INFÖR OSCARSGALAN

Inatt är det dags, inatt är det fest, inatt ska det pratas och fikas och mysas och poddas och TITTAS PÅ OSCARSGALA!
Få dagar om året får mig lika upprymd i själen som när det vankas Oscars, jag tycker det är härligt med glam och stoj och det känns verkligen som urmodern av alla galor. Galornas gala. The place to be och The Shit to see!
Här kommer en lista över alla priskategorier och lite av mina tankar kring förhoppningar och sånt. Är filmens titel länkbar betyder det att jag skrivit om den och det är bara att klicka vidare om du vill läsa mer.
.
.

Bästa film

A Star Is Born
Black Panther
BlacKkKlansman
Bohemian Rhapsody
The Favourite
Green Book
Roma
Vice

Mina tankar: Jag tycker inte Black Panther har något i denna kategori att göra och faktiskt inte heller Bohemian Rhapsody även om det är en film jag tyckte mycket om. Jag tycker att If Beale Street could talk samt First Reformed skulle ha fått deras plats istället. Personligen hoppas jag att The Favourite vinner men blir glad även om det blir A star is born. Vinner Roma är juryn otroligt lättköpt.

.

.

Bästa regi

BlacKkKlansman, Spike Lee
Cold War, Paweł Pawlikowski
The Favourite, Yorgos Lanthimos
Roma – Alfonso Cuarón
Vice, Adam McKay

Mina tankar: Bort med Pawlikowski (säger jag trots att jag inte sett Cold War) och in med Barry Jenkins (för If Beale Street could talk). Jag HOPPAS dock att Yorgos Lanthimos vinner!
.
.
.
.
Bästa manliga huvudroll
.
Christian Bale i Vice
Bradley Cooper i A Star Is Born
Willem Dafoe i Vid evighetens port
Rami Malek i Bohemian Rhapsody
Viggo Mortensen i Green Book
.
Mina tankar: VAR ÄR ETHAN HAWKE???? Ethan Hawke skulle VERKLIGEN vara nominerad i år för sin uppvisning i First Reformed. Men nu när han inte är nominerad finns det vara en vinnare i den här kategorin och det är Bradley Cooper. Han kommer vinna. Trust me.
.
.
.
.
Bästa manliga biroll
.
Mahershala Ali i Green Book
Adam Driver i BlacKkKlansman
Sam Elliott i A Star Is Born
Richard E. Grant i Can You Ever Forgive Me?
Sam Rockwell i Vice
.
Mina tankar: Det här är galans kanske mest öppna kategori och kanske känner jag så för att jag egentligen inte bryr mig om vem som vinner nu när Sylvester Stallone inte blev nominerad för Creed II. Måste jag heja på någon så blir det Adam Driver men det är klart att Mahershala Ali var toppen i True Detective säsong 3. Ja, jag skrev fel med flit nu.
.
.
.
.
.
Bästa kvinnliga huvudroll
.
Yalitza Aparicio i Roma
Glenn Close i The Wife
Olivia Colman i The Favourite
Lady Gaga i A Star Is Born
Melissa McCarthy i Can You Ever Forgive Me?

Mina tankar: Nu börjar vi snacka! Det här är en av galans mest intressanta kategorier i år. Det finns tre skådespelare som VERKLIGEN förtjänar att vara nominerade OCH att vinna och sen finns det två som inte har där att göra. Glenn Close, Olivia Colman och Lady Gaga gör SINA LIVS ROLLER i sina tre filmer och det är rent utsagt orättvist att dom ska behöva tävla mot varandra. Alla tre hade varit vinnare vilka andra år som helst. Vinner någon annan än dessa tre kommer jag spotta på TV:n. Och måste jag rösta med hjärtat hamnar den rösten på Lady Gaga. Jag älskar Lady Gaga nästan lika mycket som Bradley Cooper gör. Måste även tillägga att Emily Blunt skulle ha varit där för A quiet place. Hon skulle ha haft Melissa McCarthys plats.

.

.

.

Bästa kvinnliga biroll
.
Amy Adams i Vice
Marina de Tavira i Roma
Regina King i If Beale Street Could Talk
Emma Stone i The Favourite
Rachel Weisz i The Favourite
.
Mina tankar: Här står det mellan The Favourite-tjejerna, det måste det göra! Ingen av dom andra kommer i närheten av Emma Stone och Rachel Weisz i år.
.

.

.

Bästa animerade långfilm
.
Isle of Dogs
Mirai, min lillasyster
Röjar-Ralf kraschar internet
Spider-Man: Into the Spider-Verse
Superhjältarna 2
.
Mina tankar: Om man bortser från Toy Story är det (väl?) inte särskilt vanligt att animerade uppföljare blir oscarsvinnare? Nog för att jag gillade Röjar-Ralf riktigt mycket tror jag att Isle of Dogs kommer vinna och nej, jag blir inte ett dugg mer sugen på att se den filmen även OM den skulle vinna.
.
.
.
.
Bästa foto
.
Cold War
The Favourite
Never Look Away
Roma
A Star Is Born
.
Mina tankar: THE FAVOURITE! Inte inte inte inte Roma hur ”fint” fotad den är. För vinner Roma kommer det komma hundra filmer till i samma stil och ingen skulle vara i närheten av lika snygg!....Bästa kostymdesign
.

The Ballad of Buster Scruggs
Black Panther
The Favourite
Mary Poppins Returns
Mary Queen of Scots
.
Mina tankar: Sandy Powell är nominerad för både MAry Poppins Returns och The Favourite och för mig är det SJÄLVKLART att hon ska vinna för den sistnämnda filmen. Att få till såna klänningar och skapelser som hon gjort i den filmen genom återbruk, genom omsydda plagg och genom att sy allt från scratch på sex veckor – då förtjänar man banne mig en Oscar! (Läs mer om filmens kostymer och Sandy här)

.

.

.

Bästa dokumentär (långfilm)
.
Free Solo
Hale County This Morning, This Evening
Minding the Gap
Of Fathers and Sons
RBG

.

Mina tankar: Utan att ha sett någon av filmerna lägger jag min röst på RBG. Ruth Bader Ginsburg är en supercool kvinna.

.

.

.

Bästa dokumentär (kortfilm)

Black Sheep
End Game
Lifeboat
A Night at The Garden
Period. End of Sentence.

.

Mina tankar: Utan att ha sett någon av filmerna lägger jag min röst på….ingen alls. Jag har verkligen ingen aning.

.

.

.

Bästa klipp

BlacKkKlansman
Bohemian Rhapsody
The Favourite
Green Book
Vice
.
Mina tankar: Utan att ha sett Vice känns det som en kvalificerad gissning att det i alla fall är FLEST klipp i den filmen. Annars måste jag säga att jag tänkte på att klippen i BlackKklansman var riktigt balla och att just den delen av Bohemian Rhapsody var världsklass. Så är det någon statyett Bohemian Rhapsody skulle kunna vinna så är det denna.

.

.

.

Bästa icke-engelskspråkiga film

Cold War, Polen
Kapernaum, Libanon
Never Look Away, Tyskland
Roma, Mexico
Shoplifters, Japan
.

Mina tankar: Jag känner mig lite irriterad på mig själv att jag inte sett alla filmerna i denna kategori, jag hade verkligen velat det. Jag vill gärna se någon annan film än Roma vinna för jag tycker verkligen inte det är en bra film. Jag tror jag kommer tycka att alla andra fyra filmer är mycket bättre – när jag väl ser dom.

.

.

.

Bästa hår & makeup

Gräns
Mary Queen of Scots
Vice

Mina tankar: Vi har sett åldringsmasker på film förut och vi har sett vackra skådespelare förfulas men vi har ALDRIG förut sett troll på film på samma sätt som i Gräns. Vinnaren i mina ögon är solklar. Frågan är om oscarsjuryn vågar lägga sin röst på en yttepytteliten film från Sviiiiden?

.

.

.

Bästa originalmusik

Black Panther – Ludwig Göransson
BlacKkKlansman – Terence Blanchard
If Beale Street Could Talk – Nicholas Britell
Isle of Dogs – Alexandre Desplat
Mary Poppins kommer tillbaka – Marc Shaiman

Mina tankar: Ingen skugga ska falla över Ludwig Göransson, han är GRYM, men i år hoppas jag med hela min kropp och själ att Nicholas Britell vinner. Musiken i If Beale Street could talk är som en huvudroll.

.

.

.

Bästa originalsång

“All The Stars” från Black Panther
“I’ll Fight” från RBG
“The Place Where Lost Things Go” från Mary Poppins kommer tillbaka
“Shallow” från A Star Is Born
“When A Cowboy Trades His Spurs For Wings” från The Ballad of Buster Scruggs

.

Mina tankar: Som den obotliga romantiker jag är hoppas jag givetvis på att Lady Gaga och Bradley Cooper vinner och att dom hånglar loss som duracellkaniner på scen. Tro mig. Dom kommer bli tillsammans. Och det snart. Den där kemin i filmen är inte bara skådespel.

.

.

.

Bästa scenografi

Black Panther
The Favourite
First Man
Mary Poppins kommer tillbaka
Roma

Mina tankar: Scenografin i alla dom fyra filmerna jag sett i denna kategori är utan tvekan jättebra även om jag kan tycka att det vore astråkigt om Black Panther skulle vinna. Hur häftig scenografi det än är i The Favourite så ligger min önskan hos First Man. WOW alltså! Den scenografin skojar man inte bort! Mekanikporren FTW! 

.

.

.

Bästa animerade kortfilm

Animal Behaviour
Bao
Late Afternoon
One Small Step
Weekends

Mina tankar: Redan när jag bara hade sett en film i denna kategori hoppades jag av hela mitt hjärta att den filmen skulle vinna. Nu har jag sett fyra (och klickar du på namnen kan du också se dom) och jag hoppas fortfarande att den filmen ska vinna. BAO, vilken otroligt fin liten film!!

.

.

.

Bästa kortfilm

Detainment
Fauve
Marguerite
Mother
Skin

Mina tankar: Absolutely no idea. Har inte sett någon av dom och vet inget mer men att filmernas titlar tillsammans känns som fem kulörer i en färgkarta.

.

.

.

Bästa ljudredigering

Black Panther
Bohemian Rhapsody
First Man
A Quiet Place
Roma 

Mina tankar: Ljudet i två av dessa filmer är enastående och då syftar jag på First Man och A Quiet Place. Måste jag välja en av dessa filmer väljer jag A Quiet Place men jag tycker att båda dessa filmer har fått för få nomineringar överlag och vinner någon av dom blir jag jublande glad.

.

.

.

Bästa ljudmix

Black Panther
Bohemian Rhapsody
First Man
Roma
Star Is Born

Mina tankar: Av samma anledning som i kategorin här ovan, ljudet i First Man är något i hästväg. Klart jag hoppas att den filmen vinner!

.

.

.

Bästa visuella effekter

Avengers: Infinity War
Christopher Robin & Nalle Puh
First Man
Ready Player One
Solo: A Star Wars Story

Mina tankar: Det är såklart en CGI-fest av guds nåde i alla dessa filmer men det är bara en av dom som inte får mig som tittar att känna av denna fest. I First Man känns varenda scen som att den är där och då, inte tillfixad i en dator och DET får mig att vilja se den som vinnare även i denna kategori.

.

.

.

Bästa manus på annan förlaga

The Ballad of Buster Scruggs
BlacKkKlansman
Can You Ever Forgive Me?
If Beale Street Could Talk
A Star Is Born

Mina tankar: Det känns som ganska…beiga…nominerade i denna kategori tycker jag. Ingen som riktigt sticker ut. A star is born är gjord så många gånger att det inte borde vara särskilt svårt att behålla grunderna och skriva om resten för att passa in på en nutida stjärna som Lady Gaga. The Ballad of Buster Scruggs är en samling kortfilmer lagda efter varandra, visserligen bra sådana men ändå ingen vinnare i mina ögon. If Beale Street could talk har stora kvalitéer men manuset är kanske inte den största, Can you ever forgive me? är en skitfilm (punkt!) så min röst går till BlackKlansman som i vilket fall är en udda fågel i samlingen och udda fåglar gillar man ju.

.

.

.

Bästa originalmanus

The Favourite
First Reformed
Green Book
Roma
Vice

Mina tankar: Ge Paul Schrader en Oscar för First Reformed. Bara gört! I verkligheten kommer detta antagligen inte att ske, priset går säkert till (den mer PK) Green Book men med tanke på den rappa, välskrivna, knasiga, berg-och-dalbanedialogen i The Favourite är mitt tips att sätta en tjuga på den filmen. Men rättvisa och Oscarsgalan går sällan hand i hand.

Sådär, då var sammanfattningen klar. Nu är det bara att vänta in nattens sändning som är på Aftonbladet TV. Parteeeeeeeey filmlovers, parteeeeeey!!

INFÖR OSCARSGALAN: BÄSTA ORIGINALMUSIK

The Grand Budapest Hotel – Alexandre Desplat
Alexandre Desplat har varit Oscarsnominerad åtta gånger i denna kategori, varav två gånger i år. Han har hittills aldrig vunnit men i år har han alltså 40% chans att ta hem vinsten. Bättre odds än så kan han knappast få.
Här finns musiken.
.
.
.
.
.
The Imitation Game – Alexandre Desplat
Som sagt, det borde vara en lågoddsare att Desplat kniper en Oscar i år men man kan aldrig vara säker. Han har varit nominerad för originalmusiken i The Queen, The Fantastic Mr Fox, Benjamin Button, The King´s speech, Argo och Philomena men som sagt aldrig vunnit.
Här finns musiken.
.
,
,
.
.
Interstellar – Hans Zimmer
Rain Man, Lejonkungen, The Preacher´s Wife, Livet från den ljusa sidan, Den tunna röda linjen, Prinsen av Egypten, Gladiator, Sherlock Holmes, Inception och Interstellar. Hans Zimmer har varit nominerad nio gånger i denna kategori och vunnit en (Lejonkungen).  Enligt IMDb står han som kompositör till filmmusiken i 167 filmer vilket är så imponerande att man baxnar och i år tycker jag att han överglänst till och med sig själv.
Här finns musiken.
.
.
.
.
.
Mr. Turner – Gary Yershon
Mr Turner är den tredje filmen av Mike Leigh där Gary Yershon komponerat musiken. Happy-Go-Lucky och Medan åren går är dom andra två. Det är första gången han är Oscarsnominerad.
Här finns musiken.
.
.
.
.
.
The Theory of Everything – Jóhann Jóhannsson
Det här är Jóhann Jóhannssons första oscarsnominering men jag kan lova att det inte blir den sista. Han gjorde musiken till Denis Villeneuves film Prisoners och kommer göra det till hans nya film Sicario men efter The Theory of Everything kommer han få börja käka Losec, det kommer bli mycket jobb för den här islänningen för han är banne mig magisk. Att lyssna på detta soundtrack i hörlurar är som att springa på en sommaräng i perfekt värme och luftfuktighet utan rädsla för ormar och småkryp. Kanske med en ljus klänning som inte blir smutsig (ser Laura Ingalls framför mig nu i introt till Lilla huset på prärien. DET var inte meningen).
Här finns musiken.
.
.
.
.
.
Den här kategorin är ingen lek i år. Det är nästan skrattretande så stark den är, jag kan inte minnas att jag någonsin känt så för denna kategori förut. Fyra av soundtracken har gått väldigt varma hos mig och anledningen till att den femte inte gjort det beror troligtvis på att jag inte sett filmen.
.
Men även om jag inte sett Mr Turner så hade jag gärna bytt ut Yershon mot Jeff Grace som jag tycker förtjänar en nominering för musiken till Cold in July. Här kan du lyssna på det soundtracket.
.
Men trots att det är ett starkt startfält så har jag en soooooolklar personlig favorit till vinsten: Hans Zimmer för Interstellar. Jag är ledsen Monsieur Desplat, det är inte ditt år i år heller.
.
.
Idag skriver Movies-Noir en sammanfattning av dom nominerade.
.
.

INFÖR OSCARSGALAN: BÄSTA FILM

American Sniper

En film jag finner tveksam på många plan samtidigt som jag tycker den är välgjord och välspelad. Jag tror jag skulle må illa om den vann men å andra sidan, no chance in hell att den gör det. Att den är nominerad känns enbart som ett politiskt statement till resten av världen.

.

.

.

Birdman

Annorlunda, kreativ, fri, välspelad och med sjukt enerverande häst-speed-jazz i bakgrunden. Jag gillade Birdman man jag gillade den inte megamucho. Sådär lite lagom liksom, sådär att den slår över på en fyra och håller sig där utan vobbel.

.

.

.

Det här var en ytterst sällsam upplevelse. På nåt sätt kändes det som att se sitt eget vanliga liv spelas upp på stora vita duken. Ett ordinärt liv, inget annorlunda mot många andras. Föräldrar som förändras mer till det yttre än det inre, barn som växer upp, åren går. Ellar Coltrane gick från barn till vuxen på tre timmar, en studie i nostalgi, realitet och i viss mån dödsångest. Åren går så fort!
.
.
.
.
.
.
.
När jag känner det där lyckliga pirret i magen till en film när eftertexterna rullar, den där känslan att jag vill lösa en biljett till och gå tillbaka in i salongen igen, det pirret är Det Bästa jag vet. I ärlighetens namn dyker nämnda pirr oftast upp när jag som minst anar det, när förväntningarna är så låga att fryspunkten är nådd och jag har garden helt nere. Att en film av Wes Anderson skulle få mig att känna mig alldeles kär är egentligen en omöjlighet men i filmens värld är ingenting omöjligt. En visuell gottepåse är vad det är trots att gottepåse kan vara ett av svenska språkets mest otäcka ord.
.
.
.
.

.
.
En biopic är sällan bättre än sin huvudrollsinnehavare och The Imitation Game är inget undantag. Benedict Cumberbatch gör hela filmen tycker jag, plus en både smart och putslustig dialog, i alla fall bitvis.
.
.
.
.
.
.
.
Selma
.
Precis som det står på affischen – Coming soon. Selma kommer inom kort upp på svenska biografer och jag har inte sett den än, alltså kan jag inte uttala mig. Det jag däremot kan gissa mig till är att den inte har någonting med vinsten att göra.
.
.
.
.
.
.
Som sagt, en biopic är inte bättre än sin huvudrollsinnehavare och Eddie Redmayne är jättebra i rollen som Stephen Hawking. Det finns egentligen ingenting att klaga på med filmen, den är fin och bra på alla sätt och vis men den når inte fram till mig, inte känslomässigt.
.
.
.
.
.
.
.
.
Jag tycker det är jättekul för filmens skull att den blivit nominerad som Bästa film. Det borde göra susen vad gäller intäkter och uppmärksamhet och jag tycker det är toppen, Whiplash förtjänar alla hyllningar den kan få.
.
.
.
.
Om jag fick bestämma och drömma skulle dessa filmer vara nominerade för Bästa film:
.
The Grand Budapest Hotel
Interstellar
Nightcrawler
Whiplash
Boyhood
Birdman
Calvary
Wild
.
Nu fick jag varken bestämma eller drömma så jag tänker heja på Boyhood (den troliga) och Whiplash (underdoggen) men jag tror helt ärligt att Birdman kommer att vinna. Eller Boyhood. Det är 50/50 där.
.
Movies-Noir skriver om Bästa film här. Imorgon kl 06 kommer mitt inlägg om Bästa Originalmusik och kl 12 läggs Fiffi blogs Oscar upp. Då kan du skriva in din mejladress i en liten ruta för att få ett påminnelsemejl strax innan livebloggningen drar igång.
.
.

INFÖR OSCARSGALAN: BÄSTA REGI

Alejandro González Iñárritu – Birdman
.
Det här är andra gången herr Iñárritu är nominerad för Bästa regi. Förra gången var 2006 med Babel och nu är det dags med en annan film som börjar på B (det måste ha varit kantboll för Biutiful också). Även om Birdman inte var en av mina favoritfilmer från 2014 så måste jag ge Iñárritu cred för att ha lyckats förnya filmmediet på ett rätt härligt sätt. Nomineringen är solklar, självklar och hundraprocentigt värdig.
.
.
.
Richard Linklater – Boyhood
.
Om jag ger Alejandro González Iñárritu cred för förnyelsen med Birdman måste jag rimligtvis göra detsamma med Richard Linklater och hans film som börjar på B: Boyhood. Att bara komma på tanken att filma en och samma film under tolv års tid är en sak, att få ett filmbolag med i båten är en annan. Att behålla skådespelarna sugna och på under alla år är en tredje. Att få biopubliken med sig är en fjärde och att få priser för filmen en femte och själva gelehallonet på mjukglassen. I mina ögon är han extremt värd både en nominering och att vinna.
.
.
.
Bennett Miller – Foxcatcher
.
Precis som Alejandro González Iñárritu var Bennett Miller nominerad för Bästa regi redan 2006 och i Millers fall gällde det filmen Capote. Båda fick för övrigt se sig besegrade av Ang Lee för Brokeback Mountain. 2011 var Miller på tapeten med en annan Oscarsnominerad sportrelaterad film, nämligen Moneyball. Är det hans grej det här, biopics? Tredje filmen, tredje biopicen. Rimligtvis borde han inte ha sucken av en chans på vinst i år.
.
.
.
Wes Anderson – The Grand Budapest Hotel
.
Det här är Wes Andersons första Oscarsnominering för Bästa regi men den sjätte nomineringen totalt. I mina ögon är The Grand Budapest Hotel för Wes Anderson vad Midnight in Paris var för Woody Allen. Just som man inte tror att han kan göra nåt mer/bättre/större/intressantare så säger det BADABOOM så kommer det nåt som är så jävla mycket bättre än det mesta han gjort. Bara det att han gjort en film som gjorde mig helt begeistrad, jag som inte ens gillar hans filmer. High five, Wes! Den här nomineringen är du mycket väl värd!
.
.
.
Morten Tyldum – The Imitation Game
.
Vad normannen Morten Tyldum har i detta startfält att göra vete fåglarna men här är han i alla fall. Efter succén med Huvudjägarna fick han chansen att åka till Hollywood och sure, The Imitation Game är en habil film, okej i alla dess delar men någon Oscarsnominering för Bästa regi borde den – han – rimligtvis inte ha fått. Sätter du en spänn på Morten Tyldum på söndag borde du få en miljard tillbaka.
.
.
.
Att Christopher Nolan inte finns med bland dom nominerade är en SKYMF mot i princip allt och alla jag kan komma på. Att regissera en film som Interstellar kan inte vara ett dugg enklare än att regissera till exempel Gravity och den fick Alfonso Cuarón en Oscarsstatyett för förra året. Jag tycker även att Damien Chazelle borde ha haft en given nominering för Whiplash.
.
Men livet är inte rättvist och jag tror Iñárritu kommer vinna för det är mycket mer PK-coolt att gilla den upphaussade Birdman än det ”vanliga” dramat Boyhood. Men jag hoppas på Richard Linklater i år, han får min hjärteröst.
.
Alla år jag gjort dessa sammanfattningar har jag roat mig med att räkna ut medelåldern för de nominerade regissörerna. 2012 var den 62,2 år, 2013 56,4 år, 2014 var den 55,6 år och i år är den 50 år prick. En rasande fart nedåt alltså!
.
Vad tycker Movies-Noir om denna kategori? Klicka här för att komma till hans inlägg. Imorgon kl 06 kommer mina tankar om Bästa film.
.
.
.
.

INFÖR OSCARSGALAN: BÄSTA KVINNLIGA HUVUDROLL

Marion Cotillard — Två dagar, en natt
.
En panikslagen arbetslös belgisk kvinna knackar dörr för att få sina arbetskamrater av avstå årsbonusen och därmed själv på chansen att behålla sitt själv. Marion Cotillards närvaro är alltid ett mervärde för en film och så även här. Men det räcker inte.
.
.
.
Felicity Jones — The Theory of Everything
.
När det görs en påkostad biopic om en av världens ballaste personligheter, Stephen Hawking, görs den med frun Janes biografi som grund och med frun Jane i centrum. Felicity Jones gör sin roll bra men jag retar mig på att hon inte åldras i filmen. Bra är helt enkelt inte nog när en Oscarsstatyett finns inom räckhåll.
.
.
Julianne Moore — Still Alice
.
Still Alice handlar om Alice Howland, en lingvistikprofessor som drabbas av Altzheimer. Det är – kors i taket – ingen biopic. Julianne Moore har alltså fått en Oscarsnominering för att hon gestaltar en sjuk person som inte funnits i verkligheten vilket är en bedrift i sig. Att hon dessutom är LYSANDE i den här filmen är föga förvånande men inte desto mindre härligt att se. Julianne Moore är i mina ögon en av världens modigaste skådespelare.
.
.
.
Rosamund Pike — Gone Girl
.
Okej, nu ska jag vara snäll. Rosamund Pike är inte det sämsta med Gone Girl men hon är heller inte så outstanding att hon förtjänar en Oscarsnominering. Nej, herregud, nej.
.
.
.
Reese Witherspoon — Wild
.
Till skillnad mot fröken Pike här ovan är Reese Witherspoon det bästa med Wild. Hon är det ENDA med Wild. Hon ÄR Wild. Reese Witherspoon spelar Cheryl Strayed i filmen som är baserad på Cheryl Strayeds memoarer. En biopic alltså. Wohoooo så UNIKT i detta sammanhang.
.
.
.
.
I det här gänget finns det – som jag ser det – två supertotalt jättevärda vinnare: Julianne Moore och Reese Witherspoon. Trots att jag inte tycker att alla nominerade verkligen borde vara där kan jag inte – hur mycket jag än klurar – hitta någon mer värdig kombatant. Jennifer Aniston för filmen Cake skulle kunna vara en, Essie Davis för The Babadook en annan men jag vet inte… det STÖR MIG att det inte finns fler kvinnliga – intressanta – huvudroller bra nog för att Oscarsnomineras.
.
Movies-Noirs tankar om denna kategori kan du läsa här. Imorgon kl 18 skriver jag om nomineringarna för Bästa regi.
.
.

INFÖR OSCARSGALAN: BÄSTA MANLIGA HUVUDROLL

Steve Carell — Foxcatcher
.
Att ha huvudrollen i en biopic, vara sminkad (ibland) intill oigenkännlighet och samtidigt vara porträttlik den verkliga person skådespelaren är satt att gestalta, det känns som den ultimata formeln om man suktar efter en Oscarsnominering. Att komikern Steve Carell skulle kunna komma i närheten av en Oscarsstatyett förvånar kanske många men samma sekund som han fick rollen som brottningsentusiasten och multimiljonären John E. du Pont borde man ha fattat att denna nominering är en lågoddsare. Men en lösnäsa gör ingen vinst, det är sen gammalt.
.
.
.
Bradley Cooper — American Sniper
.
Förra året var Bradley Cooper Oscarsnominerad för sin roll i den mediokra filmen American Hustle. Han var betydligt bättre än filmen. I år är han nominerad för den tveksamma filmen American Sniper. Ännu en biopic såklart och Bradley har gått upp en hel del kilon i vikt för att fixa rollen som supersnipern Chris Kyle. Han är betydligt bättre än filmen. Anar jag en Bradley-trend här?
.
.
.
Benedict Cumberbatch – The Imitation Game
.
Alan Turing var en hjälte, därom finns ingen tveksamhet. Att det bör göras en biopic om honom är en självklarhet. Att han förtjänar att porträtteras av en skådespelare av Benedict Cumberbatch kaliber är givet. Benedict gör Turing rättvisa med nån form av mun-läpp-protes och allt. Synd bara att filmen inte blev mer helgjuten.
.
.
.
Michael Keaton — Birdman
.
Michael Keaton är ett undantag i årets nomineringsfält. Han är den ende som inte spelar någon annan, någon verklig person, samtidigt är han kanske den verkligaste av dom alla eftersom  det känns som att han spelar….sig själv. Birdman känns som en roll skriven för den gamle Batman himself och det är klart att Keaton gör det bra. Han gör det jättebra.
.
.
.
Eddie Redmayne — The Theory of Everything
.
Vid en snabb genombläddring i hjärnan av kända människor intressanta nog att göra en biopic om kommer Stephen Hakwing lätt hamna på topp-tio. Om samma genombläddring istället handlar om vilka biopicroller som skulle vara absolut svårast att spela skulle Stephen Hakwing hamna på topp-tre, kanske till och med på första plats. Därför är det lätt att se vilket otroligt arbete Eddie Redmayne gör i den här filmen. Han får mig att stundtals glömma att han är Eddie Redmayne, till och med det.
.
.
.

Det är ett OVANLIGT starkt år för manliga huvudroller. Dessa fem män förtjänar verkligen sina nomineringar men jag tycker samtidigt att FYRA män, fyra extraordinära skådespelarprestationer, är oförtjänt bortglömda i år. Jake Gyllenhaal som Lou Bloom i Nightcrawler, Matthew McConaughey som Cooper i Interstellar, Robert Downey Jr som Hank Palmer i The Judge och Brendan Gleeson som Father James i Calvary. Hade någon av dessa filmer varit biopics hade denna kategori sett helt annorlunda ut i år.

Vem kommer vinna på söndag natt då? Michael Keaton, jag är hundra procent säker på det. Visst skulle jag gärna se både Steve, Bradley och Benedict vinna en Oscar men jag är övertygad om att dom inte kommer göra det i år, det är fel filmer. Eddie är underdoggen, den ende som kan ge Keaton en match, men jag tror han är chanslös. Det här är Keatons år.

Movies-Noirs tankar om årets manliga huvudroller hittar du här. Imorgon kl 18 presenteras Årets kvinnliga huvudroll.
.
.

INFÖR OSCARSGALAN: BÄSTA KVINNLIGA BIROLL

Patricia Arquette — Boyhood
.
Det är alltid roligt att få upp ögonen för skådespelare jag inte har någon särskild relation till. Patricia Arquette har i min värld – fram tills nu – varit en jaha-skådis, någon jag har sett i massvis med filmer men egentligen aldrig tyckt varken bu eller bä om. Inte bra, inte dålig, ingenting liksom. Boyhood blev som en Patricia Arquette-pil rätt in i mitt hjärta, jag tycker jättemycket om henne nu. Wow!
.
.
.
Laura Dern — Wild
.
Den här nomineringen är heeeelt obegriplig och beviset för vilket svagt år det är för just denna kategori. Laura Dern är med så minimalt lite i Wild och när hon är med tycker jag inte hon är något speciellt. Jag har inget mer att tillägga så jag går vidare.

.

.

 

Keira Knightly — The Imitation Game
.
Och nu tänker jag hänvisa till texten här ovan och helt enkelt gå vidare innan det blir hardcore-smutsigt här.
.
.
.
.
Emma Stone — Birdman
.
Vilken härligt skriven karaktär, perfekt för Emma Stone! Här fick hon lite andra saker att bita i än i dom andra två filmerna hon gjorde 2014 (The Amazing Spider-Man 2 och Magic in the Moonlight) men vilken roll hon än spelar så gör hon det otroligt bra. Scenerna i Birdman med Emma Stone i bild är magiska tycker jag.
.
.
.
.
Meryl Streep — Into the Woods
.
Den här nomineringen känns som ett avsnitt av den gamla SVT-humorserien ”Har du hört den förut?”. Tradigt så man dör. Kan Meryl Streep visa sig på film UTAN att bli Oscarsnominerad?
.
.
.
.
Stora delar av denna kategori känns just i år som pytt-i-panna. Gamla rester som kryddats till i ett försök att bli nåt annat än det egentligen är. Tyvärr måste jag tillägga. Det är synd, det är tragiskt, det är väl SJÄLVA FAN att det inte finns fler bra skrivna, spännande kvinnliga biroller! Jessica Chastain och Anne Hathaway kunde mycket väl ha blivit nominerade istället för Dern och Knightley även om jag tycker att det bara var Matthew McConaughey av Interstellar-rollerna som var riktigt jävla bra. Jessica Chastain hade även förtjänat en nominering för The Disappearence of Eleanor Rigby:Them samt givetviiiiiis Rene Russo för Nightcrawler. Hur fan kunde juryn missa Rene Russo???
.
Äh! Hur jag än vrider och vänder på det så är denna kategori inte det minsta spännande i år. Det står mellan Patricia Arquette och Emma Stone och jag kommer jubla vem av dom som än vinner. Mitt hjärta röstar dock på Patricia, Emma Stone kommer få så många fler chanser på en statyett.
.
Movies-Noir presenterar också dom kvinnliga birollerna på sin blogg idag. Här hittas hans inlägg. Imorgon kl 18 presenteras kategorin Bästa manliga huvudroll.
.
.

INFÖR OSCARSGALAN: BÄSTA MANLIGA BIROLL

Robert Duvall — The Judge
.
Innan jag hade sett The Judge trodde jag att Robert Duvalls nominering var ännu en av dom där gäääääsptråkiga hej-och-tack-för-lång-och-trogen-tjänst-nomineringar som man så ofta ser (typ Bruce Dern förra året). Det är givetvis jättekul – på ett helt oironiskt sätt – att äldre skådisar får välförtjänt uppmärksamhet innan som fejdar förbi i en svartvit bild till sorgsam musik i galans obligatoriska in memoriam-inslag men det underlättar ju om dom bjussar på lite av en uppvisning i filmen och inte ”enbart” är…..gamla.
.
Robert Duvall är äckligt bra i The Judge. Han förtjänar sin nominering till hundra procent. Och har du inte sett filmen – gör det. NU!
.
.
.
Ethan Hawke — Boyhood
.
Ethan Hawke surfar lite på samma typ av våg som Matthew McConaughey. Han blir helt enkelt bättre och bättre med stigande ålder. I Boyhood känns det som att han till mångt och mycket spelar sig själv och den känslan förstärks säkerligen av att han åldras tolv år inför våra ögon, tolv riktiga år alltså, inte tolv påsminkade-rynkor-år.
.
Jag tycker Ethan Hawke förtjänar sin nominering men rimligtvis borde han inte ha sucken av en chans att vinna i år.
.
.
.
Edward Norton — Birdman
.
Visst är Birdman mycket av Michael Keatons enmansshow (och kanske klipparens) men birollerna i filmen bör verkligen inte förringas. Okej att Edward Norton ser ut som Sean Penn på bilden (och typ har seriefigurer på kallingarna, woop! woop!) men den typen av karakär/rollfigur/whatever han spelar är verkligen något helt nytt även för att vara Edward Norton som normalt sett är en kameleontskådis.
.
Om Edward Norton vinner eller inte beror enbart på om juryn vill slam-dunka Birdman till galans stora vinnare.
.
.
.
Mark Ruffalo — Foxcatcher
.
Härliga Mark Ruffalo som extremt trovärdig brottare är skäl nog att se Foxcatcher. Att Channing Tatum egentligen borde vara nominerad han också (för samma film) är en annan femma.
.
.
.
J.K. Simmons — Whiplash
.
Moooookej, nu snackar vi uppvisning här! J.K Simmons är snubben som fastnat i birollsfacket men hans namn får alltid min mage att fjärilshoppa till lite extra när det dyker upp i förtexterna. Det intressanta med den här mannen är att det alltid känns som att han spelar sig själv men bara får chans att visa en sida av sin personlighet i taget och han spelar väldigt ofta pappa, familjefar. Här är han något helt annat. Här är han Fletcher. Trumslagar-fascist-Fletcher.
.
.
.
Jag har ingenting negativt att säga om nomineringarna, alla fem är värdiga vinnare men det finns bara EN vinnare för mig: J.K. Simmons. Jag hoppas verkligen att han kommer att vinna dels för att han förtjänar att få en spotlight riktad mot sig på riktigt nu och dels för att en vinst kommer ge uppmärksamhet till filmen – och DET förtjänar filmen!
.
Även Movies-Noir har skrivit sina tankar om dom manliga birollerna idag, här finns hans inlägg. Imorgon kl 18 presenteras nomineringarna till Bästa kvinnliga biroll.
.
.

INFÖR OSCARSGALAN: BÄSTA REGI

David O. Russell – American Hustle

David O. Russell var Oscarsnominerad för Bästa regi både 2011 för The Fighter och 2013 för Silver Linings Playbook men har båda dessa gånger fått gå hem tomhänt. Med rätta. David O. Russell kan vara en av världens mest överskattade regissörer och det finns inte en chans i helvete att han kommer vinna för American Hustle och definitivt inte när man ser vilka han tävlar mot. Jag tänker inte ens bli upprörd över nomineringen, jag tänker helt enkelt blunda när han visas i bild. OM han visas i bild.

.

.

.

Alfonso Cuarón – Gravity

Children of men (2006) är en film alla borde se. Harry Potter 3 (2004) är en film alla utom Movies-Noir har sett. Gravity är en film alla borde ha sett på bio. Great Expectations (1998) känner jag inte någon som har sett trots både Ethan Hawke, Gwyneth Paltrow och Robert De Niro i rollistan. Alfonso Cuarón är en intressant regissör, han hoppar mellan genres och gör sin grej där han landar och det han gjorde med Gravity var något alldeles exceptionellt fantastiskt.

.

.

.

Alexander Payne – Nebraska

Jag har ingenting emot Alexander Payne, tvärtom egentligen. Citizen Ruth, Sideways, About Schmidt, The Descendants, bra filmer, gott hantverk, jag är nöjd och glad. Men Nebraska lämnade mig av en tudelad känsla. Jag var 1. nöjd och 2. missnöjd. Nöjd med handlingen, skådespelarna och historien, missnöjd med utseendet, det fula svart-vita. Payne har två manus-oscars hemma, jag tror han får åka hem och klappa på dom efter galan.

.

.

.

Steve McQueen – 12 Years a Slave

2008 gjorde Steve McQueen en jobbig film som heter Hunger. 2011 gjorde Steve McQueen en modig film som heter Shame. 2013 gjorde Steve McQueen en viktig film som heter 12 years a slave. Michael Fassbender får slita hårt i alla tre filmerna och det är inget snack om att McQueen är en spännande regissör som jag med glädje kommer följa. 12 years a slave funkade lika lite på mig som den kommer funka mycket på oscarsjuryn. Det här är urtypen av en oscarsvinnarfilm i alla kategorier den nominerats i. Tyvärr får jag säga. Jag hejar nämligen inte på dig i år Steve. Jag hade hejat på dig om du blivit nominerad för Shame men det blev du inte, det är alldeles för mycket uppstoppade pinnar i röven på dom som bestämmer.

.

.

.

Martin Scorsese – The Wolf of Wall Street

Martin Scorsese nominerades för sin allra första regi-oscar redan 1981 för Tjuren från Bronx. Sen dess har han varit nominerad för detta pris sju gånger till (inklusive i år) men endast vunnit för The Departed. Jag har gnällt en hel del på denne man, speciellt innan Oscarsgalan 2012 när han var nominerad för Hugo, en film som i min värld borde ha hamnat direkt i 3-för-99-kr-realådan på Ica Maxi. Men nu kan jag inte gnälla längre. Jag älskar karln!!!

Jag tycker Martin Scorsese ska vinna – bör vinna – och jag tycker att Denis Villeneuve borde vara nominerad (istället för David O. Russell) för filmen Prisoners. För kalenderbitare kan jag meddela att medelåldern i denna kategori var 62,2 år 2012, 56,4 år 2013 och i år är den….55,6. Det går åt rätt håll tycker jag.

Vad Movies-Noir har för åsikt om dessa regissörer kan du läsa här.

INFÖR OSCARSGALAN: BÄSTA KVINNLIGA HUVUDROLL

Cate Blanchett – Blue Jasmine

Jag går emot den stora och eniga strömmen när jag säger att jag inte tycker Blue Jasmine är en särskilt bra film. Cate Blanchett däremot, visst är hon jättebra i huvudrollen men ändå….jag vet inte… det är det där med personkemi. Det klickar inte.

.

.

.

Amy Adams – American Hustle

Amy Adams är ingen självklar favorit för mig men heller ingen jag medvetet undviker. Jag måste dock erkänna att dom tre stora roller hon gjort under 2013, som Lois Lane i Man of steel, som Amy i Her och som Sydney Prosser i American Hustle, imponerar stort på mig. Det går inte att förstå att det är samma tjej!

.

.

.

Sandra Bullock – Gravity

Det är mest ögon genom en rymdhjälm som man ser – men vilka ögon! Om Sandra Bullock ringde och ville bli min bästa kompis skulle jag svara JAAA på en sekund.

.

.

.

Judi Dench – Philomena

Om Judi Dench ringde och ville bli min mormor skulle jag också svara JAAAA på en sekund. Hon känns så genuin, så fin, så hygglig. Tänk att ha henne sittandes på sängkanten läsande Mio min Mio otröttligt och med inlevelse. Fan, jag vill krympa, jag vill bli liten igen.

.

.

.

Meryl Streep – August: Osage County

Det är liiiiite gäsp-varning på att Meryl Streep blir Oscarsnominerad, hon blir det bara hon filar naglarna i bild men här är hon riktigt bra. Samtidigt, hur bra hon än är i den här filmen så hade jag hellre sett någon annan ragata i rollen som Violet Weston.

.

.

Fem skådespelare som alla förtjänar en nominering. Ett par personliga favoriter som jag gärna ser med en liten guldgubbe i handen. Jag hoppas Sandra Bullock kammar hem statyetten men det är enbart mitt hjärta som talar nu. En skådespelarinsats som jag tycker saknas här är Emma Thompson i Saving Mr. Banks. Hon var jättebra där, bra mycket bättre än filmen. Vem vinner då? Jag tror faktiskt Cate Blanchett. Tyvärr.

Här är Movies-Noirs tankar om denna kategori.

INFÖR OSCARSGALAN: BÄSTA MANLIGA HUVUDROLL

Christian Bale – American Hustle

Christian Bale är ingen personlig favorit, inte alls faktiskt. Men även solen har sina fläckar, fast tvärtom då. Han är nämligen riktigt bra här och jag tycker faktiskt att han förtjänar sin nominering. Flobbig, otrevlig och med ett hår man inte önskar sin värsta fiende visar han var skåpet ska stå. Snyggt jobbat!

.

.

.

Bruce Dern – Nebraska

Jag tror egentligen inte att Bruce Dern är nominerad för sin roll som den gamla flumdrutten i filmen Nebraska, jag tror att han fått en nominering för lång och trogen tjänst. Det var både onödigt och orättvist eftersom inte bara en utan två snubbar som definitivt förtjänat en nominering nu blev utan.

.

.

.

Leonardo DiCaprio – The Wolf of Wall Street

Jösses säger jag bara. Leonardo DiCaprio har fått till den kanske bästa skådespelarprestationen i sitt liv och då har han ändå spelat utvecklingsstörde Arnie Grape med sån inlevelse att en hel värld trodde det var på riktigt.

.

.

.

Chiwetel Ejiofor – 12 Years a Slave

Jag känner mig helt känslostörd som inte hyllar den här filmen och/eller Chiwetel Ejiofor men filmen var rätt blek när jag såg den och nu två månader senare kan jag ta bort ordet rätt. Självklart måste det ha varit en jättetuff roll att spela och Chiwetel är inte på något sätt en medioker skådespelare men just i år finns det en handfull som berört mig mer än han.

.

.

.

Matthew McConaughey – Dallas Buyers Club

En av de handfulla jag skriver om här ovan är Matthew McConaughey. Vilken uppvisning! Vilken skådespelare! Vilket år han har haft! Han kunde ha fått en nominering för Mud om det varit lite klarare om det var en huvudroll eller biroll han spelade och hade han varit med lite mer i The Wolf of Wall Street hade han tveklöst fått en birollsnominering där (med). Men i Dallas Buyers Club gör han nåt extraordinärt och jag tror att alla som sett filmen kan skriva under på det. Jag unnar honom en Oscarsstatyett så det gör ont i kroppen samtidigt som jag hoppas att han inte får en. Det finns alldeles för många bevis på Oscarsvinnare som efter en vinst tar helt fel karriärsbeslut och jag vill inte att Matthew ska bli en av dessa.

.

.

Tom Hanks, du skulle ha varit en av dom fem för din roll som Captain Phillips.  Joaquin Phoenix, du skulle DEFINITIVT ha varit nominerad för Her. Det var många år sedan denna kategori känts så stark och så otippad som i år. Det enda jag på riktigt hoppas är att Bruce Dern kammar noll och jag tror inte jag behöver fundera så mycket på det. Jag hoppas så jag får konvulsioner i hela kroppen på Leo eller Matthew men jag tror att pk-juryn röstat på Chiwetel.

Såhär tror och hoppas Movies-Noir.

INFÖR OSCARSGALAN: BÄSTA KVINNLIGA BIROLL

Jennifer Lawrence – American Hustle

Om man tror att Jennifer Lawrence ”bara” är Winter´s Bone-tjejen eller Hungergames-Katniss så finns det en risk att man får en chock av att se henne i American Hustle. Här är hon…not so nice. Fast bra är hon. Jättebra. Och spelar över. Jätteöver.

.

.

.

Lupita Nyong’o – 12 Years a Slave

Precis som dom andra skådespelarna i 12 years a slave så gjorde inte Lupita Nyong´o så mycket intryck på mig som hon kanske borde gjort. Det är inte henne det är fel på, det är mig.

.

.

.

Sally Hawkins – Blue Jasmine

Halva världen hyllar Blue Jasmine och dess skådespelare, själv är jag inte SÅ imponerad. Eller halva världen förresten, prova med hela.  Men vad gäller Blue Jasmine är min åsikt världsfrånvänd men det står jag för. Gud vad jag känner mig sur nu men sur är det sista jag är. Jag är mer…basisk.

.

.

.

Julia Roberts – August: Osage County

Oj oj. She´s back!! Mognare, argare, större, härligare! En jättebra prestation i en jättebra skriven roll av en jättebra skådespelerska. Om jag är nöjd att hon är nominerad? Japp, jag är nöjd! Jag ♥ Julia Roberts.

.

.

.

June Squibb – Nebraska

June Squibb är både förjävla härlig och samtidigt helt vidrig i den här filmen. Hon spelar en gränslös och galen liten tant som jag till viss del i vissa scener och av olika anledningar har ganska svårt för men visst, hon förtjänar en nominering. Kanske.

.

.

Av dessa fem hoppas jag på Julia Roberts men jag tror inte hon har en chans på vinst. Jennifer är Oscarsjuryns gulliplutt, Lupita som vinnare vore helt politiskt korrekt, Sally är med i en film ”alla” älskar och June är gammal. Alla fyra har alltså större chans på vinst – rent objektivt – än Julia. Baaah!

Sen tycker jag att flera av dom hade kunnat bytas ut mot Julia Louis-Dreyfus i Enough said (om det är en biroll?), Maria Bello i Prisoners eller Melissa Leo i Prisoners. Så det så.

Vad Movies-Noir tycker om den här kategorin kan du läsa här.

INFÖR OSCARSGALAN: BÄSTA MANLIGA BIROLL

Bradley Cooper – American Hustle

Jag tycker Bradley Cooper ska vara med i alla filmer som görs. Det borde införas en internationell lag för detta. Jag tycker även att Bradley Copper bör dansa i alla filmer han är med i. Sen tycker jag att han har en given plats som nominerad i årets startfält, han var en av dom stora behållningarna i den annars ganska överskattade filmen American Hustle. Som parentes tycker jag även att han alltid borde ha skägg men kanske inte alltid hundpermanent.

.

.

.

Barkhad Abdi – Captain Phillips

En stark rollprestation i en medelstark film. Grundförutsättningen för Barkhad Abdi är ganska lik Bradleys här ovan om man bortser från det rent visuella. Å andra sidan kan inte många män på jorden mäta sig med Bradley Cooper.

.

.

.

Michael Fassbender – 12 Years a Slave

Det här är lurigt. ”Fussy” har gjort så många så starka rollprestationer hittills i sin karriär att det vore tjänstefel av mig att säga att han inte hör hemma i oscarssammanhang. Ändå är det precis vad jag tänker säga nu. Just i år, just för den här rollen tycker jag inte att Michael Fassbender förtjänar en nominering. Han lyckas inte göra den elaka slavdrivaren elak nog tycker jag. Nej, jag är inte nån masochist som gillar att trycka häftpistol genom tungan på lediga dar, jag fick bara ingen ”feeling för Fussy” i den här filmen. Han borde däremot ha varit nominerad 2012 för Bästa manlig huvudroll för sin roll i Shame men oscarsjuryn var kanske lite för….pryd?

.

.

.

Jonah Hill – The Wolf of Wall Street?

Vad säger man om en person som Donnie i The Wolf of Wall Street? Rätt äcklig va? Som rollfigur betraktad har han inte mycket gemensamt med baseballgeniet Peter Brand i Moneyball, rollen som gav Jonah Hill sin första oscarsnominering 2012. Det är solklart att han hör hemma bland de nominerade i år och jag tror till och med att det är kantboll på vinst.

.

.

.

 

Jared Leto – Dallas Buyers Club

När jag tänker på Jared Leto tänker jag på Panic Room, på Requiem for a dream och på att han varit ihop med Cameron Diaz. Efter att ha sett Dallas Buyers Club får jag helt nya influenser på näthinnan. Lösögonfransar, cerise läppstift, högklackade skor, oigenkännlighet. Vilken chans för Jared Leto att få visa en annan sida av sin yrkesroll. Kan det bli vinst i år?

.

 

Jag vet inte om min röst på Bradley Cooper gills, den känns inte förankrad i sunda argument, det handlar mer om betuttning. Den logiska gissningen är att Jared Leto blir galans vinnare. Däremot känner jag en annan sak, en skum grej. Jag trodde aldrig i mitt liv jag skulle kunna skriva att jag saknar Paul Dano för jag saknar egentligen aldrig Paul Dano men just i år har han faktiskt gjort inte mindre än två riktigt bra biroller (som egentligen kanske är samma roll fast han är nedsläppt i två olika tidsperioder): otvättat äckelpäckel i Prisoners och otvättat äckelpäckel i 12 years a slave. Kanske hade han varit värd en nominering, om inte annat för att kosta på sig en hårtvätt innan röda mattan?

Benedict Cumberbatch hade också gärna kunnat få en nominering för sin roll i August: Osage County och om det hade varit aningens mer givet vem som hade huvudrollen och vem som hade birollen i Prisoners så hade Jake Gyllenhaal och Hugh Jackman – båda – kunnat slå sig in bland dessa fem – och därmed slå ut två andra.

Vad tycker och tror Movies-Noir? Klicka här får du se.

Inför Oscarsgalan: Bästa manliga huvudroll

Jag tycker det här är årets mest intressanta och spännande kategori.

Sällan har jag varit med om ett filmår med högre standard på manliga huvudrollsinnehavare och trots att dom fem nominerade gjort spektakulära insatser så tycker jag ändå att det fattas några. Michael Fassbender i Shame till exempel, Owen Wilson i Midnatt i Paris och Ryan Gosling, skitisamma om han blev nominerad för Drive, Crazy Stupid Love eller Maktens män, han BORDE ha blivit nominerad (om inte annat för att han glömdes bort förra året för Blue Valentine).

Först ut är Demián Bichir som är nominerad för sin roll som den ensamstående mexikanska pappan Carlos i A Better Life.

Han debuterade redan 1977 i den mexikanska TV-serien Rina men dom flesta av oss känner nog mest igen honom som Fidel Castro i filmerna Che – Argentinaren från 2008 eller som Esteban Reyes i TV-serien Weeds. I år spelar han mot och med Hollywoods toppnamn i Oliver Stones Savages.

Jag tror inte han har stor chans på vinst men jag hoppas att hans nominering gör att fler ser filmen. A better world är en väldans fin liten film.

 

George Clooney vann en Oscar 2006 för sin roll i Syriana. Han nominerades 2008 för Michael Clayton och 2010 för Up in the air och i min värld finns det inte en chans att han kan vinna med sin tolkning av Matt King i The Descendants. Vann han inte med Up in the air borde han inte vinna alls, aldrig någonsin mer.

Att George Clooney är en Filmstjärna med stort F kan nog ingen säga emot men vid förra årets Oscarsgala visade han en sida som förenar honom med vilken nervös svennebanankille som helst. Han blev intervjuad leendes på röda mattan och drack samtidigt starksprit ur plunta.

Nu var det säkerligen ingen HB han klunkade i sig och pluntan var ingen PET-flaska utan till synes silver rätt igenom men ändå, han visade prov på både fungerande nerver och en normaliserad lösning på detta problem och det gjorde mig lite glad.

2012 får vi se Clooney mot Sandra Bullock i Alfonso Cuaróns sci-fi-thriller Gravity.

 

Om några månader fyller Jean Dujardin 40 år vilket gör honom till årsbarn med mig. Jag har aldrig sett honom förut och jag misstänker starkt att jag inte är ensam om detta.

Jean är nominerad för sin roll som stumfilmsstjärnan George Valentin i filmen The Artist. Vinner han? Jag tror inte det och jag HOPPAS inte det.

 

Jag vet en handfull människor – dock ej särskilt filmiskt intresserade – som sett hela Tinker Tailor Soldier Spy utan att tänka på att det är Gary Oldman som spelar Smiley. ”Vadå, menar du att det där var han den äckliga i Leon? JFK? Lee Harvey Oswald? What! Var det HAN? Näääääääääh! Har han spelat Beethoven? Och Dracula? Zorg i Femte elementet? ALLVARLIGT?”

Gary Oldman är en skådespelarkameleont av sällan skådat slag och att han är nominerad för sin roll i Tomas Alfredssons Tinker Tailor Soldier Spy är inte konstigt alls. Det konstiga är att en man med hans CV aldrig förut varit ens i närheten av en Oscarsnominering. Sett till detta så unnar jag honom att vinna om det skulle bli så.

 

 


Brad Pitt, vad säger man annat än…Brad Pitt?

En sån satans begåvad skådespelare som har utseendet emot sig i jobbsammanhang, precis på samma sätt som hans ”fru” har. I början fick han roller enbart på grund av sitt six-pack och den fördomen sitter (nog) i. För mig har han varit en favorit sedan Kalifornia 1993 och nu är det tredje gången gillt i Oscarsnomineringssammanhang.

1995 nominerades han för Bästa manliga biroll för 12 apornas armé och 2008 för Benjamin Button och trots att jag alltid tycker att han är bra så har jag aldrig sett honom göra nåt bättre i Moneyball.

Brad Pitt får min röst i år.