Jag är en såndär jobbig människa som inte tror på könskvotering. Jag tror inte på att kvinnor ska ges möjlighet att FÅ plats TROTS att vi är kvinnor utan att vi ska TA plats för att vi ÄR kvinnor och jävligt bra på det vi gör. Jag fattar att vi ibland måste bevisa in absurdum hur bra vi och att det inte ska behöva vara så i ett modernt samhälle men till slut kommer poletten trilla ner, till slut kommer alla fatta att kvinnor är precis lika bra som män på ALLA positioner. Kvinnor kan allt, precis allt, och kvinnor kan utan att behöva åka shortbus in på männens områden, kvinnor kan av den enkla anledningen att begåvning, idéer, kreativitet och kunskap inte sitter i mufflan.
XX är en film som bevisar min tes! Här är det fyra kvinnor som regisserat varsitt segment och tillsammans blir det till en skräckantologi som är bland dom bästa, mest homogena och skrämmande jag sett!
Jovanka Vuckovic regisserade ”The Box”, filmen som handlar om något föräldrar fasar för: när ens barn helt slutar äta. Anne Erin ”Annie” Clark som är mer känd under artistnamnet St. Vincent har regisserat film nummer två, ”The Birthday Party” där Melanie Lynskey spelar en mamma som försöker få ihop nerverna när ett barnkalas strax ska börja OCH livs-mattan rycks undan under fötterna – samtidigt.
Roxanne Benjamin har regisserat skräckfilmen Southbound (2015) samt varit producent för vissa av segmenten i dom kända V/H/S-filmerna och här regisserar hon ”Don´t fall”, en film som handlar om vad som kan hända när fyra vänner campar mitt ute i skogen.
Den sista delen i antologin heter ”Her only living son” och är regisserad av Karyn Kusama, kvinnan som regisserade Charlize Theron i Æon Flux (2005), Megan Fox i Jennifer´s Body (2009) och Tom Hardys look-alike Logan Marshall-Green i The Invitation (2015). Den här lilla filmen är bra otäck alltså och Christina Kirk spelar den panikslagna mamman Cora med imponerande trovärdighet. Hennes son fyller 18 om en dag och det är sista chansen för henne att behandla honom som ett barn. DET är en del av jobbigheterna, den andra är att sonen beter sig allt annat än snällt mot sina skolkamrater. Han är helt enkelt…konstig.
Jag gillade VERKLIGEN den här filmen, den kändes så himla nyskapande! Förutom ”The Box” så är alla manus skrivna av dom inblandade kvinnorna och det känns verkligen att skräcken är gestaltad ur ett kvinnoperspektiv – och detta alltså på ett bra, spännande och NYTT sätt!
”The Box”
”The Birthday Party”
”Don´t fall”
”Her only living son”
Filmen som helhet:
med ett mardrömsplus i kanten för filmen släpper inte taget.
Jag håller inte helt med dig i könskvoteringsfrågan inser jag. Jag tror att man ibland kan behöva tvinga det etablerade systemet att tänka om, annars kommer det i princip aldrig att hända. Filmen för dagen skulle jag gissa har åtminstone en del av sin tillblivelse att tacka för att någon tänkte ”ny jäklar i min låda ska vi göra en film där bara kvinnor ska få plats”. Det ser jag som könskvotering.
Sofia:
Det är en klurig fråga det där, jag vet och jag känner mig lite enkelspårig kategorisk men jag retar mig så in i Nordens på att det ska BEHÖVAS nåt som ens HETER kvotering för att kvinnor ska få möjlighet att göra lika bra saker som män. Så egentligen är det nog fenomenet jag är irriterad på, inte resultaten av att fenomenen finns. Men jag hoppas att det kommer skrattas åt ordet könskvotering om hundra år.
Där håller jag helt med dig. Men det är ju så bekvämt att aldrig behöva tänka om…