Skräckfilmsveckan: 47 METERS DOWN

Kan jag avsluta årets skräckfilmsvecka på ett bättre sätt än att tjonga till med en HAJSKRÄCKIS såhär på fina söndagen? Bästa sortens skräckfilm om du frågar mig.

Djurfilmer i allmänhet är alltid otäcka i min värld och hajfilmer i synnerhet, därför är det extra kul när Johannes Roberts med sin 47 meters down levererar ett gastkramande undervattensdrama som ger mig andningssvårigheter. Jag har sån enorm respekt för vatten, jag har svårt att hålla andan när jag kommer under ytan, jag får liksom drunkningspanik jättelätt och kanske är det därför jag har extra svårt att se filmer som denna utan att sitta och kippa efter andan och bli blå i fejset.

Här är det två unga tjejer i fokus, systrarna Lisa (Mandy Moore) och Kate (Claire Holt) som – och det här är ingen direkt spoiler – fastnar i en hajbur på havets botten. Jag behöver nog inte skriva så mycket mer än det, alla vettiga människor fattar att det är sjukt läbbigt. Men det som gör att 47 meters down blir en hajskräckis utöver det vanliga är känslan, musiken, paniken, ångesten. Ja, ångesten. Upplevelsen blir nästan fysisk, filmen är så otroligt välgjord. Johannes Roberts känns som en manusförfattande regissör som man helt klart behöver hålla koll på och jag kan lova att The other side of the door hoppade upp många jack på måste-se-listan efter att ha sett dagens film.

Det här var alltså sista filmen i årets version av Skräckfilmsveckan. Tusen tack till Johan och Sofia för detta år, det gjorde vi bra. Igen. Vad dom avslutar veckan med för filmer kan du se här: Johan och Sofia.

47 meters down kanske har ett manus som klingar välbekant för några som läser detta och det beror på att filmen smet ut redan förra året men då med titeln In the deep. Johan var en av alla som hann se den och här är hans recension av filmen.

TRE SYSTRAR & EN MAMMA

Att ha en överbeskyddande mamma kan reta gallfeber på dom flesta vuxna barn men att ha en morsa som lägger sig i allt från frisyren till kläder till val av pojkvän skulle nog göra vem som helst blindgalen – även om morsan är Diane Keaton.

I filmen Tre systrar & en mamma (originaltiteln är Because I said so) har Daphne Wilder (Keaton) uppfostrat sina tre döttrar i princip själv. Dom har växt upp och blivit vettiga, vackra och viljestarka kvinnor och jag förstår inte varför hon inte är nöjd med den yngsta, Milly (Mandy Moore). Eller nöjd är hon kanske men hon är orolig för Milly då hon har en tendens att alltid träffa fel killar och vilken mamma vill stå bredvid och titta på och se dottern göra samma misstag som henne själv? Antagligen inte så många men få skulle lösa problemet på samma sätt som Daphne. Hon sätter in en kontaktannons på en datingsajt och skriver klart och tydligt att hon letar efter någon till sin dotter och sen raaaaadar hon upp kriterier som hon själv har för att det ska kunna klicka maximalt. Svaren dräller in och det blir en eftermiddag av speed-dating av sällan skådat slag. Valet faller på Jason (Tom Everett Scott) som är en kille som får alla mina tentakler att vibrera och blinka och vråla neeeeeeeeeej.

Alltså, det här är en film som jag får noll kläm på. Daphne beter sig som ett svin rent utsagt men eftersom det är i Diane Keatons gestaltning så vet jag inte riktigt om jag kan tycka lika illa om henne som jag gör för hon ÄR ju så mysig…oftast….i allt hon gör. Här är hon dock allt annat än mysig och med en mamma som hon, vem behöver en pappa? Jo, ALLA!

Filmen känns värderingssunkig, den luktar ister och gammalt hårspray och jag har så himla svårt att fatta vad den där mamman gnäller om. Hon har jättefina barn. Att hon själv aldrig upplevt en orgasm är inte deras fel, ta ut det på rätt person för fan, typ dig själv!

Usch…nej…jag blir arg på det här. Axlarna sitter uppe vid örsnibbarna och trots att jag vill tycka att det är charmigt och lättsamt och bästa sortens dramakomedi så kan jag inte förmå mig till att tycka det. Det är bara larvigt. Larvigt och jävligt irriterande men tyvärr är filmen ändå inte helt urdålig, därav betyget.