Fredagsfemman #303

5. Ibland undrar jag hur DN tänker

Det är nästan ingen som vill läsa morgontidningarna i pappersform längre. Det ringer säljare hela tiden som vill kränga prenumerationer. Det är inte svårt att förstå att det är panik i leden. MEN, att som DN göra stora delar av tidningen till betalsidor tror jag verkligen inte är rätt sätt. Nu om någonsin vore det väl smart att släppa på den grejen, nu när DN faktiskt är rykande aktuell med #metoo-kampanjer och annat. Om alla kunde läsa texterna borde priset på annonser raka i höjden. Man får människor att hitta tillbaka och känna att morgontidningarna faktiskt tillför något viktigt i debatten. Nu istället möts man av stopp på belägg när man klickar på en länk man vill läsa. Och nej, det handlar inte om snålhet att jag inte är en betalande prenumerant, det handlar om andra saker. Jag skulle inte betala för att läsa en kvällstidning på nätet heller. Överbevisa mig gärna om du tycker jag tänker fel.

.

.

.

4. Lotta Tejle och Sissela Kyle

Två sextioåriga kvinnor från Kalmar bestämmer sig för att råna en bank. Lotta Tejle och Sissela Kyle spelar huvudrollerna i Enkelstöten, en svart komediserie som regisserats av Felix Herngren och visas på TV4. Härliga karaktärer och på nåt sätt känns det som att serien spinner vidare på Dubbelstötarna och Dubbelsvindlarna som gick på TV när jag var liten. Vanligt fölk som gör dumma grejer. Lättsamt och inte så pjåkigt alls.

.

.

.

3. Liv Tyler

Säga vad man vill om Liv Tyler men när hon ska spela läbbig DÅ glänser hon. I The Leftovers till exempel, där är hon hela tiden på gränsen mellan normal och vanlig, det liksom bränner till i hennes ögon och trots att hon ler med alla tänder skaver det som fan. Jag får kalla kårar och jag får det av en enda anledning: att hon är BRA!

.

.

.

2. Säg hej till pojken på månen är du snäll

För en vecka sedan dog Rikard Wolff. Jag har fortfarande inte riktigt förstått det. Han är ännu en såndär offentlig person som liksom alltid funnits, en som alltid kommer finnas kvar i mitt och många andras minnen. Jag skulle vilja se Lejonkungen på svenska men jag vet inte om jag orkar höra Scars röst. Jag skulle vilja lyssna på den otroligt fina sången Pojken på månen men hela kroppen säger nej, det går inte. Jag har sett Rikard Wolff på scenen så många gånger och det känns som att hålet efter honom i teatersverige kommer bli väldigt väldigt stort. Frågan är om det inte är DET som är meningen med livet? Att det blir ett hål när man dör. Att man gjort något värt att minnas?

.

.

.

1. Förbaskade underbara älskade TV-serier!

Såhär är det. Jag har åkt dit. På riktigt. Jag har fastnat i TV-serieträsket. Det finns så många jättebra TV-serier jag vill se och eftersom jag inte är varken trollkarl eller Stålkvinnan så måste jag prioritera, jag hinner helt enkelt inte med att se allt jag vill under dygnets jobbfria timmar. Så, ett tag framöver kommer inläggsfrekvensen av filmrecensioner eventuellt gå ner en smula. Kanske kommer just du inte märka nån skillnad, kanske tycker du det blir lite tomt vissa dagar men då den enda konstanten är förändring är det så det får bli. Jag VILL hinna se allt det där som ”alla andra” ser. Så hejdå för en stund alla intressanta B-C-D-filmer och HEJ Leftovers, Top of the lake, Mindhunters, Stranger things och alla andra serier som legat i pajpen så länge. Nu håller jag inte emot längre. Nu kör vi!

.

 

Svensk söndag: KÄRLEK DELUXE

Man behöver inte vara djup för att ha kul” är en sanning som Selma Trastells (Moa Gammel) polare verkar gilla att upprepa. För egen del tycker jag tvärtomtanken är mer korrekt – man behöver inte vara kul för att ha djup eller varför inte man behöver inte ha kul för att vara djup.

Nåja. Det där ganska ogenomtänkta citatet är inte på något sätt representativt för filmen, det finns nämligen en handfull oneliners här som sitter som GJUTNA. ”Den där flickan har hår på fittan!”, till exempel. Jag fattar precis vad kulturtanten Britta Mattsson (Lotta Tejle) menar när hon säger det, när det går upp för henne att romcompocketdrottningen Selma som-skriver-som-en-15åring-och-har-djup-som-en-vattenpöl faktiskt har nåt, som faktiskt kan bli en författare som inte per automatik sågas jäms med fotknölarna när det vankas bokrecensioner.

Kärlek Deluxe är en film som fått mest uppmärksamhet på grund av ”skådespelare som inte är riktiga skådespelare” i rollistan – Martin Stenmarck som Selmas coverbandsspelande kärleksintresse och Sarah Dawn Finer som Selmas kompis. Det inte så många verkar ha kommit ihåg det viktiga tillägget, att dessa två hur ”oriktiga” skådisar dom än är, är bra mycket bättre skådisar än många som ser skådespeleri som sitt främsta och enda yrke.

I Melodifestivalen 1984 sjöng Anders och Karin Glenmark låten Kall som is. Jag hade kunnat stämma in i den sången som en homage till mina förväntningar strax innan jag satte mig ner för att se filmen. Med ett medelbetyg på 2,1 från 18 svenska filmkritiker så kunde dom inte vara annat än iskalla (4,3 på IMDb är ingen höjdare det heller) och återigen visar det sig att precis som att hunger är den bästa kryddan och ett gott samvete den bästa huvudkudden så är låga förväntningar den vettigaste inställningen när man ska film. Jag tycker nämligen om Kärlek Deluxe!

Okej, manuset är bitvis lökigt, Moa Gammels karaktär är föga trovärdig och det är tämligen tröttsamt att när hon är framgångsrik chic-lit-författare har hon långt blont hår, när hon ska bli ”djup” och ”svår” klipper hon page och lugg (och färgar givetvis håret mörkt) och när hon sen blir ”sig själv” ryker pagen till förmån för en kortare – och blond – frisyr.  Den här grejen att hon inte ”duger” för att hon inte är en ”fin författare” – och faktiskt går på den grejen så stenhårt själv – köper jag inte. Men om man kan bortse från vissa lösa delar i handlingen är det en mysig liten film.

Martin Stenmarck kan charma en sten som sköningen John och han tillsammans med den underbara Lotta Tejle ger mig myspyskänslor i magen när jag ser filmen. Den som konstigt nog är sämst i filmen är Moa Gammel och detta trots att hon är en ”riktig” skådespelare.

Jag tror på att man kan vara och ska få vara precis allt man själv vill, det är bara man själv som sätter gränserna. Nånstans är det själva kärnan även i denna film. I manuset är det Selma Trastell som ska lära sig detta den svåra vägen men i verkligheten är det Martin Stenmarck som genom att tacka ja till denna roll borde slå många janteförespråkare och andra skeptiker på fingrarna.

Vem har bestämt att man inte kan skådespela bara för att man även kan sjunga och spela? Svinlarvigt. Heja Martin!

Mors-dag-helg: MAMMAS POJKAR

Den här helgen med mammainspirerade filmer får börja med en mamma som med facit i hand helst inte bör inspirera någon.

Gunilla (Lotta Tejle) är ortens präst och mamma till dom 35-åriga tvåäggstvillingarna Mats och Lennart, även kallade Thor och Oden (Björn Starrin och Johan Östling). Thor och Oden är ena riktiga drönare, det enda viktiga i deras liv är hårdrock och då främst det kanadensiska bandet Ludor som nästan hade en hit 1984.

Thor och Oden lyckas sabba det mesta som utåt sett har nån bestående värde i livet, jobb, bostad, vänner. Man kan tycka att det skulle bli en vändning när bröderna vräks från sin gemensamma lägenhet och ”tvingas” flytta hem till mamma igen men nejdå, det är inte mycket till självinsikt där inte. Att dom är centrum på jorden tar dom för en självklarhet och även om mamma Gunilla så smått försöker få dom på rätt köl så är det uppenbart att grabbarna fått sin extremjobbiga egoistiska syn av just henne. Hon behandlar dom som bebisar och dom behandlar henne som en dörrmatta och det här är en komedi (väl?) men jag blir bara förbannad. Jag vill bara bitchslappa dom alla tre.

Nu är Mammas pojkar nåt så ovanligt som en film som inte egentligen funkar men som blir fullt njutbar på grund av rätt personer på rätt platser. Det är begåvat folk både framför och bakom kameran, skådespelare som får karaktärerna att växa trots att dom är enfaldiga in absurdum och Ulf Malmros ger filmen ett skönt flyt fast den är rent idiotisk i mina ögon. Dom tre stora manliga rollerna spelas jättebra av Björn Starrin, Johan Östling och Kjell Bergqvist men det är dom kvinnliga skådespelarna som sätter guldkant på filmen. Lotta Tejle ger den överbeskyddande curlingmorsan ett mänskligt ansikte, Mia Skäringer ger white-trash-lärarinnan Jenny trovärdighet och Tuva Novotny är norska Evil Bitch, den trasiga tjejen som helst vill dö.

Jag tycker det är är infantilt, idiotiskt, inte speciellt kul och allmänt bakåtsträvande men samtidigt kommer citat som ”Har du ingen impulskontroll din jävla kladdkaka” och då glimrar det till en smula. Ingen stor smula men en tillräcklig stor en för att filmen nånstans ska bli okej. Eller okej förresten…. Jag vill typ SLÅ nån.