Fredagsfemman #215

5. Lenny Abrahamson

Att Lenny Abrahamson är en egensinnig regissör kändes tydligt i filmen Frank, hans nyaste film Room är betydligt mer vanlig. Eller vanlig, den är inte vanlig på en fläck MEN den har inte en snubbe i huvudrollen som har ett papier machéhuvud på sig genom hela filmen. Room är den minsta av filmer med den största av handling och jag önskar att alla som trycker på play för att se trailern får sig en elchock så hela kroppen rister. GÅ TILL BION MED DIG! GÅ NU! BARA GÖRT!

.

.

.

4. Brie Larson

Hon som är född Brianne Sidonie Desaulniers men kallar sig Brie Larson fick alltså en Oscar för ett par veckor sedan för huvudrollen i filmen Room. Jag tycker det är extra roligt när skådespelare som lyckas vara ”kameleonter” vinner priser för dom vinner alltid på grund av prestationen, aldrig på sitt namn. Brie Larson har du sett i filmer som Trainwreck, Short Term 12. The spectacular now, Don Jon, 21 Jump Street, Scott Pilgrim vs The World, Greenberg och The Gambler och jag förstår om du inte kan placera henne, jag känner samma sak. Hon är alltid bra, alltid stabil men får inte rollerna man minns. Förrän nu. Rollen som mamman i Room kommer alla som sett filmen att minnas. För alltid.

.

.

.

3. Jacob Tremblay

Lille herr Tremblay var med på Fredagsfemman redan för några veckor sedan när jag gjorde reklam för hans Instagramkonto. Nu är han med för att han utan tvekan gör den mest minnesvärda långsfilmsdebuten sedan….det vetefan…Haley Joel Osment i Forrest Gump? Skillnaden är dock den att Jacob drar värsta lasset alldeles själv i Room,  jag är tveksam om man ska se hans insats som en biroll. Hade han inte varit så magisk som han är så hade filmen inte blivit den smäll-i-magen som den blev. Grabben är 9,5 år och är det gulligaste barn jag vet (mina egna inkluderade) och det skulle förvåna mig om han inte blir den snyggaste mannen på jorden när han växer till sig.

.

.

.

2. Säsong 2 av Bosch

Så MYSIGT att vara tillbaka i Bosch-världen igen och få följa Harry Bosch (Titus Welliver) arbetsdagar som polis i Los Angeles. En sån underskattad serie det här är. Kom igen nu, teckna en gratismånad på HBO Nordic och toktitta på båda säsongerna!

.

.

.

1. Filmspanarträff

Imorgon är det mars månads filmspanarträff och då är det Fredrik on film-Fredrik som är herre på täppan och bestämmer film. Skönt att bara behöva köpa en biljett och slippa tänka. Vi ses imorgon filmspanare!

.

.

.

FRANK

Strax efter 22 började Frank, den fjärde filmen vi såg i tisdags på Peace & Love Filmfestival. Den har biopremiär 1 augusti och trots detta, trots att det är allt annat än en ”smal festivalfilm”, så lockade den bara i runda slängar 25 personer till visningen. Obegripligt! Dalmasar och alla andra, vad pysslar ni med? Jag vet att det är svinkul att titta på fotboll men ni har en SVINBRA filmfestival precis framför ansiktet men ni utnyttjar den inte. Skäms på er!

Killen på affischen här ovanför, han med papier-machéhuvudet, är Michael Fassbender. Han är Frank, ett musikaliskt unikum som alltså gömmer sitt huvud i ett annat, ett större, ett målat, ett som saknar uttryck men som ändå uttrycker det mesta.

Frank har ett band tillsammans med sina polare, ett band som inte går att stava till, än mindre uttala. Keyboardisten Lucas försökte precis dränka sig efter att ha dumpats av Clara (Maggie Gyllenhaal), en av dom mer mentalt instabila bandmedlemmarna och ödet la sin stora varma hand över Jon (Domhnall Gleeson) som stod vid vattenbrynet precis när det hände. Jon spelar nämligen keyboard och är en låtskrivare-i-vardande och nu kunde han surfa in på en räkmacka rakt in i turnébussen. Eller….den lurkiga skåpbilen kanske snarare.

Filmen börjar i ett lättsamt, glatt och snabbt tempo, Jon försöker hitta inspiration till låttexter och det mesta skiter sig. Filmen lägger in nästa växel när Frank kommer med i bilden och det är lätt att få upp pulsen när han är bild då det där huvudet är jättecharmigt och filmen i sig är så extremt hipstersnygg. Sen är jag så svennebananig att jag hade tyckt bättre om filmen om musiken hade varit liiiite mer lättillgänglig. Det är nämligen exprimentiellt låtskrivande vi pratar om här, ljud och oljud samsas med lösryckta ord, sånt som dyker upp i Franks hjärna. Det är udda givetvis och det känns som att ordet udda är överskriften på hela manuset och att varenda ändring inte fixats till med röd penna utan med ett ”UDDA! :)” som skrivits med vanlig blyerts i kanten. Ju mer udda desto bättre och så kan det vara – ibland.

Men det som händer för mig när jag ser Frank är….ingenting. Jag tittar och jag ser en helt okej film men jag känner ingenting. Allt det annorlunda blir tillslut så tillrättalagt att istället för att sticka ut så blir det enahanda och ja kanske till och med lite tråkigt. Jag tycker dock att filmen är finurlig nog för ett godkänt betyg.

Såhär tyckte min 15-åriga gästbloggare M om filmen:

Skum. Annorlunda. Konstig. Inte så mycket historia. Den var helt okej, jag tittade men brydde mig inte så mycket, den tilltalade mig inte så mycket. Den var lite rolig ibland, kanske lite sorglig ibland med inget av detta gjorde filmen bättre. Att den där vidriga slavägaren Michael Fassbender spelar Frank spelar ingen roll, man såg han ju aldrig, eller nästan aldrig. Musiken dem spelade var bra och det övriga soundtracket var okej. Medelbra, en trea, precis som hela filmen.

Såhär tyckte The Nerd Bird-Cecilia om filmen.