DEN BLOMSTERTID NU KOMMER

I oktober 2015 drog filmskaparkollektivet Crazy Pictures igång en Kickstarterkampanj där dom bad om ekonomisk hjälp för att kunna färdigställa en filmidé dom hade. Ett thrillerdrama om vad som händer några personer när Sverige attackeras utifrån. En film med stora visioner vad gäller effekter. Målet var 300000 kronor men redan efter två dygn var det uppnått med råge och totalsumman slutade på imponerande 788000 kronor.

Igår hade filmen svensk premiär och runt om i Sverige finns dom 2285 kickstarter-backarna och ännu fler filmintresserade som är osedvanligt peppade på en SVENSK film. Det är just det där. Den blomstertid nu kommer är en svensk film som verkar locka även dom som normalt sett inte tittar på svensk film och redan DÄR är filmen intressant.

Det har snackats om att filmen är en svensk katastroffilm a la Hollywood och efter att ha beskådat både första och andra trailern ett antal gånger (med ståpäls!) är jag med på tugget. Filmen kändes verkligen så. Imponerande stämning, snygga scener och coola effekter, precis som man vill ha det! Men med facit i hand och en summering av filmen i både skallen och magen måste jag säga att filmen är betydligt mer än så.

Det tar en stund innan filmen ”kör igång”, om man med ”kör igång” menar att det händer något som har med katastrofen/attacken att göra, och det är både ett lyckokast (i mina ögon) och modigt.

Går man och ser filmen i tron att det är en svensk Olympus has fallen (typ) med dumaction från början till slut, ytligt skrivna karaktärer och tuggummidum dialog så finns det en risk att man blir besviken. En ganska stor risk till och med. Det är därför jag tycker det är så satans MODIGT att göra som Crazy Pictures-killarna gjort, att skriva ett manus som grundar karaktärerna långsamt i en dåtid som gör att man förstår dom bättre i en nutid.  Detta plus att den manliga huvudrollen Alex (Christoffer Nordenrot) är en komplex ångestriden antihjälte som inte ens är särskilt trevlig gör att historien känns genommänsklig på ett helt annat plan än man oftast ser i denna typ av film.

Det finns så mycket som är jättebra med den här filmen att jag väljer att inte bry mig om småsakerna som inte känns riktigt hundra. Jag vill inte gnälla för gnällandets skull. Jag vill istället hylla filmen för dess förmåga att få Sverige att se ut som Sverige gör men genom en kameralins som snappar upp varenda liten detalj alldeles perfekt. Den lilla traktorn som syns i fjärran genom en öppen bildörr. En midsommarstång som vajar i blåsten. Inte bara en utan två SAAB:ar med varierande produktionsår. Domedagskänslan av Stockholms innerstad under otäck attack, doften av östergötsk skog, sommarregn mot hud, bildäck på grusväg, den där kyrkan som är så vit och ståtlig nånstans mitt ute i spenaten. Oh, det finns så mycket att tycka om, speciellt om man är van vid att befinna sig på lite olika ställen i Sverige sommartid. Man känner igen sig, det är stört omöjligt att inte göra det.

När jag såg filmen på galapremiären i Stockholm igår blev det en stående ovation under eftertexterna som inte ville ta slut. Jag var en nanometer från att börja gråta och jag kände mig så glad och stolt å dessa filmmakares vägnar att dom drog projektet i hamn och att dom aldrig tummat på ambitionsnivån.

Den blomstertid nu kommer ÄR en film som aldrig setts och gjorts i vårt land förut och det är en film som i backspegeln kommer sätta ett avtryck och göra ett avstamp för en helt ny nivå på svenskt filmskapande. Jag känner mig bombsäker på det. Crazy Pictures har visat ATT det GÅR att göra det som många säkerligen trodde var omöjligt. Ett svenskt katastroffilmsdrama som rör, rör om och berör.

Så gå och se den här filmen på bio nu! Bara gört! Se den på bio, betala för att se den! Ladda för i helvete inte ner den om du kommer över nån skakig suddig version och se den INTE på en datorskärm/mobil när den släpps på blu-ray. Se den så stort och så högt du kan och titta på mängden av namn i eftertexterna. Allt går att göra om man hjälps åt. Precis allt.

I avsnitt 144 av podcasten Snacka om film snackar både jag och Steffo om den här filmen. Han såg den på filmskaparnas hemmaplan, Norrköping. Lyssna här om du vill.

Fredagsfemman #320

5. Vill du vinna The Killing of a Sacred Deer på Blu-ray?

Lyssna på avsnitt 133 av Snacka om film. Senast på måndag kl 16 måste du tävla för att vara med i tävlingen. (Min recension av filmen kan du läsa här)

.

.

.

.

4. Gränsland

Den norska kriminalserien Gränsland går på SVT för fullt och jag måste säga att det är en beroendeframkallande rackare. Lite Jägarna, lite Solstorm, Midnattssol, lite gammal hederlig nordisk krim alltså. 8 avsnitt också. Alldeles lagom.

.

.

.

3. En trailer som ger mersmak

För att vara en människa som helst inte ser trailers var det svårt att motstå trailern till den nya svenska filmen Den blomstertid nu kommer (som har premiär till midsommar). Det var så svårt att jag faktiskt inte klarade av det.  Så jag såg den. Både en och två gånger. Såklart. Och det bästa med denna trailer (och gudarna ska veta att det finns mycket som är bra) är att det faktiskt är en bli-sugen-på-trailer sådär som det var meningen att dom skulle vara (inte nån j-a snabbspolning genom hela filmen). Blir du nyfiken? Kolla här.

.

.

.

2. Team Axelrod eller Team Rhoades?

På måndag börjar Billions på HBO igen. Hääääärliga tider!

.

.

.

.

1. TV-sportens redigerare! <3

Tänk alltså, tänk SÅ många gånger man (läs: jag) suttit framför TV:n och sett ett sammandrag av någons sportsliga gärning, supertajt ihopklippt och med den helt perfekta musiken i bakgrunden och tårarna har rullat. Det jag syftar till är givetvis att ge kärlek till SVT:s eminenta sportredigerare! I allt från Sportnytt till Sportspeglar till alla härliga krönikor i EM, VM och OS – och Mästarnas Mästare. Det finns ingenstans det krävs mer fingertoppskänsla än när sportbragder ska klippas ihop till nåt som ger oss tittare rysningar. Det är så otroligt lätt att det blir pajjigt (det är ju bara att kolla andra kanalers försök…). Vill du se ett exempel på vad jag menar? 51 minuter in i första avsnittet av årets Mästarnas Mästare är det dags att se Ingemar Stenmarks val av klipp från karriären. Leta fram en näsduk säger jag bara för Adeles ”When we were young” har aldrig känts mer klockren. Klicka här får du se.

.

.

 

Fredagsfemman #309 – Filmer att se fram emot under 2018

5. Den blomstertid nu kommer

Till midsommar är det dags att gå man ur huse för att se svensk film ta ett nytt stort kliv ut mot den stora filmvärlden. Alltså den STORA filmvärlden. Vi kommer få se scener vi aldrig förut sett och det var mycket länge sedan jag såg såhär pepp på en film – oavsett produktionsland. En finurlig och ASSNYGG teasertrailer är släppt och du kan se den här.

.

.

.

4. The Meg

Jon Turtletaub regisserar Jason Statham i en HAJFILM!! Tjoflöjt va? Jag vill bara ta på mig den blå onepiecelatexdräkten och liksom Dr Alban sjunga Sing Hallelujah! Den 10:e augusti är det premiär i USA och man kan inte göra annat än att hålla tummen att den kommer till Sverige. På bio.

.

.

.

3. Mission: Impossible 6

Hahahaha, Tom Cruise teamar upp med Rebecca Ferguson igen och HOPPSAN nu gled jag ur stolen. Boka in 3:e augusti i almanackan!

.

.

.

.

2.Venom

Tom Hardy ikläder sig rollen som Venom och Michelle Williams, Woody Harrelson och Riz Ahmed är med i rollistan. Klart jag är pepp. Hur skulle jag INTE kunna vara det? 5 oktober smäller det!

.

.

.

.

1. Ocean´s 8

27 juni är det biopremiär för denna film med en skön samling kvinnor: Sandra Bullock, Anne Hathaway, Dakota Fanning, Olivia Munn, Sarah Poulson, Rihanna och Katie Holmes. Helena Bonham Carter och Cate Blanchett är också med. Och Matt Damon repriserar sin roll från Ocean´s Eleven, Twelve  och Thirteen. Jag tror det kan bli härligt det här.