FILMÅRET 1980

1980 var ett konstigt filmår. Jag tror inte att någon annan filmårslista har haft högre medelbetyg än detta. Plats 5-10 har fått 4/5 och 1-4 5/5, det är otroligt högt och inte en enda trea har smugit sig in på ren nostalgi-räkmacka.

Jag tycker bara så MYCKET OM alla filmerna på min lista och detta trots att det är filmer med 37 år på nacken. Det är coolt. Det är filmklassiker värda namnet och dom flesta av filmerna har jag sett om många många gånger även i modern tid. Nu kör vi.

 

10. Har vi inte setts förut?
(Seems like old times, Regi: Jay Sandrich)

Goldie Hawn anno 80-tal måste vara det sötaste som fanns på denna jord. Och rolig som FAN också. Och filmen är mysig trots att hon inte har några riktiga Fiffi-favoriter som motspelare.

.

.

.

9. 9 to 5
(Nine to five, Regi: Colin Higgins)

Här är tre riviga kvinnor i en film som borde vara radikalfeministernas svar på landskapsblomma. Fina färger, bra tempo, halvgalet och bra skådespelarinsatser rätt igenom. En film som håller för många omtittar. Tycker jag.

.

.

.

8. Alligator
(Regi: Lewis Teague)

1980 visade sig vara ett toppenår för skräckfilmsgenren och här kommer alltså den första läskiga filmen. En gigantisk alligator lever i Chicagos avloppssystem och som synes på bilden, den är verkligen inte att leka med.

.

.

.

7. Dimman
(The Fog, Regi: John Carpenter)

Det bästa med den här filmen är stämningen. Dimman. Musiken. 80-talskänslan. Kanske minns jag den som aningens bättre än den är, det var ett tag sedan jag såg om den, men i väntan på bättre vetande får den stanna på plats sju.

.

.

.

6. Maniac
(Regi: William Lustig)

Det var inte svinlätt att hitta en okej bild till listan när man googlade på Maniac. Mycket äckel-päckel är det.  Grovt äckel-päckel. Och filmen är mörk som tusan och Joe Spinell är verkligen som klippt och skuren i rollen som Galningen med stort G.

.

.

.

5. Sällskapsresan
(Regi: Lasse Åberg)

Underhållande, träffsäker, rolig och charmig, Sällskapsresan har verkligen alla rätt. En svensk klassiker, helt i klass med Vätternrundan, Vansbrosimmet, Lidingöloppet och Vasaloppet.

.

.

.

4. Fredagen den 13:e
(Friday the 13th, Regi: Sean S. Cunningham)

Som skräckfilm tycker jag den här filmen har allt. Jag blir precis lika rädd när jag ser den nu som när jag smög in på biografen i byhålan trots att jag var väldigt mycket yngre än 15. Då fick jag lära mig den hårda vägen varför det finns åldersgränser på biofilmer.

.

.

.

3. Cannibal Holocaust
(Regi: Ruggero Deodato)

Som att få en smäll rätt in i magen av en vältränad och arg knytnäve. Så kändes det. Och känns. Har man sett Cannibal Holocaust och drabbats av den är det nämligen inte en film man glömmer i första taget.

.

.

.

2. Rymdimperiet slår tillbaka
(Star Wars: Episode V – The Empire Strikes Back, Regi: Irvin Kershner)

Det här är filmen som under hela min uppväxt aldrig nådde över en 2:a men som härom året fick en REJÄL uppryckning i min kropp och själ då den golvade mig TOTALT. En sån SJUKT bra film! Heja Star Wars! Bästa filmen!

.

.

.

1.The Shining
(Regi: Stanley Kubrick)

Det här är en i princip helt felfri film. Mustig, mastig, fullt med osedvanligt begåvad scenografi, sådär så att varenda scen kan fotas av till en tavla. Det enda smolket i glädjebägaren heter Shelley Duvall men filmen är så pass bra att jag har överseende med hennes läbbiga ögon. Färgerna, musiken, paniken, den psykiskt sjuka Jack Nicholson, lille Danny, snöoväder, jättehotell. Alltså Stephen King-MUMS är vad det är!

.

.

Andra filmspanares 80-listor hittar du här:

Filmitch
Fripps filmrevyer
Rörliga bilder och tryckta ord
Movies-Noir
Jojjenito
Absurd Cinema
Filmfrommen
Flmr

Skräckfilmsvecka: Fiffis filmtajm jämför MANIAC då och nu

1980 kom Maniac, en av dom svartaste och mest oförlåtliga filmer jag sett. 2012 kom en remake. Jag har sett dom båda och jag såg dom direkt efter varandra, jag massiv(över?)doserade alltså blodiga mord för att kunna ställa filmerna mot varandra. Jämföra. Försöka utröna hur originalet står sig mot den nyskapande kopian.

Joe Spinell och C. A. Rosenberg skrev originalmanus till filmen Maniac och huvudrollen spelas av herr Spinell själv. Kanske var det bara han som verkligen visste hur pass sjuk denne Frank Zito egentligen var och hur han skulle gestaltas?

Frank Zito är i alla fall medelålders, har ett ganska alldagligt utseende, bor i New York och har ett jobb som han verkar kunna sköta. Det ingen vet är att han nattetid förföljer, dödar och skalperar kvinnor.

Första gången jag såg Maniac (ca tio år sedan) upplevde jag filmen som ohygglig. Inte ohygglig som i betydelsen spännande utan ohygglig som i…ohygglig. Kolsvart, vidrig, äcklig. Jag tog illa vid mig, jag blev rädd, jag fick inga rimliga förklaringar alls till hans handlande, det var bara blodigt, mosigt, aggressivt övervåld.

Maniac kom 1980, alltså alldeles för tidigt för att filmen skulle få den där sköna 80-tals känslan. Istället andas den, stinker, 70-tal och kanske inte sjuttiotalets fräschaste odör. Frank Zito ser ut som en läbbig klon mellan Stacy Keach och Jaws och dom blodiga effekterna imponerar fortfarande både i grymhet och perfektion. Men det läbbigaste med Maniac är inte blodet eller dom närgångna skalperingsscenerna, det läbbigaste är bakgrundsljudet som ackompanjerar Zitos tankar. Dom små ljuden, det suggestiva tysta brummandet, den närmast ihåliga känslan som på ett fenomenalt sätt får mig att förstå att det inte finns någon återvändo, Frank Zito är en sjuk människa och det finns varken bot eller bättring.

Det här är en människa att vara rädd för på riktigt och speciellt en av scenerna i filmen visar det på det fenomenalt sätt. Jag tänker på toalettscenen. På tjejen som är ända in i benmärgen skiträdd. På hur jag sitter som på nålar och märker att jag andas i samma takt som henne. På paniken att hon inte vill dö. På ångesten i magen om jag vore i hennes ställe. Filmen är hemsk på det sättet. Jag blir rädd för folk. För knasbollar, knäppisar, idioter.

Jag ger mig själv tio minuters kaffepaus innan jag drar igång remaken. Det behövs. Det tog inte lika mycket på krafterna att se Maniac nu som det gjorde sist men en liten hjärnrens är på sin plats innan jag beger mig in i Frank Zitos värld anno 2012. Jag har köpt mig en kardemummabulle men känner inte för att äta den. Ibland räcker det att lukta på kardemumma för att jag ska bli mätt och lugn. Det här var en sådan gång.

Början, förtexterna, introt till Maniac anno 2012 ger mig gåshud. Musiken påminner om Kavinsky´s score till Drive, jag blir alldeles lycklig. Jag googlar upp kompisitörens namn och det visar sig att han heter Rob, är fransos och helt jävla GRYM!

Det är suggestivt, det är mörkt, musiken är av yppersta klass och typsnittet på MANIAC i knallrött som tjoffas upp över hela TV:n. Det känns 80-tal helt enkelt och det kan i min värld aldrig vara fel. Att huvudkaraktären Frank Zito (Elijah Wood) är första klassens galning behöver jag aldrig tveka om. Den informationen får jag snabbt och blodigt.

Det mest komplicerade med filmen är helt klart Elijah Wood i huvudrollen. Det är svårt att se honom som någon annan än Frodo. Här filmas han ofta på avstånd, gärna via en hel eller trasig spegel och med lite ny ansiktsbehåring är han mer än lovligt lik någon av bröderna Birro. Det känns som att filmskaparna medvetet vill hålla oss borta från hans (dumma) blick, vilket är precis motsatsen mot originalfilmen. Jag förstår varför, Joe Spinell och Elijah Wood spelar inte i samma liga rent utseendemässigt, det är som att jämföra T-rexen i Jurassic Park med Ted, men jag undrar hur dom tänkte när Wood blev tillfrågad. Att det skulle locka kids?

Ibland när det är nån skådespelare med i en film som man retar sig på till tusen *host John Cusack* kan det ibland funka att tänka på annat, eller nån annan. Det är svårt här. Större delen av filmen får man nämligen höra honom prata det han tänker, alltså höra det som händer inne i hans huvud och ibland fantiserar jag att han säger Bilbo, Bilbo, watch out for the dragon! fast han inte alls tänker så. Det är ju lite…..busigt. Och ganska så korkat. Men det är inte enbart i Frank Zitos huvud som hjärnspöken spelar spratt.

Vad tycker jag då om filmen? Jag tycker att stämningen i filmen är minst lika vansinnig som i originalet. Den här mannen är så väldigt sjuk, så satans sadistisk i skallen, det finns inga som helst försonande drag. Det finns heller inte en enda scen som låter oss slippa se vad som pågår, vad han utsätter dessa kvinnor för. Den närmast klaustrofobiska känslan jag upplevde under återbesöket till originalfilmen känner jag inte här och det beror enkom på att jag VET att det är Elijah Wood som stalkar, slashar och samlar skalper. Med en annan huvudrollsinnehavare tror jag denna film hade varit minst lika skadlig för gå-hem-själv-på-nätterna-psyket som första filmen är och var.

Det är väl det vettigaste jag kan summera båda dessa filmer med: är du det minsta rädd för vara själv ute på kvällar, nätter och i mörker så kommer Maniac-filmerna inte bota dig, snarare göra dig till värsta hardcore-stugsittaren. Har en film lyckats eller misslyckats då?

Maniac 1980 (Regi William Lustig)

Maniac 2012 (Regi Franck Khalfoun)

Filmitch skriver om en annan film att kanske bli rädd för idag (eller kanske inte): Nothing to fear.

Här finns det fenomenala Maniac-soundtracket a la Rob på Spotify. Enjoy!