FILMÅRET 1987

Jag vet att jag har ett par trogna läsare som tycker att jag är en mänsklig tombola, att min betygssättning är lik nån form av lotteri där jag tar upp en kula, läser på den och OJ det blev en 5:a eller HOPPSAN den blev en 1:a. Detta alldeles ovsett vad jag förväntas tycka om filmen i fråga och oberoende av jag skrivit om filmen i texten. Jag tycker såklart inte själv att jag är så ”hejsansvejsan” i mitt tyckande men alla har självklart rätt till sin åsikt.

När filmåret 1987 skulle listas kunde jag dock känna mig som en tvättäkta tombola för en stund. Av dom femton filmer som skulle tävla om listans tio platser var det tio som i princip kunde ha lottats in på plats 6-10. Och för första gången någonsin är det fem filmer som fått betyget 5/5 i topp! Flera av dessa har jag dessutom sett om i nutid och vet att betygen står sig.

Håll till godo med min lista, lika proppfull av nostalgimys som av äkta filmiska upplevelser.

 

10. I skuggan av ett brott

1987 var Tom Berenger lika het som filmstjärna som Tom Hardy är nu, Tom Hardy tio år gammal och såg antagligen inte ut såhär, Mimi Rogers var störtcool eftersom hon var gift med sin ”toyboy” Tom Cruise och Ridley Scott gjorde thrillers som funkade.

.

.

.

9. Snuten i Hollywood II

1987 skilde sig den coola blonda långbenta danskan Brigitte Nielsen från Sylvester Stallone och jag minns att jag var så ledsen för hennes skull när jag läste om det. Vad skulle det bli av henne nu? Jag var genuint orolig och kanske med rätta med facit i hand. Detta år var hon i alla fall med i en riktigt bra uppföljare. Snuten i Hollywood II är nämligen bättre än den första filmen tycker jag. Eddie Murphy har smörjt munlädret och Tony Scott regisserade en riktigt skön actionkomedi – som fortfarande håller!

.

.

.

8. De omutbara

Brian De Palma regisserade De omutbara efter att han gjort Carrie och Scarface men innan Fåfängans fyrverkeri, Carlito´s way, Mission: Impossible och Snake eyes och väldigt mycket innan Passion. Han är rätt ojämn den mannen. Skådespelarna i De omutbara är det dock inte. Stabilare skådespelarsnubbar än Kevin Costner, Sean Connery, Patricia Clarkson och Andy Garcia får man leta efter.

.

.

.

7. Spanarna

Jag ler bara jag ser bilden. Richard Dreyfuss och Emilio Estevez har varit mitt sällskap SÅ MÅNGA kvällar som poliserna Chris och Bill på nattlig spaning efter en efterlyst kriminell man att det nästan känns som att dom är mina kompisar. Och detta trots att det var snart trettio år sedan jag hängde med dom varenda kväll. På den tiden fick man fick helt enkelt se dom filmer man hade och jag hade inte så många.

.

.

.

6. Over the top

Lincoln Hawk heter han i den här filmen, Sylvester Stallone. Lincoln Hawk är en LYSANDE filmtitel kan jag tycka. Konstigt att det inte blev en uppföljare till Over the top som fick det namnet för armbrytning kan man väl aldrig få nog av? Eller? Sly/Lincoln ska ställa upp i VM i armbrytning i Las Vegas för att försöka knipa guldet och därmed prispengarna på 100 000 dollar för att börja ett nytt liv tillsammans med sin son. Han är underdog, han är ensam, han ser lite ledsen ut, han är stark. What´s new? Ingenting. Men jag gillart!

.

.

.

5. Pelle Erövraren

Pelle Erövraren är en film jag inte gärna ser om. Jag får ont i magen nåt så inihelvete av den. Men en mer välförtjänt Oscarsvinst för Bästa utländska film har jag knappast sett och även om Max von Sydow fick se sig snuvad på Bästa manliga huvudroll-vinsten till Dustin Hoffman (för Rain Man) så kan nog ingen säga emot där, rätt man vann. Det här är en MYCKET sevärd film även om jag fattar att det aldrig kommer en ”rätt tid” för att se den. Dom flesta av oss är nog rätt sällan sugna på redig dansk misär. Jag veeeeet. Likväl, det ÄR en kanonfilm.

.

.

.

4. Full Metal Jacket

Väldigt många år innan Vincent D´Onofrio blev Wilson Fisk med hela Netflixnördiga TV-serie-samhället spelade han Gomer Pyle i Stanley Kubricks Full Metal Jacket. Jag som inte ens tycker om krigsfilmer ÄLSKAR den här filmen. Men krig är – liksom knark – bajs.

.

.

.

3. RoboCop

Jag tror att Robocop på nåt sätt är grogrunden för hela min robotfascination. Det där metalliska men ändå levande, vem kan symbolisera det bättre än polisen Alex Murphy i Peter Wellers skepnad? Paul Verhoeven gjorde en sci-fi-thriller som är så mörk och blodig att jag blir superglad när jag ser om den. Så långt ifrån nutidens nervöst omformade CGI-actionfilmer som gör allt för att få en 11-årsgräns och därmed tjäna mer pengar. RoboCop som film visar lika lite mercy som robotpoliserna gör och jag bara…ler.

.

.

.

2. Farlig förbindelse

Michael Douglas var Mannen Hela Dan 1987 när han knep huvudrollerna i två av årets absoluta storfilmer, denna och Wall Street. Glenn Close var så fin i håret med sina ljusa lockar att jag tjongade på med en ”hemmanent” med hjälp av en kompis för att se likadan ut. Okej, jag var blond och håret blev krulligt men där slutade likheterna mellan mig och filmens Alex Forrest. Det finns nog några snubbar och fyrbenta husdjur som kan vara glada för det.

.

.

.

1. Dirty Dancing

Jag valde min etta med glädje. Mellan topp-fem-filmerna är det inte mycket som skiljer, ingenting betygsmässigt och ytterst lite vad gäller nostalgikänslor och annat mys som kan plussa vilken film som helst. Dirty Dancing är helt enkelt en magkänslefilm som kör över logik och kritiskt tänkande med en fucking bulldozer. En sockervaddsrosa bulldozer. Och det får den så gärna göra. Jennifer Grey, alltså inser hon hur bra hon var som Baby? Och hallå där uppe i himlen Patrik Swayze och regissör Emile Ardolino. Förstår ni vilken JÄVLA bra film ni gjorde? Gör ni det? Vaaaaa???

.

Bubblare: Some kind of wonderful, Misstänkt, Mångalen, Wall Street och Tre män och en baby.

.

Idag listar ett helt gäng filmbloggare sina favoriter från 1987. Klicka på namnen för att komma till listorna.

Filmitch
Rörliga bilder och tryckta ord
Movies-Noir
Flmr
Fripps filmrevyer
Jojjenito
Spel och film
We could watch movies

 

Tre om en: Höjdare med Michael Douglas

Farlig förbindelse 1987

Det hade varit kul att ta reda på skilsmässo-statistiken i Sverige 1987-88 jämfört med åren innan.

Det hade varit kul att jämföra antalet otrogna män före och direkt efter denna film gick upp på bio. Det skulle förvåna mig mycket om förändringen låg inom felmarginalen.
För om Michael Douglas kan få en välutbildad snygg kaninkokerska efter sig, då går ingen jävel säker.

Dan Gallagher (Michael Douglas) är advokat och har en fin liten familj. En helg åker hans barn och den vackra frun (Anne Archer) bort och då händer sig den dumma lilla grejen att Dan träffar kollegan Alex (Glenn Close), dom käkar lite, dricker lite och knullar lite. Det tyckte Dan var alldeles tillräckligt men se, det tyckte inte Alex.

Alex vill ha mer och hon är en rätt envis kvinna. Hon är besviken på Alex och litegranna arg kan man säga. Dessutom har hon vissa psykopatiska drag som Dan inte lyckades nosa upp bland feromonerna på krogen och den bristen på luktsinne får han ångra på sitt sätt resten av livet.

Vad är det då som gör att Farlig förbindelse är så bra? Vad är det som gör att den fortfarande håller? Jo. Det är en mänsklig film.

Det går att sätta sig in i alla situationer. Det går att tänka sig att man är den trygga familjesnubben som bara vill ha lite kul, det går att tänka sig in i hur det känns att vara den bedragna frun och det går att känna frustrationen, ilskan och ledsamheten i att vara den andra kvinnan som bara fick nöja sig med kalla rester och inget mer.

Och apropå statistik, det skulle vara kul att se försäljningsstatistiken på dvärgkaniner före och efter den här filmen också.

 

 

 

 

 

 

 

Presidenten och miss Wade 1995

Filmhistorien är inte fullskiten av romantiska VUXNA komedier direkt. Alltså nu menar jag filmer där BÅDE mannen OCH kvinnan är medelålders eller äldre än så.

Listan där den äldre gråtinnige mannen blir kär i en mycket yngre kvinna kan göras kilometerlång och hur lite problem jag än har personligen med åldersskillnader så är det rätt uppfriskande att ibland se ett par på film som faktiskt skulle ha äktenskapstycke även i verkligheten.

Michael Douglas spelar Andrew Shepherd som är USA´s president och nybliven änkling. Annette Bening spelar Sydney Ellen Wade, en ettrig miljölobbyist som presidenten kärar ner sig i och givetvis får dom massmedia efter sig.

Deras kärlek ses inte med blida ögon av presidentens närmaste posse (Martin Sheen, Michael J Fox mfl) då röstsiffrorna dalar, men hans antagonist, senator Bob Rumson (Richard Dreyfuss) blir desto gladare.

Det här är en riktig bli-varm-i-hela-magen-film för mig. Jag sitter i soffan med ett delfinleende och nynnar på Julio Inglesias-ballader och tycker att livet är rätt behagligt. Michael Douglas och Annette Bening är så samspelta att det känns som om dom tycker om varandra även utan ett engagerat filmcrew runt omkring sig.

Jag tycker det är synd att Mr Douglas inte klämde ur sig fler liknande filmer när han var yngre och lite mindre kirurgiskt uppstramad i ansiktet. Men man kan inte få allt. Det går ju faktiskt att se om höjdarna istället för att drömma om dom som ändå inte finns.

 

 

 

Falling down 1993

Bill Foster (Michael Douglas) sitter i sin bruna bil. Det är varmt, han är svettig. Han har en liten gnutta snor under näsan. Ögonen är tomma och alldeles blanka.

Han sitter i bilkön från helvetet, en sån som inte rör sig en millimeter och med stressade bilister runt omkring sig som tutar till absolut ingen nytta. Ungar glor från baksätet i bilen framför, i nån annan bil pratades det högt, solen gassar, bilen ryker lite, en fluga kryper i nacken, AC:n är trasig, fönsterveven vill inte alls, oroliga oranga lampor blinkar från vägbygget utanför. Han läser bilstickers och försöker döda flugjäveln med en hoprullad dagstidning. Det surrande ljudet från dom små vingarna ekar inuti bilen, han slår och slår helt urskiljningslöst men surret fortsätter oförtrutet.

Bilarna tutar högre, paniken närmar sig, kön står fortfarande blixtstill. Då öppnar han bildörren, tar sin portfölj och går iväg. Han lämnar bilen precis där den står.

”Hey! Where do you think you´re going??” skriker en av dom griniga medtrafikanterna. Bill tittar på honom och säger ”Home”.

Dom här första fyra-och-en-halv-minutrarna i Falling down är några av dom tajtaste och jobbigaste minutrarna filmintro jag någonsin sett. Dom sätter känslan, dom sätter standarden i hela filmen och ingen normalt funtad människa har svårt att känna igen sig.

Det finns ingen vuxen människa som inte tänkt tanken att ta ett brännbollsträ och slå sönder allt i sin väg när det kommer en såndär dag då precis allt går åt helvete. Det finns dagar när alla människor man möter är fullständiga jubelidioter och livet självt bara vill jävlas och man fan inte pallar mer. Bill Foster har en sån dag. Han har fått NOG och jag förstår honom.

På sin väg från den övergivna bilen och hem träffar Bill en hel hög människor som på olika sätt retar honom. Det är allt från den koreanske kioskägaren som säljer svindyr läsk, det är störiga sjutglada ungdomar, det är McDonalds-personal, det är böghatare och golfare och nazister och det enda han vill är att komma hem och gratulera sin dotter på hennes 8-årsdag men ex-frun (Barbara Hershey) vill inte ha hem honom. Dom är skilda och hon vill inte att Bill ska träffa dottern.

Robert Duvall spelar polisen Pendergast som jobbar sin sista dag och använder den till att försöka lugna sin psykiskt störda (väl?) fru via telefon och till att ligga steget efter Bill och försöka både sätta fast honom OCH förstå sig på honom.

Falling down kan kritiseras för att vara mycket: rasistisk, provocerande, våldsglorifierande och totalskruvad vardagsrealistisk och jag kan skriva under på allt det. Men bortsett från allt det där så är Falling down, för mig, en intressant och underhållande resa in i den mänskliga paniken.

Om mattan skulle dras bort under mina fötter, om jag inte hade någonting alls att förlora, om livet bara var en spillra och jag kämpade som en tok för att hålla näsan ovanför vattenytan – hur skulle JAG bete mig då? Vad skulle jag göra? Vad händer när nog på riktigt är N O G?

Titta på Falling down och tänk efter litegrann vettja.

 

 

 

FARLIGT BEGÄR

Det är Frankrike. Det är 1780-talet.

Det är Markisinnan de Merteuil (Glenn Close) som slår vad med sin före detta älskare, den store casanovan Valmont (John Malkovich). Hon vill att han ska förföra den blott 16-åriga Cecile de Volanges (Uma Thurman) och hennes ondsinta plan är att hämnas sin fd älskare Gercourt som är den unga Ceciles blivande äkta man som tror sig gifta sig med en oskuld. Men där markisinnan kan sätta käppar i hjul sätter hon käppar i hjul och med ett elakt flin på dom tunna läpparna dessutom.

Valmont själv tycker att vadet är busenkelt, på tok under hans värdighet egentligen, men tackar ändå ja. Han bestämmer sig för att simultant hitta en något svårare nöt att knäcka. Den gifta, hypermoraliska, vackra och svala madame de Tourvel (Michelle Pfeiffer) blir det perfekta offret. Det han dock inte kalkyrerat med var sina egna känslor. Tänk om Valmont himself kunde bli förälskad? Det är något markisinnan de Merteuil inte hade räknat med heller och känslor hon inte är van vid kommer upp till ytan: svartsjuka.

Alltså, det här är så grymt begåvat skrivet. Den franske författaren Choderlos de Laclos skrev boken som är filmens förlaga redan 1782 och det är en historia som aldrig någonsin blir inaktuell. Kärlek, passion, svartsjuka, fula baktankar, bultande hjärtan, manipulation, här finns hela spektrat och det är så ytterst välspelat. Det är in i minsta detalj ren perfektion.

Det är inte ett felsteg, inte en liten vrickning, inte ens en otajmad blinkning. Det är vackra kläder på vackra människor i vackra miljöer och Valmont uttalar en av filmhistoriens allra bästa och mest användbara oneliners:
It´s beyond my control.