GET A JOB

När de sena 80-talisterna och 90-talisterna ska ut på arbetsmarknaden kan man hålla sig för skratt. Det här är kidsen som fick applåder när dom lyckades gå på toa själva, som satts på pidestal och kallats för prinsar och prinsessor och som så fort dom fått mer än godkänt på ett prov vill ha betalt – och får det.

Detta är inte mina cyniska ord, det är filmens. Den här filmen handlar alltså om att få ett jobb, eller bli av med ett och söka nya, eller ha såna höga tankar om sig själv att man inte fattar arbetsgivare som tackar nej. Jag tycker premissen låter rätt kul, en komedi om jobbsökande och med två unga klippor som Anna Kendrick och Miles Teller i huvudrollerna och det kändes värt att hyra den för 39 spänn på Itunes. Med facit i hand, haha, nääääää, den är inte värd dom pengarna. En tia kanske, max!

Filmen har så många problem att jag knappt ids lista dom men jag kan droppa dom fem största.

* Anna Kendrick har en alldeles för liten roll. Hoppas hon fick rejält betalt för att sätta sin nuna på den här affischen.
* Bryan Cranston har en alldeles för stor. Roll. Alltså.
* Christopher Mintz-Plasse är med. Överskattad tjomme det där.
* Detta jävla fokus på boffande!
* Det kaskadkräks, dricks hjortsperma, kiss-expoderas… Om jag säger såhär, i rätt sorts film kan dessa ingredienser fungera som något form av ”komiskt mervärde” men Get a job är inte den sortens film.

Nä. Den här filmen var inte alls som jag trodde. Riktigt rutten faktiskt.

 

DRAKTRÄNAREN

Julen för mig är skinkmacka med stark senap, julmust och tecknad film. Får jag bara litegrann av dessa tre är jag så jäkla nöjd, jag kräver inte så mycket. Men så ibland råkar jag köpa helt rätt vörtbröd, griljera skinkan alldeles perfekt, kyla julmusten sådär så det blir imma på glaset när jag häller upp den och som grädde på moset välja en film som visar sig vara nånting mycket mer än jag på förhand trott.

Kvällen tillsammans med den unge Hicke (Hiccup), den svarta draken Tandlös som inte alls är tandlös och alla dom andra drakarna (varav dom flesta med charmiga underbett) blev nära på magisk. En sån perfekt liten film som bjussade på en perfekt julig stund.

Det här är animerad action som kittlar i magen, jag är med på drakens rygg, jag kan flyga jag är inte rädd. Filmen är fin, den är finurlig, den är festlig och jag känner ett sting av lycka i magen eftersom jag vet att det finns en uppföljare, en Draktränaren 2. Den ska jag se typ NU. Jag ska bara göra mig en macka till först.

KICK-ASS 2

Jag förstår den här grejen med att känna sig som en superhjälte. Vissa dagar känner jag mig som Wonder Woman, vissa dagar som She-Hulk och ibland när jag tycker att ingen förstår mig är jag The Giant Woman from Outer Space. Men oftast när jag tittar mig i spegeln ser jag bara Fiffi Da Bastard, den där vanliga svartklädda tjommen som försöker kanalisera alla livets vedermödor och transformera dom till nånting bra.

Det skulle vara härligt att ha en dräkt. Så tänker jag ibland och tillverkar en. Det är nåt speciellt med att få vara kantig, färgglad och någon annan för en stund trots att denna någon annan kanske är mer en själv än en själv.

Det är okej att försvinna in i en annan värld ett tag, att se på den här knepiga verkligheten med andra ögon, att vilja förändra, förbättra och ställa till rätta. På det sättet tycker jag inte någon av ”galningarna” i Kick-ass-filmerna är just det. Det är ju bara vanligt folk som försöker göra världen bättre, dock på olika sätt.

Sen är det inte alltid galningarna i dom färgglada hemmasydda maseradkläderna är dom knäppaste. Efter att ha tillbringat lördagskvällen i en biosalong kan jag konstatera att det finns weirdos i Hollister-tröjor och 501:or också. Som han som skrattade högt och hjärtligt från den inledande Fantareklamen tills filmens eftertexter började rulla. Som han som satt längst bak och ljudligt och välartikulerat berättade för den i princip fullsatta salongen att ”jag mår lite illa här, lite illa mår jag, illa, illa, ja det gör jag jag mår illa det blev nog för mycket sött, mycket sött, mycket sött, ja det blev det, sött sött sött, jagmårjätteilla”. Som dom tre 15-åringarna på raden framför som gjorde high-five med varandra så fort det var nån ball fightingscen ända tills han i mitten sa ”mäh, lägg av nu!”. Som han som satt bakom mig och stönade och rapade samtidigt när den blonda bitchbruden skulle snyggdansa i gympasalen (sexljud, Sofia). Som hen som när filmen precis skulle ta slut ställde sig upp för att med knuten hand, rak arm och böjt huvud liksom förstärka det überballa vi just bevittnat.

Listan kan göras lång, längre, längst. Det var en osedvanligt knepig visning men publiken var stundtals minst lika underhållande som filmen.

Chloë Grace Moretz visade återigen var skåpet ska stå som världens tuffaste lilla (och lila) Hit Girl och hon är en lysande förebild för dagens unga tjejer. Skolans snyggaste tjej, den där blonda bitchen, är en jordnöt i jämförelse. Kick-ass himself (Aaron Taylor-Johnson) har backat lite sen första filmen, han tar inte alls så stor plats. Istället är det Christopher Mintz-Plasse som Chris D’Amico som tar ett steg fram. I första filmen hette han Red Mist, nu har han blivit föräldralös, hittat sin mammas handväska full med sexiga läderkläder som han tar på sig, beger sig ut på hämnarstråt och tar sig det skräckinjagande namnet The Motherfucker.

Jim Carrey är också med på ett hörn som den fårade rättvisekämpen och gängledaren Colonel Stars and Stripes. För lite screentid på den mannen om jag får bestämma. Han är cool.

Kick-ass 2 gjorde mig inte det minsta besviken. Jag fick en lite sämre version av första filmen vilket var på pricken det jag trodde. Kick-ass var något helt nytt när den kom, att fräscha till den/poppa upp den/förnya den till himmelska höjder hade varit att begära för mycket. Nu känner jag mig nöjd och heeeeelt slut i huvudet efter 103 minuter i en salong full av rövhattar. Behöver kaffe, Alvedon, sovmorgon och en… dräkt.

PITCH PERFECT

Det här är en film som hamnat reklammässigt helt fel i filmdjungeln. Den liksom bara…försvann.

Jag försökte bjuda med mig någon på pressvisningen men ingen ville följa med. Om det var jag eller filmen som inte lockade vet jag inte men det känns bättre för egot att tänka filmen. Samtidigt hör jag Henrik Johnsson prata om filmen på Mix Megapols morgonprogram. Han pratar om att den handlar om kvinnor som reser till Afrika för att köpa sex och att han inte kommer att vilja se den på bio. Sen blir det reklampaus och när snacket återupptas har han uppenbarligen blivit uppdaterad. Pitch Perfect och Paradis: Kärlek må ha haft premiär samma dag men några likheter för övrigt finns inte.

Pitch Perfect handlar om collagekids som tävlar i a capella-sång. Den handlar om tjejgruppen Barden Bellas och deras antagonister, killgruppen Treblemakers. Den handlar om vänskap, om kärlek och om passionen för att sjunga covers utan instrument som hjälpmedel.

Jag ser det själv, handlingen i skriven text ser bara SÅÅÅÅ freakin båring ut och jag förstår med ens att det är en svår film att sälja in. Vilka är målgruppen? När jag tittar på dotterns ansikte under filmens gång så förstår jag att hon definitivt är det som följare av TV-serien Glee. Jag har å andra sidan inte sett ett enda avsnitt av Glee men gillar ändå filmen väldigt väldigt mycket. I sina bästa stunder får jag vibbar från både Community och The Mighty Wind och strösslar man sedan med Ace of Base-a-cappella-hyllning, lite Agnes, Europe & Roxette så är jag i alla fall jag känslomässigt hemma.

Anna Kendrick borde vara aningens för gammal för att ro hem rollen som collagestudenten Beca men hey, är hon bäst eller? Ja det är hon. Hon är GRYM! Rebel Wilson rockar som Fat Amy och Brittany Snow är skönt Reese Witherspoon-lik i rollen som Chloe. Det här är Girl Power i musikfilmsform och jag blir redigt underhållen filmen igenom. Det här var inte sista gången den här filmen visas i mitt hem, så mycket kan jag säga utan att lova för mycket.

Mitt betyg:

16-årig dotters betyg:

14-årig sons betyg: