DEN BLOMSTERTID NU KOMMER

I oktober 2015 drog filmskaparkollektivet Crazy Pictures igång en Kickstarterkampanj där dom bad om ekonomisk hjälp för att kunna färdigställa en filmidé dom hade. Ett thrillerdrama om vad som händer några personer när Sverige attackeras utifrån. En film med stora visioner vad gäller effekter. Målet var 300000 kronor men redan efter två dygn var det uppnått med råge och totalsumman slutade på imponerande 788000 kronor.

Igår hade filmen svensk premiär och runt om i Sverige finns dom 2285 kickstarter-backarna och ännu fler filmintresserade som är osedvanligt peppade på en SVENSK film. Det är just det där. Den blomstertid nu kommer är en svensk film som verkar locka även dom som normalt sett inte tittar på svensk film och redan DÄR är filmen intressant.

Det har snackats om att filmen är en svensk katastroffilm a la Hollywood och efter att ha beskådat både första och andra trailern ett antal gånger (med ståpäls!) är jag med på tugget. Filmen kändes verkligen så. Imponerande stämning, snygga scener och coola effekter, precis som man vill ha det! Men med facit i hand och en summering av filmen i både skallen och magen måste jag säga att filmen är betydligt mer än så.

Det tar en stund innan filmen ”kör igång”, om man med ”kör igång” menar att det händer något som har med katastrofen/attacken att göra, och det är både ett lyckokast (i mina ögon) och modigt.

Går man och ser filmen i tron att det är en svensk Olympus has fallen (typ) med dumaction från början till slut, ytligt skrivna karaktärer och tuggummidum dialog så finns det en risk att man blir besviken. En ganska stor risk till och med. Det är därför jag tycker det är så satans MODIGT att göra som Crazy Pictures-killarna gjort, att skriva ett manus som grundar karaktärerna långsamt i en dåtid som gör att man förstår dom bättre i en nutid.  Detta plus att den manliga huvudrollen Alex (Christoffer Nordenrot) är en komplex ångestriden antihjälte som inte ens är särskilt trevlig gör att historien känns genommänsklig på ett helt annat plan än man oftast ser i denna typ av film.

Det finns så mycket som är jättebra med den här filmen att jag väljer att inte bry mig om småsakerna som inte känns riktigt hundra. Jag vill inte gnälla för gnällandets skull. Jag vill istället hylla filmen för dess förmåga att få Sverige att se ut som Sverige gör men genom en kameralins som snappar upp varenda liten detalj alldeles perfekt. Den lilla traktorn som syns i fjärran genom en öppen bildörr. En midsommarstång som vajar i blåsten. Inte bara en utan två SAAB:ar med varierande produktionsår. Domedagskänslan av Stockholms innerstad under otäck attack, doften av östergötsk skog, sommarregn mot hud, bildäck på grusväg, den där kyrkan som är så vit och ståtlig nånstans mitt ute i spenaten. Oh, det finns så mycket att tycka om, speciellt om man är van vid att befinna sig på lite olika ställen i Sverige sommartid. Man känner igen sig, det är stört omöjligt att inte göra det.

När jag såg filmen på galapremiären i Stockholm igår blev det en stående ovation under eftertexterna som inte ville ta slut. Jag var en nanometer från att börja gråta och jag kände mig så glad och stolt å dessa filmmakares vägnar att dom drog projektet i hamn och att dom aldrig tummat på ambitionsnivån.

Den blomstertid nu kommer ÄR en film som aldrig setts och gjorts i vårt land förut och det är en film som i backspegeln kommer sätta ett avtryck och göra ett avstamp för en helt ny nivå på svenskt filmskapande. Jag känner mig bombsäker på det. Crazy Pictures har visat ATT det GÅR att göra det som många säkerligen trodde var omöjligt. Ett svenskt katastroffilmsdrama som rör, rör om och berör.

Så gå och se den här filmen på bio nu! Bara gört! Se den på bio, betala för att se den! Ladda för i helvete inte ner den om du kommer över nån skakig suddig version och se den INTE på en datorskärm/mobil när den släpps på blu-ray. Se den så stort och så högt du kan och titta på mängden av namn i eftertexterna. Allt går att göra om man hjälps åt. Precis allt.

I avsnitt 144 av podcasten Snacka om film snackar både jag och Steffo om den här filmen. Han såg den på filmskaparnas hemmaplan, Norrköping. Lyssna här om du vill.

Fredagsfemman #157

5. Bloggpanelen är i farten igen!

Fram med maraccas och tomtebloss, Bloggpanelen är på plats igen! Idag är det Rörliga bilder och tryckta ord-Sofia, Filmitch-Johan och Movies-Noir-Christian som är redo att dryfta sina åsikter om tre aktuella ämnen. Länk till panelen läggs upp här när den är up and running framåt eftermiddagen.

.

.

.

4. JAAHURRAAAAA!

Det finns vissa filmer, vissa snackisar, som liksom hamnat lite på sidan om, filmer som förtjänar att gå upp på bio men på något underligt vänster släpps direkt till DVD. Snowpiercer är ett sånt exempel. Jävlariminlillalåda vad jag hade velat se den på bio. En annan film som glidit in från kanten men samtidigt förpassats till nåt läbbigt hörn av distributionskanalen är The Babadook, filmen som verkar vara ständigt återkommande här på listan. NonSTop Entertainment har nämligen beslutat sig för att ge den BIOPREMIÄR. Hurraaaa! Och dessutom SNART! Hurraaaaa! Nästa fredag närmare bestämt. Och söndagen den 15:e är den frukostfilm på Bio Rio. Boka biljett nu. Upp till kamp mot gråskalan!

.

.

.

3. Poesi för fiskar

I måndags var jag och filmspanar-Cecilia på baluns när det förhandsvisades nya filmer av det som med ett samlingsnamn kallas Poesi för fiskar. Hela Filmhuset kokade av engagerat folk som kommit till denna specialvisning och jag måste säga att det gjorde gott för filmsjälen att vara där. Svensk film behöver det här gänget, Crazy Pictures gör filmer som inga andra och Christoffer Nordenrot kommer bli vår nästa stora skådisstjärna. Alla filmerna läggs upp på Crazy Pictures youtubekanal och här är den nyaste – Vaskduellen. Ge filmerna en chans, du kommer bli förvånad. Positivt förvånad.

.

.

.

2. MELLOOOOOOON!

En av årets allra bästa dagar närmar sig. När Melodifestivalen drar igång, när jag hör bakgrundsmusiken, ser loggan, vet att jag har sex lördagar att se fram emot, alltså det är så jääääääävla mysigt! Och den där bästa dagen är redan imorgon. Peppen alltså. Obeskrivlig. Och likadan år efter år.

.

.

.

1. Lyckliga gatan

Till min från-hjärteroten-stora glädje känns det som en om snällisvind blåser in över Sverige. Jag vet inte om det är en motreaktion på utröstnings-och-mobbnings-TV, ångestframkallande nyheter från jordens alla hörn och allt det inskränkt kalla som växer likt analsvamp bakom folkhemsrassedörrarna. Hur som helst är det fint att det snälla får plats, att det ges plats. Trevligt folk går på bio och på TV har vi sett snällisprogram som Jills veranda, Så mycket bättre, Sommarpratarna, Stjärnorna på slottet och nu Lyckliga gatan. Jag tycker väldigt mycket om Lyckliga gatan. Ett mysigt, smart, bra och varmt program som visar att vi människor inte är så jävla olika varandra egentligen oavsett hur vi ser ut eller hur gamla vi är.

.

.