THE SILENCE

I kölvattnet av en del andra ”du-måste-sluta-använda-ett-av-sinnena-för-annars-dör-du-filmer” (A quiet place och Bird Box till exempel) finns nu The Silence på Netflix. Ett dumt och mycket ologiskt manus har bakats ihop till en thriller som i sina bästa stunder är tittbar och i sina sämsta så dum att jag baxnar.

Att anlita Stanley Tucci för huvudrollen är smart, det lurar säkert många att tro att filmen är intelligentare än den egentligen är, i alla fall ett bra tag – och inklusive undertecknad.

Här är det blinda flygande monster-alien-fåglar som riskerar att döda (den amerikanska) mänskligheten och dom är långt ifrån konsekventa, alienfåglarna. Nä, det här är korkat så det förslår ändå är filmen säkert underhållande nog för många. Jag själv hade svårt att se den utan att längta efter spolknappen och betygsmässigt är den otroligt nära en etta. Kanske är jag för snäll, kanske gillar jag Stanley Tucci FÖR mycket, kanske kommer jag ångra mig och korrigera betyget vad det lider? Just nu landar den i alla fall på bloggens kanske svagaste tvåa någonsin.

THE BOY NEXT DOOR

Claire (Jennifer Lopez) jobbar med att slicka sina sår efter att ha fått reda på att maken Garrett (John Corbett) varit otrogen både mycket och länge. Skilsmässopappren är inte inskickade men hon försöker ”tuffa på sig” och tänka ut hur hon vill ha framtiden. Ska hon gå tillbaka till honom? Är han att lita på nu? Knappast va?

Hon bor med tonårssonen Kevin (Ian Nelson), en kille som mobbas i vissa scener i filmen men som annars känns som en jordad och ”vanlig” tonårskille utan direkta problem. Granngubben Mr Sandborn (Jack Wallace) får efter en olycka ta hand om en yngre föräldralös släkting, 20-årige Noah (Ryan Guzman) och det tar inte många sekunder innan det börjar spraka mellan dom. En sexuellt utsvulten medelålders kvinna och tillika lärare som inte kan hålla tassarna borta från en yngling som skulle kunna vara både hennes son och elev.

Den föredetta advokatassistenten Barbara Curry har skrivit ett filmmanus som skulle kunna vara en våt dröm för all icke purunga kvinnliga bekräftelsetorskar om det inte vore så att hon knorrar till historien med att först sträcka fram kakan och sen ta tillbaka den och samtidigt slå så hårt på handen med en plastlinjal att fingrarna går av. No cookie for you! Det finns psykopater maskerade i både discokroppar och dess motsatser.

Jag tycker om Jennifer Lopez som skådespelare. Hon är varm på nåt vis. Jag köper hennes rollfigur och dom flesta av hennes ageranden. Hade jag inte gjort det hade filmen fallerat helt. Nu blev det istället en helt okej stalkerthriller.

I HATE VALENTINES DAY

En dag som denna känns det bra att drämma till med en film för alla belackare av just denna dag. Till alla som kräks på hjärtformat skumgodis och långstjälkade rosor som säljs till extremt överpris och alla som inte ser det ”humoristiska” i att ge bort ätbara trosor till sin kärlek eller helt enkelt knaprar lyckopiller som vore det Tic Tacs just idag för vilken dag på året är vidrigare att vara singel på en denna? Oavsett anledning till att avsky denna dag, här kommer en film som gör att du kommer hata den än mer.

Dagen alltså.

Och dig själv – om du tittar på filmen.

Den finns på Netflix, det är lätt hänt att ”slinka dit”, att trycka fel och hamna i den här antiromantiska soppan. Nia Vardalos (ja precis, hon med det stora feta grekiska bröllopet och uppföljaren som hette nåt liknande men var hästlängder sämre trots att det var typ samma film OCH – som grädde på moset – TV-serien med det fantasifulla och kreativa namnet för någon som inte längre vill bli förknippad med Grekland: My Big Fat Greek Life) har skrivit och regisserat denna bedrövliga film och självklart knep hon huvudrollen också. Hon har gett sig själv en sprillans ny locktång i gage också, det vet jag för det syns. Detta lockiga jävla hår som inte rör sig även om hon springer. Perfekta jävla lockar oavsett om det är tidig morgon eller mitt i natten. Jag hatar henne, jag tror fan det. Jag hatar håret i alla fall.

Här teamar Nia upp med sin gamla rest från bröllopsfilmen, John Corbett, mannen som ler oavbrutet och inte har gjort en intressant roll sen han var Carrie Bradshaws kille i Sex and the city – och då hade han ungefär en nanopromille av Mr Big´s utstrålning.

Här spelar han Greg Gatlin. Greg ler oavbrutet, satan så störigt. Nia Vardalos spelar Genevieve Gernier och även hon visar garnityret oavbrutet. Undrar om det finns en baktanke med att dom båda har initialerna GG? Samma bokstav som Greece? Långsökt javisst, men det skulle inte förvåna mig. Det mesta med filmen är nämligen det. Netflix fick nog köpa in den gratis.

Så om du trodde att du hatade Alla hjärtans dag, tro en gång till. Ser du den här filmen idag DÅ är det läge att bli hatisk på riktigt. Hatisk mot dig själv om inte annat. Själv känner jag mig smutsig nu, rejält smutsig. Jag vet inte vad som kan rädda den här dagen för mig.

THE BURNING PLAN

Mariana (Jennifer Lawrence) tycker att hennes mamma Gina (Kim Basinger) ljuger och beter sig allmänt underligt. Gina lämnar maken och dom fyra barnen hemma allt som oftast och säger att hon ska iväg på diverse möten och andra måsten men Mariana cyklar efter henne en dag och ser mamman parkera vid en husvagn mitt i ödemarken. Husvagnen tillhör Nick (Joaquim de Almeida), en man som på sitt sätt gör Gina lycklig – och tvärtom.

Sylvia (Charlize Theron) driver en restaurang och har ett KK-förhållande med kocken John (John Corbett). Hon har uppenbara svårigheter med psykisk närhet och håller alla som vill komma henne nära på armlängs avstånd.

Lilla Maria (Tessa Ia) brukar hänga med sin ensamstående pappa Santiago (Danny Pino) på jobbet när han flyger bekämpningsmedelsflygplan över åkrarna men en dag är hon kvar på marken och ser flygplanet störta. Pappan hamnar på sjukhus och ingen vet om han kommer överleva och ingen vet var Marias mamma är.

The Burning Plan är tre historier (ja, det är fler egentligen men det är tre huvudhistorier) som så småningom sammanflätas till en. Den här filmens manusförfattare och regissör Guillermo Arriga är mannen bakom manusen till Alejandro González Iñárritus första tre filmer: Älskade hundar, 21 gram och Babel. Det finns en hel del fina igenkänningsfaktorer, bland annat förmågan att fläta ihop relationer på sätt som till en början inte är helt självklara.

Den här filmen kretsar kring tre riktigt begåvade blondiner: Charlize Theron, Kim Basinger och Jennifer Lawrence. Dom utseendemässiga likheterna mellan Basinger och Lawrence är så slående att deras mamma-dotter-relation känns hundraprocentigt verklighetstroget. Kim Basinger är makalöst bra här och när jag tänker på en speciell husvagnsscen blir jag både ledsen i ögat och svårt imponerad av hennes skådespelarprestation. Att visa känslor på det sättet kan aldrig vara lätt, varken i verkligheten eller med ett filmteam runt omkring sig.

Det är någonting som saknas i filmen för att jag ska bli berörd ända in i hjärtat, ändå tycker jag om den. Den liksom dansar fram med fleecetofflor på fötterna, tyst, effektivt, varmt, lugnt och behagligt och det känns som att Arriga gläntat på dörrar till hemliga rum som jag tacksamt får titta in i. Hade jag varit på ett annat humör när jag såg filmen hade sen säkerligen fått snäppet bättre betyg men jag tvivlar på att den någonsin kan få ett sämre.

Här finns filmen.