Fredagsfemman # 72 – MUSIKALISK MIDSOMMAR

5. Den lilla lilla hugget i hjärtat över att inte vara 17 år fortfarande

Midsommar när man var ung var en annan sak är midsommar som sort-of-medelålders. Då som nu var måste-förväntningarna skyhöga men nu har jag lärt mig att strunta i dom utan att få ont i magen. Men när jag lyssnar på Oskar Linnros kan jag känna ett litet sting av vemod över att inte vara 17. Tänk alla kids som får ynnesten att växa upp till hans musik – och fira midsommar till den.

 

4. När reklamfilmsmusik är som allra sommarbäst

Tomas Ledin gjorde det för Pripps Blå, gav bort sin musik till en reklamfilm som inte bara gjorde PR för en produkt utan för svensk sommar. Nu har Movitz! gjort detsamma, dock inte för öl utan för dess förpackning. Det är inte utan att jag längtar efter munspel, logdans och höskulle.

 

 

3. Soundtrack till svensk sommarnatt

Det här med att nattbada är både härligt och livsfarligt. Gäddor i vatten, vassa stenar som skär upp jack mellan tårna, det glöms bort att vattnet är iskallt vatten och att det är ganska äckligt att knalla hemåt iklädd trasor som nyss fungerade som handduk. Men det går. Det är värt det. Det är mysigt och det är bara att passa på. Lykke Li blir ett utomordentligt fin musikalisk kuliss. Plask!

 

2. Att födas på nytt

Midsommar är halvtid. Midsommar är återhämtning, midsommar är ljus, värme, sammanhang. Midsommar är stolthet, vemod, glädje och en chans att tänka efter. Hur vill jag att nästa halvår ska bli? Har jag några önskningar, några mål? Jag lyssnar på Miss Li och känner att livet är kul. Det är dags, jag vet det nu. Jag är en transformer.

 

1. Dalarna!

Midsommar för mig kanske inte riktigt betyder att jag sitter naken på en orange stol och skriver vykort så som kvinnan på Carl Larssons målning gör men midsommar för mig är Dalarna. Jag tycker inte det finns något som slår en somrig junikväll i Dalarna och vad kan bättre passa musikaliskt än landskapets stolthet Mando Diao?

Jag önskar en GLAD MIDSOMMAR. Var snälla mot varandra.

Dessa låtar, plus några fler, finns på en specialsomrig spellista som du hittar här.

MASJÄVLAR

Finns det någon film som på ett bättre sätt kan symbolisera mitt liv just precis nu än Masjävlar? Ja, det gör det alldeles säkert men det känns inte så.

Historien känner jag mer än väl igen. Mia (Sofia Helin från Bron)  är uppvuxen i en liten by i Dalarna och flyttar som ung till Stockholm. Hon skaffar sig ett bra jobb, boende, ett liv i den stora staden och återvänder sporadiskt till sin hembygd och varje gång hon hälsar på sina föräldrar och syskon känner hon sig borta och vilse trots att hon på pappret är hemma. I know the feeling, kan man säga, även om min barndoms byhåla inte ligger i Dalarna.

Mias pappa fyller 70 och hon åker upp för att fira honom. Det enkla tårtkalaset hon tror sig komma till är utbytt mot en stor överraskningsfest i bystugan med buffé och hemkört på dunk och alla är där. Storasystrarna Eivor och Gunilla är precis som vanligt: Eivor (Kajsa Ernst) är kontrollerande, korrekt, bitter och missunnsam och gift med samma man som hon träffade i skolan och Gunilla (Ann Petrén) är nyskild och någotsånär nyknullad av en ung amerikan på Bali som lurade skjortan av henne men hon är lika glad för det. Han skulle kunna få lura henne varenda dag om det var så trevligt som dom hade det där – på Bali.

Självklart ligger gamla konflikter och lurar i vassen, såna som en spårhund utan nos kan lukta sig till och som varje gång dom börjar diskuteras avslutas snabbt och tvärt med ”men nu pratar vi inte mer om det”. Lägg locket på, håll grytan kokande där under så det luktar härsket och smakar skit, men red för all del inte ut några problem, det är väl bara onödigt. Men precis som i verkliga livet knackar problemen på dörren tills någon öppnar och när dörren väl öppnas i Masjävlar då händer det grejer.

Jag tycker om känslan i Masjävlar. Jag tycker regissören Maria Blom har hittat en ton som känns genuin och fin och som jag – med samma ryggsäck som Mia – absolut känner igen. Just den tonen gör att jag ibland blir lite illamående. Det kommer för nära. Det blir nästan ångest istället för komik och det är ju inte filmens fel, det är mitt. Dom kvinnliga skådespelarna Sofia Helin, Kajsa Ernst, Ann Petrén som systrarna och Inga Ålenius som deras mamma är verkligen Kvartetten Klockren i den här filmen. Jag tycker om dom alla fyra, jag känner igen dom, jag har egna varianter av dom allihop i min bekantskapskrets och trots att dalmålet kanske inte sitter som en smäck i alla scener så kan jag se mellan fingrarna på det.

Det enda jag tycker Masjävlar saknar är en eftersmak. Jag glömmer filmen direkt efter eftertexterna och en film utan bestående men och/minnen kan aldrig få toppbetyg men det betyder inte att filmen är dålig, nej, inte alls. Masjävlar är en underhållande film om en livssituation som jag och Mia delar med många många som bor i vår huvudstad.