FILMÅRET 1991

1991. Ett år med en handfull riktiga fullfräsarfilmer, fullpoängare, för att inte säga KLASSIKER i toppen. Överlag känns det som ett riktigt bra filmår och trots att årtalet är så pass nära 80-talet så andas filmerna på min lista inte 80-tal alls skulle jag säga. Mer 90-talet när det är som allra bäst.

Så nu beger vi oss in på min lilla lista och kikar på mina favoritfilmer från året. Håller du med mig?

10. Fisher King
(The Fisher King, Regi: Terry Gilliam)

Robin Williams gör en KANONROLL som den hemlöse Parry och Jeff Bridges är inte ett dugg sämre som tofsprydd radio-DJ. Jag är normalt sett inte överförtjust i Terry Gilliams filmer men som jag ser det är detta hans hittills bästa. Den gör liksom lite ont. Jag gillart.

.

.

.

9. Delikatessen
(Delicatessen, Regi: Marc Caro och Jean-Pierre Jeunet)

Visuellt fantastisk är den såklart, Delikatrssen. Alla Jeunet & Caros filmer är det. Konstverk. Egna små världar. Härligt att få bege sig in där en stund men oftast ganska skönt att komma tillbaka till sin egen verklighet igen när filmen är slut.

 

.

.

.
8. Hur mår Bob?
(What about Bob?, Regi: Frank Oz)

Psykisk sjukdom är ingenting att skratta åt men när den visualiseras på detta sätt med Bill Murray som den sviiiiinjobbige Bob Wiley och Richard Dreyfuss som hans psykoterapeut Leo Marvin så kan jag inte låta bli att roas. En film som håller för många omtittar. Men fi fan vad jobbig han är, Bob.

.

.

.

7. Jungle fever
(Regi: Spike Lee)

En gift svart arkitekt  (Wesley Snipes) med ett av filmvärldens coolaste namn – Flipper Purify – har ett förhållande med sin sekreterare Angie (Annabella Sciorra). Att han är otrogen är kanske inte släktens och vännernas största issue, att kvinnan är italienska kan vara snäppet värre. Det här är en film som tar upp rasism och fördomar på ett (då) nyskapande sätt. Spike Lee har skrivit och regisserat filmen och i mina ögon var det inte bara Terry Gilliam som pekade detta år, Spike med!

.

.

.

6. Stekta gröna tomater på Whistle Stop Café
(Fried green tomatoes, Regi: Jon Avnet)

Den ultimata TJEJFILMEN! Så blev det när jag i september 2010 gjorde en enkät bland mina närmaste och sedan började jag klura. Tjejfilm? Vad ÄR det för nåt egentligen? Är det inte supertöntigt att dela upp filmer i tjej-och-killfilmer? Jag lyckades få ihop tre killar och tre tjejer – och tillika filmbloggare – som såg  filmen och skrev sina tankar om den – inkognito! Här kan du läsa texterna. Kan du gissa vilka som tyckte vad? Var det tjejerna eller killarna som gav filmen bäst betyg? (Och Sofia, Rasmus, Johan, Sara och Steffo – minns ni detta?)

.

.

.

5. Frankie & Johnny
(Frankie and Johnny, Regi: Garry Marshall)

Mysigt så det förslår. Romantiskt så det kokar över. Jag blir alldeles varm i själen av den här filmen OCH av Al Pacino i bandana. Historien kändes inte riiiiiiktigt lika het när jag såg den på en teaterscen med Philip Zandén och Ulla Skoog. Undrar varför.

.

.

.

4. Skönheten och odjuret
(The beauty and the beast, Regi: Gary Trousdale och Kirk Wise)

Det finns bara två filmer jag sett tre gånger på bio. Forrest Gump och Skönheten och odjuret. Behöver jag säga mer?

.

.

.

3. Terminator 2 – Domedagen
(Terminator 2 – Judgment day, Regi: James Cameron)

Kanske den bästa actionfilmen som någonsin gjorts? Behöver jag säga mer?

.

.

.

2. Thelma & Louise
(Regi: Ridley Scott)

Filmer som förändrat ens liv bleknar liksom inte. Jag tror Thelma & Louise räddade mig från kanske inte ett helt liv med fel kille men väl ännu fler veckor, månader, ja, kanske till och med år. Ibland behöver man en spark i baken – och ibland bara ett spontant biobesök för att fatta grejer.

.

.

.

1. När lammen tystnar
(The silence of the lambs, Regi: Jonathan Demme)

Clarice Starling, Hannibal Lecter, Jodie Foster, Anthony Hopkins, musiken, allt det sjuka äckliga, allt det spännande krypande, det psykologiska spelet, seriemördarvidret. Filmen är banne mig perfektion – and I looooove it!

.

.

Bubblare: Inga alls faktiskt.

.

Fler filmbloggare publicerar sina topplistor för 1991 idag. Klicka på namnen för att komma till respektive blogg.
Filmitch
Flmr
Fripps filmrevyer
Jojjenito
Movies-Noir
Rörliga bilder och tryckta ord

NÄR LAMMEN TYSTNAR

Det börjar redan vid joggingturen. Agent Clarice Starling (Jodie Foster) springer genom skog och mark med avundsvärt lätta steg och trots att tröjan vittnar om grav transpiration är hon knappt andfådd när hon mitt i löparrundan blir inkallad till möte med FBI-chefen Jack Crawford (Scott Glenn).

Seriemördaren ”Buffalo Bill” är på fri fot och FBI misstänker att den inspärrade ökända psykiatern och tillika mördarkannibalen Hannibal Lecter (Anthony Hopkins) skulle kunna ge en korrekt gärningsmannaprofil och Crawford vill skicka FBI-eleven Starling på sitt livs första, största och otäckaste uppdrag i karriären – en tripp till fängelse och ett möte med Dr Lecter.

Det är tjugotre år sedan jag såg När lammen tystnar första gången. Det var en stämning i salongen som jag inte känt av sen dess, en tung tystnad, en spänning som nästan gick att ta på. Jag har varken förr eller senare hört en skock människor andas i takt på samma sätt, det gick att skära i luften med smörkniv. Att se filmen hemma blir naturligtvis inte samma sak, dels för att jag redan sett den, dels för att det inte går att jämföra ett vardagsrum med en fullsatt biosalong hur gärna många än försöker.

När lammen tystnar är en film som spelar i samma liga som Seven tycker jag, båda är liksom larger-than-life-thrillers. Första gången man ser dessa filmer tappar man hakan och ingenting blir sig likt igen och alla tittningar efter det får en att älska film som historieberättarmedium än mer än man gjorde innan.

Jag lägger mig platt, jag gör det. Vad jag än tycker om Anthony Hopkins överspelarfasoner nuförtiden, Hannibal Lecter är hans paradroll och många generationer framöver kommer minnas honom såhär. Jodie Foster är också helt lysande som unga Clarice, hon känns så himla självklar. Hade filmen kommit nu hade hon varit en feministikon med sin stil, sitt sätt och yrkesval, i början på nittiotalet var det inte alls samma diskussioner. Kanske är det därför filmen fortfarande håller så bra, att den känns lika stark nu som då.

Det är en komplex liten film, det finns mer att fundera över än vad ögonen först ser. Eller så är det världens mest tok-strejta thriller och jag vill göra den större än den är. Skitisamma. Det är en kanonfilm!

När jag såg filmen 1991:

När jag såg filmen 2014: