Fredagsfemman # 121: OMTAG

5. Antichrist

Filmens prolog, filmens första fem minuter och fyrtiofyra sekunder, skulle kunna vinna VM i kortfilm vilket år som helst. Jag tycker så nu och jag tyckte det när jag såg filmen vintern 2010. Antichrist fick betyget 1 av mig då, det får den inte nu och jag tror att den stora skillnaden mellan då och nu heter Nymphomaniac. Jag tror jag behövde höra Charlotte Gainsbourg prata i fyra timmar för att jag skulle klicka med henne och Antichrist känns som ett förspel till swingersorgien Nymphomaniac. 1/5 blev efter ett omtag 3/5.

.

.

.

4. Prisoners

Precis lika bra andra gången, precis lika spännande att se den hemma på TV:n som på bio. 4/5 är fortfarande en 4/5 och hade jag använt mig av plustecken i mina betyg hade den fått ett sådant både nu och då. Men jag FATTAR INTE att det inte snackas mer om Jake Gyllenhaal och Hugh Jackman och deras fenomenala skådespelarprestationer i filmen. Dom golvar mig, båda två.

.

.

.

3. Django Unchained

Filmens första halva är vrålstark, sen går det sakta men säkert utför tycker jag. När jag såg filmen första gången kändes den mer stabil än nu, jag tyckte till exempel inte att Leonardo DiCaprios Calvin Candie var skrattretande vid första tittningen – det tycker jag nu. Men som helhet är Django Unchained klart godkänd fortfarande. 4/5 vid första tittningen blir 3/5 nu.

.

.

.

2. Avengers

Jag vill så gärna tycka bättre om Avengers än den 3/5-film jag tyckte den var på bio (inkl rätt kass 3D-visning). Nu är det andra gången jag ser om den hemma och andra gången jag känner likadant: den blir inte bättre än en trea och inte ens en stark sådan. Jag borde tokälska den här filmen men jag tror att det blir för mycket av ”instruktionsvideo” av det hela. Presentationen av mina MARVEL-kompisar blir för lång. Nånting säger mig att Avengers 2 kommer passa mig bättre. Dessutom är effekterna i flera scener rent bedrövliga när man ser filmen på vanlig DVD.

.

.

.

1. The life aquatic with Steve Zissou

Jag såg The Grand Budapest Hotel och kände att Wes Anderson kom, sågs och segrade. Efteråt kände jag en otrippad lust att se om några av hans filmer som jag inte tyckt direkt jättebra om förut. Jag vågade inte mig på en omtitt av The Darjeeling Limited – inte än – men Steve Zissou-filmen fanns på Netflix och den kunde jag bara inte låta bli. Det var ett bra val. En svag 2/5 vid förra titten har växt till en okej 3/5 nu. Det är ingen omvälvande upplevelse, ingen Budapest Hotel, men jag retade mig betydligt mindre på allt det snygga denna gång. Jag kanske HAR avkodat Wes Anderson, jag kanske HAR släppt sargen?

NYMPHOMANIAC

”Är du galen i hela huvudet? Gick du på en fyra timmar lång knullfilm med en snubbe du aldrig gått ensam med på bio förut?”

”Fyra timmar och tjugo minuter…”

”Skitisamma. Gjorde du det?”

”Ja det är klart.”

”Klart. Vadå klart?”

”Varför skulle jag inte göra det? Det var ju inte som om det var en total främling jag gick med.”

”Men ändå. Det är ju svinmodigt. Av er båda två.”

”Vadå modigt?”

”Jag skulle tycka det var pinsamt att se den där filmen hemma. Själv. Att se den på bio med nån annan, hahaha, det skulle aaaaaaldrig hända.”

”Nej jag vet, men det är du det.”

”Ja det är jag men jag tror inte jag är så annorlunda mot många andra.”

”Kanske inte. Jag vet inte. Jag tycker bara inte det var något konstigt alls. Det var jättetrevligt.”

”Men fyra timmar knullfilm?”

”von Trier-knullfilm.”

”Gör det saken bättre eller sämre?”

”Annorlunda? Kanske?”

Mobilen ringde när jag var på väg hem från biografen. Samtalet var något längre än det jag citerat här ovan men det som blev sagt hjälpte mig faktiskt att komma igång med skrivandet av den här recensionen. Infallsvinkeln var liksom given.

Jomenvisst, det går att kategorisera Lars von Triers film Nymphomaniac som en ”knullfilm” och jag tror det är ganska vanligt i alla fall bland dom som inte sett filmen och kanske även av von Trier själv (om man byter ut knull mot porr). Det är liksom en enkel förklaring, en stämpel om man så vill. Nu när jag sett den skulle jag nog säga att den är allt annat än en knullfilm. Visst knullas det, det knullas nåt så inihelvete mycket att Jordan Belfort ligger i lä, men det knullas på ett nytt sätt, det knullas med en sexmissbrukande kvinna i fokus, en kvinna som dessutom inte ser sig som en sexmissbrukare utan som en nymfoman, en sex-brukare som inte skäms för sin lust även om den försätter henne i situationer där hon riskerar allt och faktiskt – ibland – förlorar allt.

Kvinnan filmen handlar om heter Joe och vi får följa henne från när hon är två och enligt henne själv ”hittar sin fitta” fram tills nu när hon inte vill hitta den mer (den unga Joe spelas av Stacy Martin och den äldre av Charlotte Gainsbourg). Misshandlad och frusen hittas hon på en bakgård av Seligman (Stellan Skarsgård), en ensam man, fattig på mänskliga kontakter men rik på litteraturreferenser. Seligman vill ringa ambulans men Joe vägrar. Hon vill ha thé med mjölk och Seligman bjuder hem henne till sig. Nedbäddad i Seligmans säng med en thékopp bredvid sig börjar Joe berätta om sig, sitt liv och sitt sexliv, en treenighet som just i hennes fall är oskiljaktliga.

Nymphomaniac är uppdelad i två delar. Den första (ja, den andra med faktiskt) börjar med en kort förklaring om att filmen är nedklippt och censurerad, godkänd av Lars von Trier men utan hans inblandning. Sen blir det mörkt, tegelfasader, bakgård, Joe liggandes på marken och skramlande Rammstein i högtalarna (låten!). Jag fick en riktigt skön känsla sådär i inledningen. Två timmar senare är första delen klar, det blir paus och jag försöker skaka ner tankarna på plats. Det går sådär. Det är mycket att fundera på, många kapitel att minnas, analysera, känna av och in och det är massor med skådespelare som passerat revy. Christian Slater, Uma Thurman, såna som man inte ofta ser i denna typ av film.

Andra delen börjar. Det visade sig att andra delen inte bara är mycket mörkare än den första, den är snabbare. Timmarna bara flyger fram. När jag summerar filmen känner jag att tiden kanske gick lite väl fort på slutet. Jag hade velat se mer. Den där bortklippta timmen (lite drygt) skulle jag vilja se. Det känns som att det fattas nåt, det känns som om Joe och Seligman har mer att säga varandra, som om Willem Dafoes karaktär har fått känna på scenkaparsaxen en hel del. Men jag vet ju inte, jag vet inte vad som är borta jag känner bara att.

Jag tycker att Lars von Trier har lyckas att med Joe skapa ett filmiskt kvinnoporträtt som på nåt sätt saknar motstycke i filmhistorien. Dessutom, en kvart av Nymphomaniac (vilken kvart som helst) är bra mycket mer vettigare som diskussionsunderlag i feministdebatten än alla Belinda Olssons fittstimsavsnitt tillsammans. Framförallt är det ”alla män är svin”-uttalanden som känns aktuella. Är alla män svin? Vad tycker von Trier? Vad tycker jag när jag ser filmen? Vem utnyttjar vem? Vad tycker jag efteråt?

Det som slår mig nu är att det jag tänker på minst med filmen är knullandet. Kanske är det förvånande, kanske säger det bara en del om filmens styrkor. Men trots att filmen är bra så svajar den en hel del. Den pendlar mellan en 5:a och en stark 2:a och egentligen borde kanske varje kapitel recenseras för sig om betyget ska bli korrekt. Eller så är betyget för en film som denna inte så viktigt?

Nymphomaniac var en upplevelse mer än ”bara” en film och jag tycker Lars von Trier har lyckats bra med att få ihop historien. ”Sevärdighetsvärdet” är betydligt bättre än filmen i sig och är det värdet högt är det lättare att se mellan fingrarna på sånt som kanske inte känns helgjutet. Så jag spretar med fingrarna och sätter betyg därefter.

Vad tyckte då mitt modiga biosällskap om filmen? Klicka här för att komma till Movies-Noirs recension.

Filmbolaget Zentropa Productions har intervjuat Charlotte Gainsbourg, Shia LaBoef, Stacy Martin och Stellan Skarsgård om hur det var att göra Nymphomaniac. Jag tycker det ställs väldigt intressanta frågor och ges väldigt intressanta svar. Stellan Skarsgård säger: ”To me the sexuality of the film is not controversal at all. But I bet it is in Kabul or Salt Lake City.” Klicka på respektive namn för att komma till intervjufilmerna.

Filmparadiset, Jessica och Addepladde har också skrivit om filmen.

Fredagsfemman # 104

5. von Triers Ben-Hur

Ben-Hur brukar användas som exempel och ”skällsord” när det pratas om extremt långa filmer. Ben Hur är 212 minuter lång. Idag har Lars von Triers Nymphomaniac biopremär. Fyra timmar och tjugo minuter lång! Det torde vara den längsta film jag kommer att ha sett på bio under mina år här på jorden. Att se den känns mer som att åka på en liten resa eller vara med om ett äventyr än att ”bara” gå på bio.

.

.

.

4. True Detective

Jag undrar när man sprang på en twittersnackis som TV-serien True Detective sist. Efter första avsnittet twittrades det hårdare än under det sämsta av SVT Debatt-program och det vill inte säga lite. Jag upphör aldrig att förvånas att över hur många som faktiskt SER Debatt, live, på TV. För det första är det det sämsta diskussionsprogram världen skådat, till och med sämre än Kvällsöppet på TV4, för det andra trodde jag det var ute med realtids-TV om det inte är sport som visas. Tänk så fel man kan ha och tänk så rätt twitter hade om True Detective. Matthew McConaughey OCH Woody Harrelson i samma serie. Gud hör bön ibland.

.

.

.

3. Jills veranda

Jag var skeptisk, gosh jag var skeptisk och jag vet inte ens varför jag var det. Men bara tanken på en countryprogramserie från Nashville med Jill Johnson och hennes veranda i centrum kändes ganska *gäsp* – men som det INTE är det. Det är supermysigt! SVT visar IGEN att gammal inte bara är äldst, gammal kan vara bäst också. Jag har dessutom fått en ny musikfavvo: Linda Martell. (SVT1 onsdagar kl 21)

.

.

.

2. Mellofest!

Det känns som det var två månader sedan det var Melodifestival sist men det var det inte. Det var ett år sen och nu är det dags igen. Jubel i busken, putsad discokula och brutalmys – imorgon drar hela tjottaballongen igång igen och årets roligaste sex TV-veckor börjar. 

.

.

.

1. SHERLOCK!

Jag läste Baskervilles hund som bänkbok i tredje klass, det är min enda närkontakt med den litterära figuren Sherlock Holmes. Sir Arthur Conan Doyle inspirerade mig liksom inte vidare, inte när Stephen King lurade runt hörnet. Jag har gått förbi 221B Baker Street i London många gånger, sist frågade jag barnen om dom visste vem Sherlock Holmes var och fick ”han som spelar Iron Man” till svar. Nu sitter vi som fastklistrade framför TV-serien Sherlock och jag fascineras av varför. För att det är bra? Självklart är det det. Serien är FÖR bra. Det är såna kluriga men ändock banala gåtor att det knappt går att hänga med, ändå är det nästan aldrig spännande, bara….intriguing. Efter åtta säsonger med House känns det helt rimligt att jag fastnar för ännu en överintelligent man med antisocial personlighetsstörning. Å andra sidan finns det bara tre säsonger av Sherlock. Fast man kan se dom nio avsnitten igen. Och igen. Och igen.

.

Apropå störning.