla Sean Banan för sångare heller men imorgon tävlar han i alla fall i Andra Chansen.

När jag bredsladdar in på parkeringen och lyssnar på dinge-dinge-ding-ding-ding-här-glider-kingen-in så rutorna skakar så får jag konstiga blickar från grannarna. Jag förstår inte varför. Eller jo, det kan bero på att jag sjunger med. Det kan också bero på att bilen är extremt skitig.

 

3. Lukten av EM-sommar

Efter Kroatien-Sverige-matchen i onsdags fick jag sånt riktigt fotbollssug. Det var härligt att se en grön gräsmatta, glada fotbollsspelare som lyckades både med passningar och att göra mål och som samtidigt verkade ha roligt på plan. Att dom var svenskar var som ett stort konfettiplus över alltihop.

Snart är det sommar men först ska det bli vår.

 

2. Bridesmaidstjejerna på Oscarsgalan

Det var inte mycket på Oscarsgalan som fick mig att på riktigt gapflabba men tjejerna från filmen Bridesmaids lyckades. När Rose Byrne och Melissa McCarthy ska dela ut ett pris och samtidigt skriker Scorsese!, ja, det kunde ha varit jag men jag hade ropat BRADLEYCOOPERMEDMUSTASCH!

 

1. Hästteater.

Se den fantastiska historien om en mans kärlek till sin häst under 1:a världskriget. Köp biljetter till War Horse i London på New London Theatre här!

Jag har alltså hittat en svensk sajt där man kan köpa biljetter till teatern War Horse i London. Att den vann Tony Awards för bästa pjäs 2011 säger mig ingenting, jag kan helt enkelt inte sluta skratta. Hästdockor i mänsklig storlek, vem betalar pengar för att titta på detta? Marja i Råå har sett den och hon skriver en kort sammanfattning på sajten:

”War Horse! Helt fantastiskt föreställning, teater när det är som bäst – riktig teater! Fastatiskt berättelse som spelades av professionella skådespelare, med underbara och skickliga gestalningar av människor, hästar och andra djur, t.ex. ankan! Mycket sevärd förestälnning!”

 

Inför Oscarsgalan: Bästa kvinnliga biroll

Jag har sällan varit med om en tristare samling oscarnominerade än den här kategorin just i år. Jag har svårt att ens samla ihop mig och tycka nåt alls, i alla fall om fyra av dom nominerade.

Bérénice Bejo är vacker som en dag och gör sitt jobb i The Artist utan direkta klagomål men då filmen inte är någon personlig favorit har jag svårt att hylla henne som något utöver det vanliga. Kanske är det fel men sån är jag.

 

 

Jessica Chastain har varit med i två av 2011-års absolut SÄMSTA filmer i mitt tycke:  The Help och The Tree of life.

För att jag ska få upp ögonen för henne som en toppenskådis kräver det nog aningens bättre urskiljningsförmåga när det gäller val av film för hittills tycker jag hon är tråkig som en påse bark. Torr bark.

 


Tack gode Gud för Melissa McCarthy!

I det här sammanhanget framstår hon som en frisk fläkt, som det där som sipprar ut genom ventilen i tvättstugor och som luktar så gott när nån håller på och tvättar och man går förbi. Jag kan liksom andas känner jag.

Att en film som Bridesmaids ens blir omtalad i Oscassammanhang, alltså, det ska inte ens kunna gå. Det är väldans ovanligt och jättekul tycker jag. Att en kvinna som Melissa McCarthy kan få en Oscar för att ha bajsat i ett handfat, det är ännu mer ovanligt och jag tror inte jag är ensam om att tycka att det vore AAAAAAAAAAASKUL om hon vann. Etablissemanget skulle sätta sina hors d’oeuvres i vrångstrupen och snacket om att det endast bör vara ”fin” film som premieras kan dra nåt gammalt över sig. Vad är fin film och vad är ful? Jag orkar inte ens ge mig in i diskussionen igen, jag blir bara trött. Heja Melissa säger jag bara.

 

Jag har inte sett  Albert Nobbs än och har därför inga åsikter om Janet McTeer´s prestation i filmen men hon är ingen snygging som snubbe direkt.

 

 

 

 

Jag har sett The Help men jag ändå inga åsikter om Octavia Spencer.

Fattar inte vad folk ser i den här filmen. Jag fattar ingenting alls. Skittrist film.

 

Min solklara förhoppning är att Melissa McCarthy vinner men jag antar att det blir The Artist-tjejen. Suck.

BRIDESMAIDS

Det finns väldigt många filmer som kategoriseras som tjejditon som får mig att känna mig som en man. Jag tittar, känner att jag förväntas både skratta, gråta och framförallt känna igen mig men näe, jag fattar inte ett skit. Kvinnor porträtteras som både det ena och det andra och jag tittar på mig själv och mina vänner och tänker nej, det där har ingenting med verkligheten att göra, sådär är inte vi.

Vi är förresten ett konstigt ord i sammanhanget. Som om vi skulle vara en gemensam nämnare för halva jordens befolkning. Vi har – i dom flesta fall – bröst och mens och kan – i dom flesta fall – bli gravida, that´s it liksom och det är mycket därför tjejiga filmer och speciellt bröllopsfokuserade sådana funkar ohyggligt illa på mig.

Men så kommer det lilla undantaget som bekräftar regeln: Bridesmaids. Jag sitter på bion och skrattar och jag nickar igenkännande flera gånger och fnissar gurgligt. Ja, fan, preciiiis sådär kan det vara att vara tjej. Preciiiiis sådär! Yaaay!

Annie (Kristen Wiig) har det inte helt lätt. Hennes kakaffär gick i konken och med konkursen försvann också  fästmannen och kvar stod Annie med skulder och en ganska cynisk inställning till livet. Hon bor inneboende hos en enerverande engelskman (Matt Lucas från Little Britain ) och hans syster, hon har en KK med looks men utan manners och ett jobb på en smyckesbutik där hon skrämmer iväg kärlekspar som letar förlovningsringar med sitt bittra prat om den stora lögnen som heter ”evig kärlek”.

När bästa kompisen Lillian (Maya Rudolph) ska gifta sig blir Annie första brudtärna och den som därmed ska organisera och fixa dom otaliga förlovningsfesterna/ planeringsmiddagarna/klänningsprovarträffarna/möhippor som alltid verkar följa med på köpet när det vankas amerikanskt bröllop. Annie har inte mycket pengar men Helen (Rose Byrne) har desto mer. Hon är Lillians väninna som nyligen seglat upp på himlen och som med skönhet och flärd retar gallfeber på Annie och tävlingen om vem som egentligen är den bästa kompisen är i full gång.

Så nu är det Annie som tillsammans med Helen, Rita, Becca och Megan ska se till att Lillians bröllop och tiden innan blir något alldeles speciellt. Vilket den blir på fler sätt än dom anar.

Jag skulle kunna drista mig till att säga att Kristen Wiig har ett av världens, ja, kanske VÄRLDENS bästa skådespelarfejs. Hon kan förändras från kalaspingla till gammal tant bara genom att snörpa till kinden en aning. Sen har hon en annan färdighet som väldigt få skådespelare besitter och det är känslan av att hon faktiskt inte spelar, hon bara ÄR och det är ofattbart behagligt att se. Hon är så hundraprocentigt rätt i varenda scen och har en sån komisk talang och tajming att jag blir smått förbannad att hon inte slagit igenom ordentligt för den stora massan förrän nu. Fast bättre sent än aldrig.

Det var inte många män i biosalongen och det är synd. Det här är nämligen en tjejfilm som precis lika gärna kan vara en killfilm, precis som med Baksmällan fast tvärtom. Det här är intelligent humor, det är elakt, bitskt, härligt, skitigt, galet, pinsamt och alldeles….alldeles underbart.

Det som gör att filmen inte får en fullpoängare av mig är att den inte riktigt litar på sina egna intentioner. För det kommer en period i filmen när det blir too much slisk, när det blir lösa trådar (var tog Rita och Becca vägen till exempel) och bröllops-lullilull som inte tillför något och då tappar filmen mig. Jag blir Fröken Tvärtom och tänker våga-vägra-gifta-mig-tankar och känner mig lite som en bilmekaniker igen. Fast det är bara en kort stund.