DÖD SNÖ 2

Död Snö 2 tar vid precis där Död Snö (från 2009) slutar. Filmen börjar med en kort resumé så även om man inte har första filmen i purfärskt minne så går uppföljaren alldeles jättebra att hänga med i.

Storyn är inte superklurig direkt. Dom där nazizombiesarna som jagade sitt naziguld i första filmen och dödade en himla massa norska fjällturister på vägen genom att ploppa upp ur snön som grafiskt snygga men äckliga levande döda människosvampar har liksom inte gett upp. Martin (Vegar Hoel), den enda överlevande från första filmen, kapade av sin egen arm för att förhindra zombiesmittan att ta över hans kropp och nu har han något naziledaren Herzog (Ørjan Gamst) vill ha: den påsydda kapade armen.

Martin har nämligen av misstag fått Herzogs (också) avkapade arm ditsydd på sjukhuset, en arm som visar sig ha ett eget liv, som slåss, dödar och känner av mörka hudfärger på egen hand. Herzog har Martins arm men den ger honom inga direkta superkrafter. Jag tror inte filmen handlar om nåt djupare än detta egentligen. Martin måste döda Herzog på något sätt, Herzog ser till att bemanna sin zombiestyrka, Martin hoppsan-det-var-inte-meningen-dödar några och skyller på armen och en Zombie Squad från USA kontaktas.

Det märks att regissören Tommy Wirkola fått en ökad budget med denna uppföljare, 35 miljoner norska kronor jämfört med 5,2 miljoner för första filmen och det märks att han tillsammans med dom övriga två manusförfattarna Stig Frode Henriksen och Vegar Hoel himself faktiskt lagt ner sin själ i historien. Hela filmen andas kreativitet, härligt sköna galna barnsliga och blodiga idéer som gått att genomföra tack vare mer pengar.

Jag skrattade gott, jag häpnade, jag suckade (fast på ett bra sätt om man nu kan göra det?) och jag gladdes åt dom ljudliga reaktionerna från resten av publiken. Jag tror vi var många som hade en mycket trevlig stund på Bio Rio den här hösteftermiddagen.

Det här var en av två filmer som Filmspanarna såg på Monsters of film-festivalen igår, jag lägger upp länkar till bloggvännerna när inläggen är publicerade. Den ”riktiga” filmspanarfilmen Predestination recenseras av oss alla på onsdag.

Jojjenito

Fripps filmrevyer

THE LIFEGUARD

.

.

.

.

Allt, precis allt jag skrev i min lilla introduktion till american independent-filmer stämmer in på The Lifeguard. Den är nästan skrattretande gjord efter Formulär AI. Eller nästan förresten, stryk det ordet.

The Lifeguard är Liz W. Garcias första film. Hon har både skrivit manus och regisserat, hon är dessutom född 1977. Det sistnämna är intressant ur en enda synvinkel, hon var nämligen produktionsassistent under inspelningen av Mördartomaterna kommer tillbaka, en film som gjordes 1988. Kaxig erfarenhet för en elvaåring!

The Lifeguard handlar om Leigh (Kristen Bell), en 29-år-och-tio-månader gammal kvinna med redig trettioårskris som är tillsammans med en redan upptagen man. Hon får nåt depressivt ryck, drar från jobb och storstad till sitt barndomshem i en mindre stad, flyttar in hos föräldrarna, får jobb som badvakt och inleder ett förhållande med en 16-årig kille som beter sig mognare än hon själv.

Första halvan av filmen  imponerar inte alls på mig, andra halvan däremot. Den lägger in en mycket högre växel efter halva speltiden och eftersmaken är riktigt god. Kristen Bell imponerar på riktigt. Jag är så van att se henne i rent komiska roller, här är hon mer… vanlig. Inget smink, okammat hår, visar känslor både högt och lågt och det är jättehärligt att se. Mamie Gummer är såklart också bra som Leighs kompis som försöker bli gravid tillsammans med sin inte-alltför-härliga äkta make. Såklart skriver jag, för det är såklart för oss alla som gillar Meryl Streep. Nu ska man inte jämföra föräldrar och barn men dom är så otroligt lika rent utseendemässigt att det är omöjligt att inte jämföra.

Nåt som slog mig är det underfundiga användandet av alternativa ljud i filmen. Jag märkte av det flera gånger men allra tydligast var under en ganska tuff scen när Leigh ska försöka trösta en viss person. Man hör ingen dialog, bara musik och musiken är svagt ackompanjerad av ljudet av en förtöjd båt som slår mot en brygga. Det blev nästan meditativt, båtljudet, det svaga plasket, det gav ett lugn till scenen som känns otroligt smart genomfört.

The Lifeguard är nittio minuter åldersfokuserat lågmält drama med några smaskiga sexscener mellan en kvinna som om hon var man skulle kallas gubbsjuk och en pojke som om han var flicka antagligen skulle kallas hora. Det finns lite att fundera på där.

Henke har också sett filmen.

A GOOD OLD FASHIONED ORGY

Varför ge en film en cool titel när man kan ge den ett som är en solklar innehållsförteckning? A good oldfashioned orgy handlar om ett kompisgäng som hållt till i en av killarnas pappas sommarhus i många många år (och haft många många fester) men då huset ska säljas bestämmer dom sig för att på Labour Day ska sista festen hållas och då, då , DÅ ska det bli festernas fest och vad kan då vara bättre än att ordna en gruppsexorgie för själva kärntruppen?

Dom flesta av oss skulle nog skruva på oss rätt rejält bara vid tanken på ett gruppsexparty med polarna men här skruvas det bara lite och bara till en början. När första paniktanken lagt sig verkar dom flesta inblandade se fram emot detta. Det planeras, det gås på studiebesök, skickas ut signaler, pratas, ältas, dröms.

Hela filmen hade verkligen kunnat fallit på sitt eget grepp om det inte var så att karaktärerna är rätt tjommiga. Jason Sudeikis är rätt så mysig, Leslie Bibb är rätt så gullig, Tyler Labine är rätt så kul och resten av gänget funkar bra tillsammans. Filmen är givetvis inget som bör vakumförpackas och grävas ner i en hårdplastlåda för framtidens generationer att hitta och förundras över men det var skaplig underhållning för stunden.

Filmen finns att hyra eller streama på Lovefilm.