KROCKEN

Jag går verkligen igång på det här. En svensk film från 2018 som gått helt obemärkt förbi mig. Ja inte bara mig, även hela IMDb faktiskt. Filmen finns inte med där men den finns att streama på Cmore för oss alla som betalar för den tjänsten så ja, det är klart jag kollade in den.

Lena Koppel (som gjort tex Bombay Dreams samt filmerna Hur många lingon/kramar finns det i världen?) har regisserat filmen samt skrivit manus tillsammans med Otto Runmark och i huvudrollerna ser vi Siw Erixon, Magdalena in de Betou, Erik Ståhlberg, Jill Ung samt Claes Malmberg. Den sistnämnde har dessutom fått sitt förnamn felstavat i förtexterna. Det är ett fel man verkligen inte ser så ofta.

Kajsa och Philip Balder (Erixson och Ståhlberg) är ett ”fint” författar/bokförläggarpar som har problem i äktenskapet. Leffe och Maggan (Malmberg och in de Betou) har också en kris, både i relationen och han med högt intag av sprit och hon med godis. Paren har tagit in på en ”rådgivningshelg” hemma hos samtalsterapeuten Noah (Ung) och det är många många tusenlappar inplöjda i denna försök till äktenskaplig mun-mot-munmetod.

Det är ett rätt trivsamt typ av kammarspel Koppel/Runmark har skrivit och speltiden på 83 minuter går i ett nafs. Jag har dock en del problem med ”twisten” i historien och slutet är alldeles för abrupt. Det är inte ofta jag tycker att en film hade tjänat på att vara längre men i detta fall är det så. En kvart till hade berättelsen och karaktärerna förtjänat. Betyget blir ändå en svag trea till denna hemliga lille film.

FARLIGA DRÖMMAR

När en Nobelpristagare i litteratur Andreas Hallman behöver hjälp med att skriva boken om sig själv (???) får Puck (Tuva Novotny) det ärofyllda jobbet.

Att det ingick att vara i princip inlåst på den stora herrgården tillsammans med författaren aka Den Store och Otrevlige Patriarken Hallman (Claes Ljungmark), hans hunsade fru (Siw Erixon) och deras tre barn (Simon J. Berger, Vera Vitali och Joel Spira) visste hon nog inte. Eller så gjorde hon det. Dom enda utomstående Puck träffar på är husläkaren Isalnder (Peter Carlberg) och Jons (Joel Spira) hustru Cecilia (Hanna Alström).

Självklart är den en i familjen som mördas, såklart är Puck den första som kommer till platsen och givetvis hör hon den mördade väsa ”mord” precis innan hen drar sin sista suck. Kroppen begravs innan den knappt hunnit kallna och att någon polis skulle tillkallas kommer inte på tal men Puck lyckas snika till sig ett telefonsamtal till sin äkta man Eje (Linus Wahlgren) och han kontaktar deras gemensamma vän och kriminalpolisen Christer Wijk (Ola Rapace) som nästlar sig in i det Hallmanska hemmet.

Om man kan bortse från den mycket underliga i att ett gäng vuxna människor i princip lever under husarrest och att alla beter sig som bittra as så är det här en ganska spännande mordhistoria. Svaret på frågan om vem den skyldige är böljar fram och tillbaka bra länge och det blir aldrig ointressant. Sen händer det lite spännande grejer i Pucks privatliv som ger ett extra plus åt filmen och som gör att jag vill se hur filmmakarna tar det vidare i nästa film.

Första filmen i filmserien kan du läsa om här.
Andra filmen kan du läsa om här.
Tredje filmen kan du läsa om här.
Fjärde filmen kan du läsa om här.

BECK – SISTA DAGEN

Martin Beck (Peter Haber) har fått nog och i den sista filmen för året tänker han lämna in sin avskedsansökan.

Han droppar informationen muntligt för den nya polischefen Mats Hedvall (Niklas Engdahl) men hinner inte säga upp sig i skrift innan han får en otäck polisskjutning på halsen.

Det finns en hel del som är sevärt och bra med den här filmen. Simon J. Berger som kepsprydd pistolinnehavare till exempel och Kristofer Hivju fortsätter att dominera auraligan.

På minussidan finns dock en tokjävladum scen som jag faktiskt inte förstår varför den ens fick vara med. Poliserna letar efter någon och tror sig ha fått honom på bild på övervakningskamera vid en bensinstation. Polisen Oskar pratar med kassörskan. Hon ”kände igen bilen för att hennes mamma har en likadan”. Polisen frågar om han ”bara handlade” och kassörskan svarar: ”Ja, en kaffe och en Daim”. ”Betalade han med kort?” frågar polisen Jenny och kassörskan svarar: ”Nej, kontant. Men jag har kvittot. ”

Så tar hon fram kvittot som hon då uppenbarligen och av någon helt obegriplig anledning sparat och haft liggande bredvid sig på disken sen igår kväll. VARFÖRDÅ? Vilken butik sparar ett kontantkvitto då en kund köpt en kaffe och en Daim? Jag fattar faktiskt inte och jag fattar inte att någon i själva produktionen kunde säga ”app app, det räcker att du säker nej, kontant. Sluta där. Say no more.”

Well, bortsett från lite dumskallighet och en del överspel på vissa håll så är det en fullt godkänd Beckfilm. Underhållande under åttiofem minuter och snyggt korsklippt. Och ja, jag längtar efter fler filmer, det gör jag.