FILMÅRET 1990

När jag skulle leta filmer till denna årslista märkte jag att filmtitel efter filmtitel gav mig….ont i magen. Det är alldeles tokigt vad filmerna från det här året har satt sig hårt i mig.

1990, året då jag på hösten fyllde 18 vilket också betydde att jag tog studenten i juni utan att vara tillräckligt gammal för att få komma in på skolans studentfest. Men jag gick ändå såklart, med pappersnäsdukar under glasögonen och en jävla ångest över framtiden.

1990 var året då jag pendlade från byhålan till Stockholm hela höstterminen för att gå en journalistutbildning, gick på bio varenda eftermiddag/kväll i väntan på tåget, sov bort många timmar i biomörkret eftersom jag åkte hemifrån 05 varenda morgon för att hinna till skolan i tid och jag lärde mig att man kunde boka tid på Statens Biografbyrå för att få se allt som klippts bort/censurerats i filmer.

Jag älskade Stockholm så himla mycket att jag insåg att jag inte kunde bo kvar i den där skruttiga lilla staden jag kom ifrån. Tog beslutet att ge mig av och som hjälp och sällskap under hela denna tid fanns – filmerna!

 

10. Mo´better blues
(Regi: Spike Lee)

Denzel Washington spelar trumpet och är rädd om sina läppar. Wesley Snipes spelar saxofon och är allmänt dryg.
Spike Lee regisserade och gjorde det bra.

.

.

.

9. Bernard och Bianca i Australien
(The rescuers Down Under, regi: Hendel Butoy och Mike Gabriel)

Jag är väldigt förtjust i Bernard och Bianca som filmiskt par. Dom kompletterar varandra så himla fint. Hon är äventyrlig, han är försiktig men när det kniper är det hon som är rädd och han som blir en tuffis. Och nu åker dom till Australien och brottas med både djur och natur i ett tecknat mysigt actionäventyr.

.

.

.

8. Imse vimse spindel
(Arachnophobia, regi: Frank Marshall)

En djur-thriller när den är som bäst, trots att jag avskyr både spindlar och Julian Sands.

.

.

.

7. Jacobs inferno
(Jacob´s Ladder, regi: Adrian Lyne)

Det här är en ruggig film. Suggestiv, mörk, knepig på ett bra sätt. Och Tim Robbins är lysande.

.

.

.

6. Ghost
(Regi: Jerry Zucker)

Kärlek, passion, spöken, drejning och ond bråd död. Satan vilken film!

.

.

.

5. Laddat möte
(White Palace, regi:  Luis Mandoki)

Herregud vilken gammal kvinna Susan Sarandon spelar i den här filmen. 43 ÅR GAMMAL ÄR HON, den gamla skatan! Och hon börjar dejta James Spader som blott är 27! Stoppa pressarna! Såhär kan väl kärlek inte se ut? (1990 var väldigt länge sen, det märks i en film som denna)

.

.

.

4. Dansar med vargar
(Dances with wolves, regi: Kevin Costner)

Jösses vilken käftsmäll den här filmen var när den kom. Så lång, så jättelång och en WESTERN och jag satt i biofåtöljen och bara njöt timme ut och timme in. En fantastisk film på ALLA sätt.

.

.

.

3. Black Jack
(Regi: Colin Nutley)

Helena Bergström har aldrig varit bättre. Reine Brynolfsson har aldrig varit bättre. Johannes Brost har aldrig varit bättre. Jan Mybrand har aldrig varit bättre. Colin Nutley har aldrig varit bättre och dansbandsmusik har definitivt aldrig varit bättre.

.

.

.

2. Lida
(Misery, regi: Rob Reiner)

Lita aldrig på någon som äger en egen droppställning!

.

.

.

1. Total Recall
(Regi: Paul Verhoeven)

Det är ”nåt” med den här filmen som gör att mitt hjärta slår lite fortare än normalt. Första gången jag såg den fick den ”bara” en trea men ju fler gånger jag ser den (och jag har sett den MÅNGA gånger) växer den och nu är den (visserligen) en nostalgitripp men en alldeles strålande sådan. Och den HÅLLER! Fortfarande! En KLASSIKER banne mig!

.

Bubblare: Misstänkt för mord, Gifta på låtsas, Maffiabröder, Die Hard 2 och Alice.

.
Flera av Filmspanarna listar sina favoriter från 1990 just idag. Här är länkar till deras bloggar:
Absurd cinema
Filmitch
Flmr
Fripps filmrevyer
Jojjenito
Movies-Noir
Rörliga bilder och tryckta ord

En handfull filmer om vargar

Jag befinner mig just nu i en väldans vargtät del av Sverige. Vad kan då vara mer passande än att köra en redig recensionsorgie om filmer som åtminstone i titeln handlar om ett djur som finns alldeles bakom min husknut?


Varg 2008

Frågan om vargens vara eller inte vara är en het potatis på många platser i Sverige. Några hundra meter från min stuga bor en man som i folkmun kallas ”Varghatarn” och jag tror att det finns mängder av sådana män runt om i vårt land.

Filmen Varg belyser på ett ganska rättframt sett båda sidor av denna fråga. Samernas verklighet skildras inte alltför ofta i svensk film, vilket är synd. Det är en bortglömd minoritet, eller ja, bortglömd så till vida att verkligheten för renägarna i norr är ljusår från dom i kostym och dräkt som bestämmer i fjollträsk.

Peter Stormares Klemens känns som en roll som ligger nära honom själv och med Daniel Alfredsson bakom kameran och ett manus av Kerstin Ekman så kan det liksom inte gå superilla. Tyvärr går det inte kalasbra heller i mina ögon men Varg är ändå en fullt tittbar film. Hade den känslosamma knorren lyckats borra sig in i mig lite mer hade betyget blivit bra mycket högre men ibland tar det liksom stopp hur gärna jag än vill och hur positivt jag än tänker.

 

 

.

.

Vargarnas pakt 2001

Det handlar om Besten från Gévaudan. Legenden om ett vargliknande odjur som dödade hundratals människor i södra Frankrike blev till slut ett fall för armén och Ludvig XV:s tappra soldater. Men när inte ens krigsutbildad personal lyckades fånga den blodtörstiga mördarbesten skickades hovets trädgårds-mästare, naturvetaren Grégoire de Fronsac, ut för att lösa mysteriet.

Vargarnas pakt är cineastisk färgprakt, det är scen efter scen proppsmockjättefulla med perfekt scenografi, vackra kvinnor, tuffa män, blod, klafs och en mycket spännande historia.

Samuel Le Bihan, Vincent Cassel, Monica Bellucci, Mark Dacascos och Jérémie Renier sätter alla sin speciella prägel på denna film, denna supersköna och annorlunda film som jag så gärna ser om och om och om igen.

 

 

 

 

.

.

 

Vargens tid 2003

Nu är det Michael Haneke-tajm igen. Den här gången är det Isabelle Huppert (från Pianisten) som tillsammans med make och två barn är på väg till sin sommarstuga. Dom åker i en stor marinblå familjebil, dom har med sig mat i kassar, dom öppnar dörren och går in.

Väl inne i stugan står en man, hans fru och son med riktat gevär. Inkräktarna verkar ha gjort sig hemmastadda och har inte den minsta lust att vara dom som flyttar på sig och mannen med gevär bränner av ett skott och Hupperts make dör.

Nej, det där är ingen spoiler, jag berättar inte slutet om det är det du tror. Det där är filmens första 3,5 minut. Det konstiga är att om början påminner om en mörkare variant av Funny games så är resten av filmen mer som The road. Mamman och barnen beger sig av från huset, lämnar bil och mat och allt, men har en cykel och plötsligt blev himlen mörkare och filmen än mer deprimerande och det är som att hela jävla apokalypsen kommit till byn.

Dom går och går och går, sover där det finns möjlighet, värmer sig vid små eldar, träffar på smutsiga människor i slitna kläder som bor i en järnvägsstation och jag förstår liksom inte riktigt varför det är en helt annan värld plötsligt. Dom var ändå nån slags fungerande medelklassfamilj med sommarstuga där i början, sen dog pappan och Mad Max bröt ut.

Helt ointressant är det inte men det är misär av guds nåde, vilket inte heller behöver vara fel men eftersom misären saknar både förklaring och perspektiv förhåller jag mig tämligen likgiltig inför den. Sen tycker jag inte Isabelle Huppert är mycket till skådis heller. Hon är lite som ett vedträ med fräknar.

 

 

.

,

Wolf 1994

Will Randall (Jack Nicholson) jobbar på ett förlag. Han brottas med en ung antagonistkollega, Stewart Swinton (James Spader), som bit för bit tar över hans jobb.

När Will är ute och åker på en enslig väg säger det DUNS och han kör över nånting. Han går ur bilen och ser vad han tror är en död varg men vargen sover räv, vaknar till liv och biter honom i handen.

Will blir såklart orolig över bettet men märker snart att han förändras. Han hör bättre, han kan kasta glasögonen och han känner på lukten vad folk åt till frukost. I samma veva kommer Will på att frugan är otrogen med den unge sprätten Stewart och han blir bjuden hem till chefen på middag och misstänker hårt att han ska få sparken. Där träffar han chefens dotter (Michelle Pfeiffer) som inte tycker så vidare värst bra om sin pappa och hon börjar dejta Will mest för att jävlas med farsgubben.

Will förändras mer och mer och det är det fler än han som gör. Ett rovdjur har väckts till liv.

Jag har svårt att tänka mig någon skådespelare som skulle vara bättre än Jack Nicholson på att spela varulv. Han behöver knappt klä ut sig, det räcker med att han tittar med sin karakteristiska evil-eye-blick så hamnar både han och jag som tittar i rätt stämning.

Det är inga superdupereffekter att tala om, det är egentligen ingen action alls men det är skådespeleri på hög skynivå och en charm som åtminstone jag faller för. Sen är jag svag för James Spader av någon outgrundlig anledning och det hjälper säkert till på traven.

 

 

.

.

Dansar med vargar 1990

Den amerikanske officeren John Dunbar (Kevin Costner) längtar efter vildmarken. Han vill uppleva den orörda naturen innan den vite mannen kommer och förstör den.

Dunbar är en sökare på många plan, en del är dock omedvetna till en början men när han träffar på indianerna, börjar leva och umgås med dom på deras villkor – och då främst kvinnan Står Med Knuten Näve (Mary McDonnell) – så faller många pusselbitar på plats och han blir inte bara Dansar Med Vargar, han blir en hjälte, en hel människa.

Han sökte Amerika men fann sig själv är en tagline som visserligen stämmer men jag hade gärna bytt ut ordet men mot ett och. Dansar med vargar är nämligen väldigt mycket Amerika OCH väldigt mycket John Dunbar och det är helt okej att han hittar både det genuina hemlandet och sig själv speciellt när han gör det på ett sådant otroligt fint och underhållande sätt.

Dansar med vargar är en helaftonsfilm som känns som ett avsnitt av Macahan – i längd. Det är timme ut och timme in med vyer, hästar, tysta effektiva män och ännu tystare kvinnor och det funkar även på mig som är så långt ifrån en cowboys&indianer-film-brutta man kan komma. Kevin Costner briljerar som både leading man och regissör och filmen är värd varenda en av dom sju oscarsstatyetter den kammade hem det året.